אגסי כסף, תפוחי זהב

טל רפאל

בערוץ 2 מדווחים על מחירי הפירות הנוסקים. בירור הנתונים מציג את הדיווח כולו באור מגוחך ומעלה ספק אם מי מהעיתונאים שהגישו את האייטם קנה לאחרונה פרי כלשהו

 

לכידה

פעם, כשעוד ניתן היה לקנות כאן פרי (אריזת תפוזים במושב תל מונד, שנת 1930)

 

ביום שישי האחרון, בתוכנית 'הבוקר של קשת' בערוץ 2, בהגשת יואב לימור ועמליה דואק, הוחלט לדון במחירי הפירות הגבוהים.

כך פתח את האייטם המגיש יואב לימור: "אתמול אמרה אחת התחקירניות אצלנו שאין אף פרי בארץ שעולה פחות מעשרה שקלים, שזה לא סביר. הלכנו לבדוק. היא די צודקת".

הנה הדוגמאות שהציגה בשידור העיתונאית לירון שמם:

פירות 1

אין ספק שהמחירים מפתיעים בגובהם. אולם מבט נוסף בטבלה מעורר שאלות:

מדוע הרשתות שמוצגות בהשוואה אינן הרשתות המוכרות לציבור? האם הישראלי הממוצע, שהולך לערוך קניות בסופר, מתחבט בין קניה ברשת AM:PM לבין רשת 'ויקטורי'? מדוע העמודה של 'רמי לוי' כמעט ריקה? למה נאלצה שמם, כתבת ערוץ 2, להסתמך על תמונות שפורסמו בכתבה של 'גלובס'? ומדוע, בעידן בו רשתות השיווק מציעות לערוך קניות אונליין, כל כך קשה לבדוק את המחירים באינטרנט?

החלטנו לבדוק בעצמנו את הפירות שהוצגו על ידי שמם בתחקיר, באמצעות האתר My Supermarket המשווה בין רשתות מזון מוכרות.

להלן השוואה בין הדיווח לממצאים:

שמם: "אבוקדו דורש הלוואה, 25 שקלים עד 30 שקלים לאבוקדו"

פירות 2

שמם: "תפוח עולה 15 שקלים"

כמובן יש סוגים שונים של תפוחים. הנה תפוח סמיט:

פירות 3

אך גם התפוח יקר יותר, לא מגיע ברשתות למחיר בו נקבה שמם:

פירות 4

רק סוג תפוח אחד, תפוח  פינקריספי נמכר באחת מן הרשתות המופיעות באתר ב- 14.90 ₪ לק"ג.

ומה לגבי בננה? "הכי זול", לפי שמם, "10 ש"ח". במקרה הזה המחיר אכן כמעט תואם את המחיר ברשתות.

פירות 9

שזיף – לפי שמם עולה "14 ש"ח" –

פירות 11

ענבים – לפי שמם עולים 15 ש"ח, ואכן נראה כי המחיר זול יותר ממה שמצאנו ברשתות (אם כי המחירים המוצגים הם למארז ששוקל יותר מקילו).

פירות 12

האננס, תופס את המקום המרכזי בדוגמאות שמציגה שמם. גם עמליה דואק, המגישה, מפצירה בה תוך כדי הדברים "להגיע לאננס".שמם מספרת ש"האננס הוא שווה זהב. זה מחיר השוק.  גם ברשת ויקטורי, שהיא נחשבת זולה יחסית, בין 10 שקלים ל-15 שקלים לקילו של הפירות שציינו, רק האננס עולה 50 שקלים".

 

פירות 6

אכן ברשת ויקטורי האננס עולה כ-50 ₪. אך מבט קל על מחירי יתר הרשתות מעלה שבמקרה זה ההגדרה של רשת "ויקטורי" כ"זולה יחסית", היא יחסית.

האייטם על מחירי הפירות הביא להפתעות נוספות:

בתוכנית התארח דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, ובתוקף תפקידו בעל אינטרס בנושא. בין היתר הוא נשאל על פער התיווך – כלומר, הפער בין המחיר שהוא מקבל עבור הפרי לבין המחיר שמשלם עליו הצרכן.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים : אני באופן אישי מגדל סל של פירות, מתפוחים ואגסים ושזיפים…
עמליה דואק : בוא ניקח אגס. בכמה אתה מוכר את האגס הזה לרשת השיווק, ובכמה אני קונה אותו כצרכנית?
דובי אמיתי : היום אנחנו מוכרים את האגסים בשלושה שקלים, ואת קונה אותם …
לירון שמם : ב-17 שקלים.
דובי אמיתי : הנה,17 שקלים.

האומנם?פירות 7

בהינתן המחיר של האגס כ-17 ש"ח, שואל יואב לימור את דובי אמיתי, היכן מצויים ארבעה עשר השקלים באמצע. אמיתי מסביר לו שהם מצויים ב"פער התיווך"- כלומר הדבר נובע מהעובדה ש"רשתות [המזון] החזיריות משאירות לעצמן את הרווח".

כאן נכנסת לתמונה עמליה דואק, המגישה, בכובעה ככתבת הכלכלית של ערוץ 2, שמבקשת להציג את הנתונים:

"אני אגיד לך את הנתונים בדיוק. הרי לפי מחקר של ה-ממ"מ, של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, פערי התיווך בארץ מגיעים למאות אחוזים, 150% בפירות בסיסיים, בעוד שבעולם, באירופה, בארצות הברית, אנחנו רואים פער תיווך של בין 14% ל-40% לכל היותר. אז מה אפשר לעשות?"

כפי שפירסם בדף הפייסבוק שלו אמציה סמקאי, כלכלן וי"ור עמותת "בצדק!" למדיניות יהודית, מי שיעיין במחקר של הממ"מ, יגלה תמונה הפוכה לגמרי.

כפי שניתן לראות בטבלה, וכפי שעולה מסיכומם של החוקרים: "מהאומדנים שנאספו והוצגו במסמך עולה כי פער השיווק בישראל נמוך בדרך כלל לעומת המדינות שנסקרו".

פירות 8

כלומר, במחקר של הממ"מ שעליו, ככל הנראה, נשענת עמליה דואק בדבריה, נכתבו דברים הפוכים.

 

פנינו לעמליה דואק שהעבירה אותנו לדוברות חדשות 2, שם בחרו לא להגיב.

בנוגע לאייטם כולו, פנינו לדוברות 'קשת'. תגובתם תתפרסם פה כשתתקבל.

הוסף תגובה

7 תגובות

  1. עופר

    מהו מספר האנשים שקוראים באתר "פרספקטיבה"? אני מניח שאפסי לעומת כמות האנשים שראו את הכתבה המדוברת. לכן את הנזק האדיר שהיא עשתה לרשתות השיווק, אפשר לתקן רק באמצעות הבהרה מפורטת בשעות השיא של הערוץ. מכך שתגובת העיתונאית הייתה לשלוח אתכם לדוברות הערוץ, אני למד שלא תבוא כל הבהרה. כולי תקווה שאחת הרשתות המושמצות תתבע את חברת החדשות. אולי כך, תביעה אחרי תביעה, ילמדו להיות מקצועיים ולא מושחתים.

    הגב
  2. חגי אביאל

    עבודה עיתונאית יפה. מצער להיווכח שוב שרוב הקוראים שלכם אדישיי-תגובה לעצם החידוש שבמנדט שלקחתם על עצמכם – בדיקת מהימנות התקשורת, ורואים באתר רק כר נוסף לשטיחת דיעותיהם הפוליטיות, יהיו אשר יהיו.

    הגב
  3. מישהו

    ברב הדוגמאות שהבאתם כתוב למטה – מחיר ל 500 גרם. מה שאומר שהמחיר מוכפל.
    לא בדקתי בעצמי באתר, אבל נראה לי שהכתבה לא מדוייקת.

    הגב
    • טל רפאל

      תודה, אך בדקנו. ה-"500 גרם" מציין את הקפיצות של בחירת המוצר. המחיר המצוין הוא לקילו.

      הגב
  4. אמיר

    מישהו, זה גם מה שאניחשבתי במבט ראשון, אבל מבט שני הראה לי שזה באמת המחיר לקילו. מתחת לכיתוב "500 גרם" מופיע המחיר הזול ביותר בקטגוריה ושם מצוין שזה המחיר לקילוגרם.

    הגב
  5. אמיר

    בהתחשב בעובדה שהרווח הנקי של הרשתות הוא, במקרה הטוב, אחוזים בודדים מהמחזור העסקי שלהן (ובמקרה הרע הן מפסידות בכלל), לטעון ל"רווחים חזיריים" מעיד על ניתוק מהמציאות.

    הגב
    • משה

      בשרשרת האספקה בין החקלאי לרשתות השיווק יש גורמים נוספים שגוזרים קופון שמנמן. לא כל ההפרש הולך לרשתות שיווק.

      הגב

תגובה
שם
דוא"ל

4 × 3 =

חזרה למאמרים
הרשמה לניוזלטר
הכניסו את פרטיכם וקבלו עדכונים שוטפים לדוא"ל
אני מסכים לתנאי השימוש
הירשם
פרספקטיבה בפייסבוק
פרספקטיבה בתקשורת
עמותת האם
שותפים