אורי אבנרי מגדיר מחדש הומניזם, אומץ ומתינות

חנן עמיאור

אם פייסל חוסייני היה "בעל דעות מתונות ושקולות", מה יגידו אזובי הקיר? על הזכרון הסלקטיבי של אורי אבנרי

 

אבנרי, 2010 (ארכיון: פלאש 90)

אבנרי, 2010 (ארכיון: פלאש 90)

 

לעיתונאי אורי אבנרי יש מה לספר לציבור הישראלי על המנהיג ופעיל הטרור הפלסטיני המנוח, פייסל אל חוסייני ("ביילין גילה את אמריקה", 'הארץ', 25.5) כך אבנרי:

חוסייני היה באמת אדם נערץ, הומני מאוד, פטריוט פלסטיני אמיתי ואמיץ, בעל דעות מתונות ושקולות.

כשירות לקוראי 'הארץ', להלן ביאור קצר מה בעיני אבנרי נחשב ל"נערץ", "הומני מאד", "אמיתי", "אמיץ", "מתון" ו"שקול":

את תחילת דרכו בעסקי המאבק בישראל, החל חוסייני בהתמחות בהפעלת חומרי נפץ בסוריה, בהדרכת כ-1200 מחבלים בהכנת והטמנת חומרי נפץ, ובריצוי מאסר לאחר שהורשע בהקמת תא טרור ואחסנת נשקו ותחמושתו בביתו.

לכל אורך דרכו כמנהיג פלסטיני, חזר חוסייני שוב ושוב בזמנים שונים ובמקומות שונים, על משנתו החד משמעית, לפיה על העם הפלסטיני לקבל על עצמו תמרונים טקטיים שיקדמו אותו באופן מקומי ונקודתי, אבל לעולם אל לו לזנוח את המטרה האסטרטגית, שהיא השתלטות על כל השטח. תמצית עמדתו:

הסכם אוסלו הוא סוס טרויאני. מטרתנו האסטרטגית – שחרור פלסטין מהים עד הנהר.

בארגון חיזבאללה ראה חוסייני מופת ומודל לחיקוי. כך אמר לקהל לבנוני בנאום שנשא בביירות לאחר נסיגת צה"ל מדרום לבנון:

ברוכה ביירות שהכניעה את האויב והוכיחה כי אנחנו יכולים לנצח את מעצמות העל. ברוכים כוחות ההתנגדות [החיזבאללה] שנתנו לנו את התקווה שהעתיד בידינו. גדול הוא הניצחון הלבנוני.

האם הגיוני שאדם התומך, במוצהר ובמעשה, בטרור נגד אזרחים, ואשר שב ומטיף שוב ושוב להשמדת ישראל בדרכי עורמה ותוך ניצול תמימותם של הנושאים והנותנים מטעמה, יחשב בעיני אורי אבנרי לנערץ, אמיץ, הומני, מתון ושקול?

לא הגיוני. איך בכל זאת זה קורה? פשוט מאד. בערבית מדבר חוסייני כך, ובאנגלית – לגמרי אחרת. השאלה היחידה היא לאיזו שפה בוחרים להקשיב.

הוסף תגובה

3 תגובות

  1. עופר

    אבנרי יודע טוב מאוד את הדברים שכתבתם, ללא קשר למה שנאמר בערבית ובאנגלית. הוא מעריץ את אותו טרוריסט מסיבות השמורות לו, ובכל מקרה הוא אדם שקרן, נבזה, ובעיקר פשיסט.

    הגב
  2. לא זכור לי היכן

    קראתי טקסט של אבנרי על עבדול קאדר אל חוסייני (מגיב פה כתב שהיה אביו של חוסייני המדובר). אבנרי תיאר אותו כ'אציל ויפה תואר' ולעומתו את (כנראה אנשי הפלמ"ח) הפרימיטיבים והמכוערים ששמחו על שהצליחו להרוג אותו. לפי אבנרי היה עליהם להתבייש בכך. נדמה לי שכדאי למצוא גם את הטקסט הזה של אבנרי ולשלב אותו כדי להבין, שזה לא שאבנרי לא קורא ערבית. שאלה אחרת, איך חוסייני חי בישראל? האם כתוצאה ממל' ששת הימים (כלומר סופח בניגוד לרצונו לכאורה)? או כמו אביו של טיבי שהיה סורי מפיקודיו של עבדול קאדר והתאזרח בישראל כי האב והבן יודעים איפה טוב?

    הגב
  3. עוד הערה על אביו של טיבי

    ש'נתקע' כאן ו'נאלץ' לקבל ת.ז. כחולה: אחרי מל' השחרור הגבולות היו פתוחים, מחולשה מאוד גדולה של הצבא, שרבים ממפקדיו וחייליו השתחררו. ערבים רבים ש'גורשו' שבו לישראל וקיבלו ת.ז. כחולה (בטענה שהם היו כאן אך דילגו עליהם בטעות. כיום ההסבר שלהם מדוע 'לא קיבלו ת.ז.' שודרג ל"אפליה במכוון מגזענות"). אביו של טיבי מפיקודיו של עבדול קאדר, שתקפו בין השאר נשים וילדים יהודים, יכול היה בקלות, כמו שנכנסו לכאן המוניי בני עמו, לחזור לסוריה, אבל למה שיחזור, הוא יודע איפה טוב לחיות. בנו טיבי מצהיר בכול הזדמנות שהוא 'יליד' שחי כאן דורות.

    הגב

תגובה
שם
דוא"ל

חזרה למאמרים
הרשמה לניוזלטר
הכניסו את פרטיכם וקבלו עדכונים שוטפים לדוא"ל
אני מסכים לתנאי השימוש
הירשם
פרספקטיבה בפייסבוק
פרספקטיבה בתקשורת
עמותת האם
שותפים