בשם התיעוב לאובמה, 'ישראל היום' יאמץ אפילו טענה שקרית של שונאי ישראל

פרופ' אברהם בן צבי כתב ב'ישראל היום', שאובמה הגדיר בנייה ישראלית בירושלים כלא חוקית. למה זו שגיאה ולמה היא חמורה

הנשיא אובמה נוחת בישראל. "בלתי חוקיות" או רק "מכשול לשלום"? (צילום: פלאש 90)

 

מאת שלומי בן מאיר

המומחה ליחסי ישראל-ארה"ב, פרופ' אברהם בן-צבי, סיפר לנו בשישי האחרון ב'ישראל היום', עד כמה נבדל לטובה הנשיא טראמפ מקודמו בתפקיד, בכל הנוגע ליחס לישראל. אובמה, מספר בן צבי, היה לעומתי כלפי ישראל, שמר ממנה מרחק כדי לפייס את הערבים, ואפילו:

…השתמש בלשון חסרת תקדים כאשר התייחס לבנייה בשכונות גילה ורמת שלמה כאל פעולות בלתי חוקיות…

אם אובמה יצר תקדים וקבע כי הבנייה הישראלית בירושלים שמעבר לקו הירוק היא בלתי חוקית – זה אכן דבר חמור. מבחינת אמריקה, הכרזה שכזו תפגע בהכרה (מסוימת) באינטרסים הישראלים ביהודה ושומרון, ותסכל אפשרויות לפתרון הסכסוך- למשל, חילופי שטחים. אם ההתנחלויות אינן חוקיות, הרי שיש לנהוג בישראל כפי שנוהגים בגנב – מאלצים אותו להחזיר את הגנבה ולשלם את עונשו. עם גנבים לא מנהלים משא-ומתן.

יש רק בעיה אחת עם הטענה של בן צבי: הדבר לא היה ולא נברא.

לגבי גילה – בתחילת כהונת אובמה ובזמן מאמצי חידוש המו"מ, הפעיל ממשלו לחץ על ישראל לעצור את הבנייה בירושלים שמעבר לקו הירוק. לאחר שאושרה תכנית להרחבת שכונת גילה, אובמה אמר כי הבנייה בגילה "מסבכת את מאמצי הממשל להתניע מחדש את שיחות השלום" ומובילה "לתסכול פלסטיני- באופן שעלול להיות מסוכן מאוד". אכן מלים קשות, אולם אף מילה על היותה של הבנייה "בלתי-חוקית".

לגבי רמת שלמה – ההכרזה על הרחבת רמת-שלמה במרץ 2010, בעת ביקורו של סגן הנשיא ג'ו ביידן בישראל, אכן הציתה משבר ביחסי ישראל-ארה"ב. ביידן התריע כי  ההחלטה תפגע באמון בין הצדדים ומערערת את "התקווה הפלסטינית לשלום"; השגריר מייקל אורן זומן לשיחת נזיפה; מזכירת המדינה הילארי קלינטון נזפה בנתניהו בשיחת טלפון, וכינתה את ההכרזה 'עלבון לארה"ב'.

אין מחלוקת שהתגובה האמריקאית לבנייה מעבר לקו הירוק הייתה חריפה במיוחד. אולם היא לא הגדירה אותה כלא-חוקית.

מאז ימי ממשל רייגן, עמדתה המוצהרת של ארה"ב בנוגע לבנייה ישראלית מעבר לקו הירוק היא כי מדובר בפעילות המזיקה לתהליך השלום ולאווירת הפיוס, אולם היא אינה בלתי חוקית. ברק אובמה אכן הלך כברת-דרך מסוימת, כשהגדיר את ההתנחלויות כ"לא לגיטימיות", אבל גם הוא, כקודמיו, הקפיד להימנע מלקבוע שהן לא חוקיות.

היות ומדובר בנקודה חשובה ועקרונית, נאלצו לתקן את עצמם, בדיוק בנקודה הזו, כלי תקשורת בולטים כגון סוכנות AP , הוושינגטון-פוסט, news ABC ו- Times of London.

האם גם "ישראל היום" יודה בטעותו ויתקן אותה?

בתגובה לפנייתנו, הפנה אותנו פרופ' בן צבי לספרו האחרון של דניס רוס, ששירת בבית הלבן בתקופת אובמה וממשלים קודמים. הספר מסביר איך הדגש החדש של ממשל אובמה על נורמות בינלאומיות, היה עתיד ליצור חיכוך עם ישראל, "עקב הקונצנזוס הרחב שפעילות ההתנחלות של ישראל היא הפרה של החוק הבינלאומי" (ע' 346). בהמשך מספר רוס שאובמה, בנאומו בקהיר, כינה את ההתנחלויות "לא לגיטימיות". רוס מספר שהוא התנגד להכרזה, כיוון שהיא נושאת סיכון הפיכת ההתנחלויות לבעיה חוקית (ע' 351). אזהרותיו של רוס עומדות בעינן, אולם אין בספרו הכרזה מפורשת של אובמה על ההתנחלויות כ"בלתי חוקיות".

'פרספקטיבה': פרופסור אברהם בן צבי, אובמה מעולם לא אמר שההתנחלויות לא חוקיות, ולא בכדי. אפשר רפרנס?

פרופסור אברהם בן צבי: אני מלא פליאה על כך שאתה ממשיך להתכחש לעובדת יסוד ,שאיש אינו יכול לחלוק עליה, כלומר שחלה תמורה יסודית בגישתו של ממשל אובמה לסוגיית ההתנחלויות במזרח ירושלים. בעוד שהממשלים הקודמים ראו בהתנחלויות הללו מכשול לשלום, ממשל אובמה הגדיר אותן כמנוגדות לחוק הבינלאומי, כבלתי לגיטימיות לכן גם כבלתי חוקיות. עמדה זו הושמעה שוב ושוב  ובצורות שונות על ידי כל הדוברים הבכירים בממשל ולבסוף באה לידי ביטוי בהחלטתו התקדימית של הבית הלבן מדצמבר 2016, שלא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון בנידון .דניס רוס כותב באריכות על ראשיתה של תמורה זו כאשר תיפקד בקרבתו של אובמה, ואני מציע לך לקרוא ביסודיות את דבריו, בין היתר את עמוד 346. אינני מתכוון להמשיך ולדון בסוגיות כה אלמנטרית וברורה, והייתי מעריך גם אם פניותיך אליי היו מנוסחות ביתר נימוס. אחרי הכול, אינני עוזר מחקר שלך ואינני חושב שעלי לספק הוכחות לכך שכדור הארץ מסתובב סביב השמש.

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. זה מסוג המאמרים שאבי בן צבי ,אקדמאי ואיש ראוי, יגיד לכותב המאוד אלמוני: "כתוב מה שאתה רוצה ובלבד שתאיית את אמי כהלכה".

  2. לא קראתי את עמוד 346 אבל אני מנחש שיש שם אימות מובהק לשינוי בימי אובמה. דניס רוס הוא מקור מהימן.

  3. עשיתם כבר משהו עם ההאקר שהשתלט לכם על היוזר של טל גלעד? הוא ממשיך לפרסם.

  4. אבל למה הם תמיד מתעצבנים? הרי עיתונות מקצועית ואמינה מהווה עמוד תמך חשוב מאוד במשטר דמוקרטי. מי שלוקח על עצמו מקצוע עם כל כך הרבה כח, שילמד להתמודד עם ביקורת!

  5. יפה, יפה. בתור מצביע ימין דווקא משעשע אותי לראות שהקושי לנהל דיון רציונאלי וענייני הוא לא רק מחלה של אנשי אקדמיה מהשמאל. פרופסור תביא רפרנסים. מגוחך שזה לא לכבודך לענות בענייניות לשלומי בן מאיר. הסייג שהוא שם על הציטוט מספרו של דניס רוס נראה סביר לחלוטין. "אני מלא פליאה על כך שאתה ממשיך להתכחש לעובדת יסוד ,שאיש אינו יכול לחלוק עליה" – ליצן נפוח.

  6. כ- illegal, וכותב הרשימה מסביר שהמונח הראשון מוביל למונח השני. נראה שהסבר כאן נדרש עבור זווית הראיה שלכם

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות