האם 'ישראל היום' עומד לתבוע בתביעת ענק את עיתון 'האקונומיסט' הבריטי?

ה'אקונומיסט' הבריטי טוען שכותרות 'ישראל היום' מאושרות על ידי משרד ראש הממשלה דרך קבע. ב'ישראל היום' שוקלים להגיב בתביעה. ואילו ה'אקונומיסט' טוען שיש לו מידע מבוסס. כיצד זה ייגמר?

חזית מעניינת, כרגע עדיין מתחת לפני השטח, מתפתחת בימים אלו בין העיתון הישראלי 'ישראל היום' לבין העיתון הבריטי 'האקונומיסט', הנחשב לאחד העיתונים החשובים והמשפיעים בעולם.

ראשיתה במאמר פרשנות (לא חתום) שפורסם לפני כשבוע ב'אקונומיסט' (A tough deal to swallow, 8.4). 'האקונומיסט' נוהג לפרסם מאמרים בלתי חתומים, כיוון שהם משקפים את עמדת מערכת העיתון כולה. המאמר המדובר עסק בהשלכות הסכם המסגרת בין איראן והמעצמות על הפוליטיקה הישראלית. בתוך הפרשנות, קבעו עורכי 'האקונומיסט' את הקביעה הבאה:

Yisrael Hayom is a freesheet owned by Sheldon Adelson, a casino mogul and supporter of Binyamin Netanyahu, Israel’s prime minister. Its headlines are routinely approved by the prime minister’s office.

תרגום:

ישראל היום הוא חינמון בבעלות שלדון אדלסון, איל הימורים ותומך של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו. כותרות העיתון מאושרות, דרך שגרה, על ידי משרד ראש הממשלה.

מן המפורסמות כי 'ישראל היום' מוטה בצורה מובהקת לטובת ראש הממשלה נתניהו, אלא שיש פער גדול בין תמיכה בלתי מסויגת בנתניהו לבין קבלת אישור ממשרדו לפני פרסום כותרות. אדם לביק, עורך האתר UK Media Watch (עמותת אחות של 'פרספקטיבה', המנטרת את דיווחי התקשורת הבריטית על ישראל והמזרח התיכון), הוא שאיתר את הקביעה מרחיקת הלכת של 'האקונומיסט', המוצגת כאמת שאין עליה עוררין, ופרסם את העניין בצירוף הכחשה גורפת מצד דוברות משרד ראש הממשלה.

כש'פרספקטיבה' פנתה לעיתון 'ישראל היום' כדי לקבל את תגובתם לטענה, נדהמו ראשי העיתון לראות את קביעת 'האקונומיסט', כאמור עיתון בינלאומי רב השפעה. ב'ישראל היום' רואים את הקביעה ככזו המטילה צל כבד על המוניטין המקצועיים של העיתון, ולמעשה מעמידה אותו בשורה אחת עם הנלעגים שבעיתוני צפון קוריאה.

בסופו של דבר, לאחר התייעצויות והיסוסים, הוחלט במערכת 'ישראל היום' להסתפק בתגובה בלתי רשמית בעליל, לפיה "מקורות בכירים ב'ישראל היום' דוחים את הטענה המגוחכת הזו על הסף". מקור בכיר ב'ישראל היום' הסביר ל'פרספקטיבה', כי הסיבה להימנעות ממתן הכחשה רשמית בשלב זה, היא הדיונים המתקיימים כעת בעיתון, בשאלה מה תהיה הדרך הנכונה מצד העיתון להגיב על טענת ה'אקונומיסט'. ל'פרספקטיבה' נודע שקברניטי 'ישראל היום' שוקלים ברצינות את האפשרות לתבוע את ה'אקונומיסט' בתביעת ענק על פגיעה בלתי מוצדקת בשמו הטוב של העיתון, תביעה שתאלץ את ה'אקונומיסט' לפרסם הכחשה גורפת לטענת עצמו וכן התנצלות מהדהדת בפני 'ישראל היום'.

מה שב'ישראל היום' עוד לא יודעים, הוא שה'אקונומיסט' עומד בנחרצות מאחורי הקביעה שפרסם. כשפנה אדם לביק ל'אקונומיסט' בבקשה לקבל את המקור לקביעתם לגבי 'ישראל היום', זו היתה התשובה שקיבל מאת מר אנטון לה גוורדיה, עורך המזרח התיכון ואפריקה ב'אקונומיסט':

Dear Mr Levick,

I am satisfied that the assertion in the piece you mentioned is well-sourced. Our correspondent has been given a first-hand account (off the record) from a person with direct knowledge of it.

Yours,

Anton

תרגום:

מר לביק היקר,

דעתי נוחה מכך שהטענה שהועלתה במאמר שציינת היא טענה מבוססת מאד. שליחנו קיבל עדות לכך מיד ראשונה (שלא לציטוט) מפי אדם בעל ידע ישיר לעניין.

שלך,

אנטון

 

אם כן, עמידה איתנה של 'האקונומיסט' מאחורי טענתו, מול תביעת ענק פוטנציאלית של 'ישראל היום'. כיצד זה ייגמר? 'פרספקטיבה' תמשיך לעקוב ולדווח כאן על ההתפתחויות.

עדכון: ב'ישראל היום' מסרבים להתייחס ואומרים שמה שנכתב זה על דעת הכותב בלבד.

 

 

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. עופר, אם יש כבר קצת ידע, עדיף שיהיה נכון. מעריב בבעלות אלי עזור, לא אדלסון. ובן כספית, משונאי ביבי הגדולים, הצהיר בראיון שיש לו זכויות עריכה על העמוד הראשון.

  2. רובי, בובי, מעריב בבעלות של שלדון אדלסון גם.
    קצת ידע לא יזיק לך.

    • עופר, מגוחכוש, קצת ידע לא יזיק לך. מקור ראשון של שלדון, מעריב של אלי עזור.

  3. שמעון, עכשיו תשווה את זה לרשימה השמאלנית: רשת ב', גלי צה"ל, גלגלצ, ידיעות, מעריב, מעריב סופשבוע, הארץ, ויינט, וואלה, ערוץ 2, ערוץ 10 (ואם כבר, ערוץ 1 בכלל לא ימני). שאני אמשיך ?!

  4. אין עיתונות שמאלנית כפי שמשקרים לנו יש עיתונות ימנית והם .ישראל היום. ערוץ 20 ערוץ 7. מקור ראשון . הערוץ הראשון

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות