חרם חרם תרדוף

גדעון שביב

שוב ידיעה על חברה בינלאומית שהחליטה להיכנע ללחץ של פעילי ה-BDS ולהפסיק את פעילותה בישראל. ושוב, תעמולה כוזבת שהצליחה להזדחל לעיתונות הממוסדת.

                                                     אוטובוס של ויאוליה בלוד (מתוך אתר עיריית לוד)

לפני מספר ימים פורסמה ב'הארץ' כתבה על "טפטוף הולך וגובר" של יוזמות מרחבי העולם אשר המשותף להן הוא החרמה כזו או אחרת של התנחלויות ישראליות שמעבר לקו הירוק ("טפטוף הסנקציות על ישראל מאיים להפוך למבול", 14.12). 'פרספקטיבה' כבר הראתה בעבר כיצד ארגונים הקוראים לחרם על ישראל (BDS) אוהבים לייחס לעצמם הצלחות גם כאשר המציאות שונה בתכלית. "הצלחה" שכזו הצליחה להשתרבב לכתבה המדוברת של 'הארץ', בנוגע לחברה בינלאומית אשר נפגעה גם היא, לכאורה, מתנועת החרם:

 

לא רק חברות ישראליות נפגעות, אלא גם חברות בינלאומיות שפועלות מעבר לקו הירוק. ענקית התחבורה הצרפתית "ויאוליה" נמצאת בלחצים כבדים בשל פעילותה במזרח ירושלים ובמקומות נוספים מעבר לקו הירוק. לא מזמן הודיע חברה־הבת שלה בישראל כי תפסיק להפעיל קו אוטובוס בכביש 443.

 

האם אמנם הפסיקה ויאוליה להפעיל את קוי האוטובוס שלה בכביש 443 בעקבות לחץ כלשהו של פעילים אנטי ישראליים? חברת ויאוליה היא חברה צרפתית בינלאומית הכוללת מספר חברות בת בישראל. עד לאחרונה החזיקה בחברת בת בשם "קונקס" או "חברת ויאוליה תחבורה". לפני כחודשיים נמכרה החברה במלואה לחברת אפיקים. לא מדובר בהחלטה פוליטית, אלא בהחלטה של ויאוליה העולמית למכור את ענף התחבורה שלה. כך למשל דיווח 'דה מרקר' ("אפיקים במו"מ לרכישת חלק מפעילות האוטובוסים של ויאוליה", 23.5.12):

 

המשא ומתן החל בעקבות החלטת ואוליה העולמית לסיים את פעילות התחבורה שלה בעולם ולמכור את פעילותה. בנוסף להפסדים של 20 מיליון שקל בשנה, לפי הערכות, בישראל.

 

ודיווח דומה הופיע ב'גלובס' ("ויאוליה-ישראל במגעים להכנסת בנק זר משותף", 1.8.13):

 

הנהלת התאגיד העולמי החליטה לאחרונה לזנוח את ההשקעה בתחבורה ולהתמקד בפעילות ליבה ובמיוחד בשירותי סביבה, אנרגיה ומים. חטיבת התחבורה נמכרה לגופים בינלאומיים, כשבישראל חברת אפיקים רכשה את פעילות האוטובוסים של קונקס.

 

למרות שמדובר במהלך עולמי בו מכרה החברה את חטיבת התחבורה שלה, ארגוניBDS  טענו כי מדובר ב"ניצחון גדול", וניסו לשכנע את הציבור כי מדובר בדוגמא להצלחת הקריאות לחרם על ישראל. אולם כאמור, חברת ויאוליה לא החליטה להפסיק להפעיל קווים בכביש 443, היא פשוט הפסיקה להתקיים בישראל. 'פרפספקטיבה' אף פנתה לחברה, אשר הכחישה בתוקף את האמור בכתבה:

 

חברת התחבורה הציבורית "קונקס" נמכרה במלואה לחברת אפיקים. זהו מהלך עסקי בלבד. לפני המכירה לא בוטל שום קו בכביש 443.

 

זוהי, כאמור, לא הפעם הראשונה שטענה חסרת שחר על חרם מוצאת את דרכה לתקשורת הממוסדת. בינתיים ההצלחות של תנועת החרם הן מועטות, והן בעיקר מופנות כלפי התנחלויות ולא כלפי מדינת ישראל בכללותה (החלטת האגודה ללימודים אמריקאים מלפני יומיים להחרים מוסדות אקדמאים בישראל היא דוגמא חריגה להצלחה של תנועת ה-BDS). מוטב כי גופי התקשורת לא ישמשו שופר לתעמולה כוזבת.

הוסף תגובה

תגובה
שם
דוא"ל

חזרה למאמרים
הרשמה לניוזלטר
הכניסו את פרטיכם וקבלו עדכונים שוטפים לדוא"ל
אני מסכים לתנאי השימוש
הירשם
פרספקטיבה בפייסבוק
פרספקטיבה בתקשורת
עמותת האם
שותפים