חשיפת ציטטות ציוניות שקריות

האם ראש הממשלה הישראלי אריאל שרון נשבע לשרוף ילדים פלסטינים ולאנוס ילדות ערביות? האם המנהיג הישראלי לשעבר מנחם בגין קרא לפלסטינים "חיות דו-רגליות", והאם מנהיג ישראלי אחר הצהיר כי יש להרוג את כל הערבים אלא אם הם מוכנים לחיות כעבדים?

לא, אבל בהינתן מספר רב של אתרים החוזרים על האשמות אלה, קל לראות כיצד שטויות אלה זכו לאמינות. אכן, ייחוס הצהרות מעליבות אלה למנהיגי ישראל הפך לתכסיס שכיח בקרב אויביה של ישראל. רובם מסולפים, מוצאים מהקשרם או מעוותים בכדי להציג השקפה עקומה ושלילית על כוונותיו ומעשיו של הציוני. כמה מ"ציטטות" אלה המופצות באינטרנט עושות דרכן לטורים בעיתוני קמפוס, ולעיתים, לעיתונות הזרם המרכזי.

לדוגמא, הציטטה הבאה (שנמצאה באתרים אנטי-ישראליים) כביכול נאמרה על ידי ראש הממשלה הישראלי אריאל שרון לכנסת באוקטובר 2001 ודווחה ברדיו 'קול ישראל':

אל תדאגו באשר ללחץ האמריקני על ישראל, אנחנו, העם היהודי, שולט באמריקה והאמריקאים יודעים זאת.

ההצהרה גם מופיעה כ- "אני שולט באמריקה."

כפי שנראה, זו תרמית. שרון מעולם לא אמר דברים אלה. על אחד כמה וכמה 'קול ישראל' מעולם לא דיווח זאת.

אף על פי כן, עיתונאית בעלת טור קבוע בסוכנות ידיעות, ג'ורג'י אן גייר, כתבה ב-10 במאי 2002 מאמר דעה שהופיע בשיקגו טריביון, סן דייגו טריביון, ובעיתונים אחרים:

למעשה, זה [תמיכת אמריקה בפעולות ישראל] הוביל את ראש הממשלה שרון לומר לקבינט שלו לאחרונה, "אני שולט באמריקה."

מהיכן הגיע ציטוט זה וכיצד חדר לעיתונות המרכזית?

מחקר שערכה קאמרה מצא כי הכל החל בהודעה לעיתונות מה-3 באוקטובר 2001 של הקבוצה תומכת חמאס, האיגוד האיסלאמי לפלסטין (the Islamic Association for Palestine, IAP) שייחס את הציטוט לדיווח ב- "רדיו העברי של ישראל, קול ישראל."

למעשה, הכתב הפוליטי של קול ישראל, יוני בן-מנחם, המדווח על ישיבות קבינט, אמר ל- קמרה שהוא מעולם לא שידר כדבר הזה וכי שרון מעולם לא יצא בהצהרה כזו. כמו כן, ציטוט זה מעולם לא דווח על ידי סוכנות חדשות אחרת.

לאחר שעומתה עם הדברים, אמרה גייר לעורך אחד כי הסתמכה על שני מקורות ישראלים אנונימיים לציטוט. לעורך אחר אמרה שהציטוט הגיע ממאמר- כביכול של הארץ שמעולם לא הציגה ולא ניתן היה למצואו. הערה שנעשתה בעקבות כך על ידי עורך יונייטד פרס סינדיקט, בה חברה גייר, טענה שהציטטה דווחה באופן נרחב בתקשורת הפלסטינית (לדוגמא ה- IAP שציטט את מקור המידע המזוייף מ-קול ישראל) אבל לא ניתן היה לאשרה במקורות עצמאיים.

אכן, בשביל רבים האינטרנט החליף לחלוטין את הספריות, ספרי המידע, והמחקר כמקור מידע. הסתמכות זו על מקורות לא מהימנים האיצה את ההפצה של מידע שקרי וציטטות מזוייפות. וכאשר עיתונאים חוזרים עליהן, לא רק כאלה בעלי אג'נדה אנטי-ישראלית ברורה, מעטים מוכנים לחפש לעומק.

צוות קמרה חקר את רוב הכביכול ציטטות. החלק הראשון בסדרה שלנו על ציטוט שקרי בוחן ציטטות שמתאימות לשלוש קטגוריות: 1) מפוברקות; 2) מיוחסות בשקר ו- 3) שהוצאו מהקשרן.

מפוברקים

ראש הממשלה אריאל שרון

אני לא מכיר משהו בשום עקרונות בינלאומיים. אני נשבע שאשרוף כל ילד פלסטיני שיוולד באזור הזה. האישה והילד הפלסטיני הינם מסוכנים יותר מהגבר, בגלל שקיומו של הילד הפלסטיני מרמז על כך שהדורות ימשיכו, אבל הגבר מהווה סכנה מוגבלת. אני נשבע שאם הייתי סתם אזרח ישראלי והייתי פוגש פלסטיני הייתי שורף אותו וגורם לו לסבול לפני שהייתי הורג אותו. במכה אחת הרגתי 750 פלסטינים (ברפיח ב-1956). רציתי לעודד את החיילים שלי על ידי אינוס ילדות ערביות שכן האישה הפלסטינית היא עבד ליהודים, ואנו עושים בה כרצוננו ואף אחד לא יאמר לנו מה עלינו לעשות אלא אנו אומרים לאחרים מה עליהם לעשות.

המקור שניתן:  אריאל שרון בראיון עם גנרל אווז מרהם ב-1956.

חקירה: ציטטה זו נמצאה במאות אתרים ערביים, ואכן נראית כמרכיב מרכזי בתעמולה האנטי-ישראלית. אולם, לא ניתן למצואה בשום ספר לימוד, מאמר חדשות, או תיעוד מפורסם, כמו כן אין אף אזכור או תיעוד של גנרל בשם אווז מרהם בשום מקום. (סימן נוסף לסילוף הוא בשימוש במונח "פלסטיני" שלא היה נהוג ב-1956, אלא רק החל משנות ה-'60).

סטודנטית, בשם מרים סוב, בעלת טור קבוע בעיתון דיילי-אילי השתמשה בציטטה ב-1 בדצמבר 2003 ומאוחר לכן נאלצה להתנצל.

סיכום: ציטטה מפוברקת, מקור מפוברק.

הרמטכ"ל (לשעבר) רפאל איתן

אנו אומרים בגלוי שלערבים אין זכות להתיישב אפילו על סנטימטר אחד של ארץ ישראל…. כוח זה הדבר היחיד בו הם משתמשים או אי פעם יבינו. אנו נשתמש בכוח האולטימטיבי עד שהפלסטינים יחזרו על ארבע.

המקור שניתן: רפאל איתן, הרמטכ"ל, במאמרים מאת גד בקר, ידיעות אחרונות ב-13 באפריל 1983 ובניו יורק טיימס ב-14 באפריל 1983.

מחקר: הציטטה לא מופיעה מאף אחד מהמאמרים. בעוד ששני המקורות עוסקים בהערות שנאמרו על ידי הרמטכ"ל היוצא, אין דבר המזכיר את ציטוט זה. חיפוש נרחב יותר בארכיון הניו יורק טיימס גם כן אינו מניב דבר.

סיכום: ציטטה מפוברקת, מקור לא נכון.

ייחוס לא נכון

ראש הממשלה אריאל שרון

אתה יכול לומר מה שאתה רוצה. קרא לי מפלצת או רוצח… עדיף יהודי-נאצי חי מקדוש מת.

גם אם תוכיח לי שהמלחמה הנוכחית בלבנון היא מלוכלכת ולא מוסרית, לא איכפת לי…

גם אם הגליל יופגז שוב בקטיושות שנה מהיום, לא ממש איכפת לי. אנחנו נתחיל בעוד מלחמה, נהרוג ונשמיד עוד ועוד עד שיספיק להם…

תן להם לרעוד מפחד, תן להם לקרוא לנו מדינה משוגעת. תן להם להבין שאנו מדינה פרועה, מסוכנת לסביבתה, לא נורמלית, שאנו עלולים להשתגע אם אחד מילדינו יירצח, רק אחד! אם מישהו אפילו ירים ידו עלינו ניקח חצי מאדמתו ונשרוף את החלק השני, כולל את הנפט. אולי נשתמש בנשק גרעיני…

גם היום אני מוכן להתנדב לעשות את העבודה המלוכלכת בשביל ישראל, להרוג כמה שיותר ערבים, לגרש אותם, לנשל אותם מאדמתם ולשרוף אותם, לגרום לכולם לשנוא אותנו… ולא איכפת לי שלאחר שהעבודה תתבצע אעמוד מול משפט נירנברג ואז אישלח לכלא לכל החיים. תלה אותי אם תרצה, כפושע מלחמה…

מה שאתה לא מבין הוא שהעבודה המלוכלכת של הציונות לא הסתיימה עדיין, היא רחוקה מכך.

המקור שניתן: אריאל שרון בראיון עם עמוס עוז בעיתון דבר מה- 17 בדצמבר 1982.

חקירה: המקור נמצא באתרים של תעמולה ערבית ומרקסיסטית. הוא זכה לאמינות כאשר העורך הבינלאומי של הרוקי מאונטיין ניוז, הולגר ג'אנסן, כלל את הציטוט בטור שלו באפריל 2002 היוצא נגד ראש ממשלת ישראל אריאל שרון. ארבעה ימים מאוחר לכן, הוכרח ג'אנסן להתכחש לדבריו, והודה כי "עשיתי טעות חמורה בכך שלא וידאתי את אמיתות הציטוטים בני ה-20 שנה המיוחסים לאריאל שרון." זמן קצר לאחר מכן, ג'אנסן "התפטר בכדי לחקור תחומי עניין אחרים."

למעשה, עמוס עוז אישר כי הוא מעולם לא פגש או ראיין את אריאל שרון. ה"ראיון" כביכול היה קטע ספרותי שנלקח מספרו של עוז  פה ושם בארץ ישראל. בגרסה באנגלית, זהות המרואיין אינה ידועה, והוא נקרא ז' (תרגום פלמינגו/פונטנה 1983). מסתבר כי תעמולנים פלסטינים החליפו את שמו של שרון ב-ז' בראיון ל-דבר. התיאור של ז' אינו תואם לשרון, ובנקודה מסויימת הוא עצמו מתייחס לשרון, לבגין ולאלוף איתן.

סיכום: ציטטה של דמות אנונימית בספר יוחסה לאריאל שרון.

דברים שהוצאו מהקשרם

הנשיא משה קצב

יש הבדל עצום ביננו (היהודים) ובין האויבים שלנו – לא רק ביכולת אלא גם במוסר, תרבות, קדושת החיים, ומצפון. הם שכננו כאן, אבל זה נראה כי במרחק של כמה מאות מטרים מכאן, ישנם אנשים שאינם שייכים ליבשת שלנו, לעולם שלנו,  ולמעשה שייכים לגלקסיה אחרת.

המקור שניתן: נשיא ישראל משה קצב, ג'רוזלם פוסט  מה-10 במאי 2001.

חקירה: בעוד שדבר לא נמצא במקור שניתן, היה אזכור של הג'רוזלם פוסט במהדורת היום שלמחרת. ציטוט זה הוצא לגמרי מהקשרו בכדי לגרום לו להישמע גזעני. קצב דיבר באופן ספציפי על הרציחות הברוטליות שביצעו פלסטינים טרוריסטים בשני נערים. מה שנותר מקובי מנדל ויוסי איש-רן, שהבריזו מבית הספר בכדי לחקור מערה, נמצא ב-9 במאי 2001. הג'רוזלם פוסט ציין בבירור את מילותיו של קצב בהקשר שלהלן:

הנשיא משה קצב אמר אתמול כי ישראל מעולם תירד לרמת הברוטליות שהפלסטינים הציגו בסקילה למוות של שני הנערים מתקוע השבוע.

"יש הבדל עצום ביננו לבין אויבנו – לא רק ביכולת אלא במוסר, תרבות, קדושת החיים ומצפון," אמר קצב לכתבים בבית הנשיא.

"אנו מעולם נרד לברוטליות כפי שנעשה לקורבנות בתקוע ובעופרה," הוא הוסיף. "הם שכננו כאן, אבל זה נראה כאילו במרחק של כמה מאות מטרים מכאן, ישנם אנשים שלא שייכים ליבשת שלנו, לעולם שלנו, אלא למעשה שייכים לגלקסיה אחרת."

קצב אמר שישראל צריכה לשנות את גישתה כלפיי הפלסטינים, אבל עצר בלשונו מלומר מה צריכה להיות גישה זו—על אף כי נראה שהוא רמז על כך שלעיתים יש צורך בפעולת תגמול.

"כוח אינו פתרון לכלום," הוא אמר, "אבל לפעמים הוא חיוני."

בהתייחס לרצח הברוטלי של הנערים הצעירים מתקוע, אמר קצב כי הוא בטוח כי ישנם פלסטינים ומוסלמים אחרים שמתנגדים לטרור, אבל זה מצמרר להבין כמה אכזריות ושנאה אוגרים הפלסטינים נגד ישראלים. (הג'רוזלם פוסט ה-11 במאי 2001)

סיכום: ייצוג שקרי של הערות על ידי הוצאתם מהקשר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות