כשעלי לריג'אני מורח את כריסטיאן אמנפור

במסגרת הקמפיין להצגת מדינתו באור חיובי, פגש יו"ר הפרלמנט האיראני, עלי לריג'אני, את מראיינת CNN כריסטיאן אמנפור לראיון מיוחד. על משפט אחד שנאמר שם, שווה להתעכב

אמנפור מראיינת את לריגא'ני, צילום מסך

 

השבוע העניק יו"ר הפרלמנט האיראני עלי לריג'אני, ראיון לרשת CNN. משפט אחד שאמר בו, (ואשר צוטט גם באתר 'וואלה!', "יו"ר הפרלמנט האיראני: "אנחנו לא אנטישמים, להיפך", 2.9), אותו קיבלה המראיינת כהווייתו, מהווה דוגמה למניפולציה יעילה מצד מרואיין ערמומי, המשתמש בבורותה של המראיינת הרדומה שלו, כדי להעביר דרכה לציבור מסר חשוב ומרכזי, שבינו לבין המציאות אין דבר.

אמנפור שאלה את עלי לריג'אני האם איראן רוצה לתקוף את ישראל. תשובתו (בתרגום של 'וואלה!'):

"המנהיג העליון עלי חמינאי הציע פתרון ראוי לפני כמה שנים: לערוך משאל עם בשטחים הכבושים בין מי שחיים שם – יהודים, נוצרים ומוסלמים, שייבחרו את עתידם. איראן תתמוך בהצעה כזו, זה החזון שלנו שעומד בעקרונות דמוקרטיים" 

אכן, "חזון" "ראוי" ו"דמוקרטי", צודק והגון לעילא. את תשובתו מבסס לריג'אני על אותו "משאל עם", אותו הציג בעבר כפתרון הולם המנהיג העליון עלי חמינאי. בנקודה הזו נוצרה לאמנפור הזדמנות לרדת לשורש העניין ולעמת את לריג'אני עם הפער בין תשובתו זו, לבין פרטיו של "משאל העם" שהציע חמינאי.

למרבה הצער, היא לא עשתה זאת. תחת זאת, היא אפשרה ללריג'אני להציג בפני צופי CNN (וגולשי 'וואלה!'), מצג שווא. במקומה נעמיד אנחנו דברים על דיוקם:

על פרטי התוכנית האיראנית ל"משאל עם", ניתן ללמוד מציוץ בחשבון טוויטר אשר ככל הנראה מופעל על ידי אנשים המקורבים לאייתולה חמינאי, כותרת המסמך בציוץ, "תשובת חמינאי לתשע שאלות מפתח בדבר מחיקת ישראל" כבר מרמזת שלא מדובר במשאל עם רגיל:

kham

תוכנית "משאל העם" מפורטת בתשובה לשאלה השלישית "מהי הדרך הנכונה למחיקת ישראל":

כל העמים המקוריים של פלסטין, הכוללים מוסלמים, נוצרים ויהודים, היכן שהם נמצאים, בתוך פלסטין, במחנות פליטים במדינות אחרות, או בכל מקום אחר, יוכלו להשתתף במשאל עם מאורגן ופומבי. באופן טבעי, העולים היהודים אשר שוכנעו לעלות לפלסטין, אין להם זכות להשתתף במשאל העם.

מהציוץ לא ברור מי נחשבים לעולים יהודים ששוכנעו לעלות ושלהם לא תינתן זכות להשתתף במשאל העם. האם מהעליה הראשונה? השניה? החמישית? מה שכן ברור, זה שמי שיקבלו זכות גורפת להשתתף במשאל, הם כל הפלסטינים, מכל הזמנים ובכל המקומות. בדיווח אודות ספרו של חמינאי "פלסטין" (שעל מניפולציה הקשורה בספר זה כבר דיווחה 'פרספקטיבה' בעבר), על פי מחקר של משרד החוץ של איראן, זכות הבחירה במשאל העם תעמוד  לפחות לכשמונה מיליון פלסטינים, אך רק לכ-2.2 מיליון יהודים.

האם כך הובנה תשובתו של יו"ר הפרלמנט האיראני ל-CNN? לא. תשובתו הציגה את "משאל העם" במצג דמוקרטי כוזב. נותר רק לדמיין מה היה לריג'אני עונה, אם היתה אמנפור מציגה לו בתגובה את פרטיו של אותו "משאל עם", ומבקשת שיסביר לה מה בדיוק כה "ראוי" ו"דמוקרטי" בו. למרבה הצער, זה לא קרה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות