מעריב/מקור ראשון מעצימים את האנטישמיות

'מעריב' ו'מקור ראשון' הצליחו לפרסם מאמר בו אף נתון אינו נכון.

נדיר עד מאד למצוא כתבה בה כל נתון, החל מן הכותרת ועד לפסקה האחרונה, פשוט שגוי. אפילו יותר נדיר כאשר כל מה שהיה על הכתב לעשות הוא להעתיק את הנתונים מטבלה.

 

נתחיל בכותרת, ונעבור לגוף הכתבה. כותרת באתר NRG דיווחה: "סקר באירופה: היהודים אשמים במשבר הכלכלי, הישראלים מתנהגים 'כמו נאצים'" (24.12). אותו דיווח בדיוק פורסם בעיתון התאום של 'מעריב', 'מקור ראשון', תחת הכותרת " סקר באירופה קובע: היהודים אשמים במשבר הכלכלי".מה מבין הקורא מהכותרת? מן הסתם, שסקר שנערך באירופה מצא כי תושבי אירופה מאמינים שהיהודים אשמים במשבר הכלכלי. אבל לא זה הסקר שנערך. מי שהמשיך לקרוא את הכתבה גילה הפתעה קטנה:

 

את הסקר מציג האתר http://antisemitism.org.il המציג מגמות אנטישמיות ברחבי העולם. הסקר, שנערך על ידי "סוכנות האיחוד האירופי לזכויות יסוד" (FRA), הציב למשיבים היהודים סדרה של התבטאויות ושאל האם הם מחשיבים אדם שמבטא אותן כאנטישמי, וכן האם נתקלו בהתבטאויות כאלה. 

  

הסקר בכלל לא בדק מה חושבים האירופאים, אלא דווקא פנה ליהודים המתגוררים במדינות אירופה, ושאל אותם אם הם שמעו התבטאויות "בעייתיות" מסויימות, וכן, האם הם הרגישו שמדובר בהתבטאויות אנטישמיות. כלומר, הסקר נוגע לתחושות היהודים, ולא למחשבות האירופאים.

 

נעבור לגוף הכתבה:

 

יותר משלושת רבעי המשיבים בכל המדינות (פרט ללטביה) שמעו את המשפט הבא: "הישראלים מתנהגים 'כמו נאצים' כלפי הפלסטינים". לא פחות מתשעים אחוזים מהנשאלים בהונגריה שמעו את המשפט האנטישמי "היהודים אחראים למשבר הכלכלי" בשנה החולפת, זאת לעומת רק שליש מהנשאלים בשוודיה ובבריטניה. אך זה לא הכל: קרוב למאה אחוזים מהנשאלים בהונגריה נתקלו במשפט "ליהודים יש יותר מדי כוח במדינה" בשנה האחרונה, בהשוואה לששים אחוזים בשוודיה ובבריטניה.

 

עיון בסקר מראה כי כל המידע בפסקה הנ"ל שגוי. בניגוד לאמור בכתבה, לא "יותר משלשת רבעי המשיבים" שמעו את המשפט "הישראלים מתנהגים 'כמו נאצים' כלפי הפלסטינים", אלא רק 48% בממוצע (אחוז עדיין גבוה לכשעצמו). לא 90% מהיהודים בהונגריה שמעו את המשפט "היהודים אחראים למשבר הכלכלי, אלא 59%. לא שליש מהבריטים והשוודים שמעו בשנה שחלפה את המשפט הנ"ל, אלא רק 9% מהבריטים, ו-15% מהשוודים. ולא "קרוב למאה אחוזים" מהנשאלים בהונגריה נתקלו במשפט "ליהודים יש יותר מדי כוח", אלא 75%. גם בבריטניה (21%) ובשוודיה (33%) האחוז נמוך משמעותית מהדיווח.


 


ככל הנראה, הטעות של הכתב נובעת מכך שהוא התבלבל בין חלקי הסקר. כאמור, הסקר שאל שתי שאלות. הראשונה הייתה האם הנשאלים שמעו התבטאויות מסויימות, והשנייה שאלה האם הם רואים בכך התבטאויות אנטישמיות. ככל הנראה הכתב התבלבל בין הנתונים, ובכך העלה בעשרות אחוזים את התמונה העגומה גם ככה של האנטישמיות באירופה.

 

אנטישמיות בצד, מדובר בעיתונות מרושלת. 'פרספקטיבה' פנתה ל'מעריב' ול'מקור ראשון' בבקשה לפרסם מחדש את הנתונים המדויקים.


למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות