עוד סטטיסטיקה של ההרוגים בעזה במהלך צוק איתן

גם עם התארכות רשימת ההרוגים הפלסטינים, הדפוס המעיד כי רובם כנראה השתתפו בלחימה וכי צה"ל לא מבצע ירי חסר אבחנה, ממשיך להיות עקבי

מחבלי חמאס, עזה (פלאש 90)

בשבוע שעבר הבאנו כאן פילוח סטטיסטי של הפלסטינים שנהרגו במהלך מבצע צוק איתן, אשר נתן אינדיקציה לכך שקבוצת ההרוגים הגדולה ביותר היא של גברים שהשתתפו בלחימה. הניתוח הסטטיסטי גם שלל טענות על ירי חסר אבחנה של צה"ל על כלל אוכלוסיית עזה. 

ניתוח נוסף שבוצע השבוע על ידי 'קאמרה' (עמותת האחות של 'פרספקטיבה' בארה"ב) לאחר שרשימת ההרוגים התארכה, ושפורסם גם באתר TIMEמראה כי הדפוס שהסתמן בבדיקה הקודמת שומר על עקביות. בניגוד לניתוח הקודם שהתבסס על רשימת שמות שפרסמה רשת אל-ג'זירה, הפעם השמות נלקחו ממקור רשמי יותר המצוטט על ידי מרבית כלי התקשורת בעולם – המרכז הפלסטיני לזכויות אדם (PCHR), ארגון היושב בעזה ופועל למעשה תחת עינו הפקוחה של החמאס. זהו אותו ארגון אשר קבע כי למעלה מ-80% מההרוגים בעזה הינם אזרחים בלתי מעורבים. זהו גם הארגון העיקרי, יחד עם משרד הבריאות של עזה, המעביר מידע על הרוגים לכלי התקשורת ולארגונים בינלאומיים כמו האו"ם.

ניתוח של רשימת ההרוגים היומית של PCHR מצביע על כך כי גברים בין הגילים 17-30 מהווים חלק גדול מההרוגים, כאשר חל זינוק בין הגילאים 21-27. דפוס זה מתאים להתפלגות גילאים של חיילים/לוחמים, אולם החמאס מנסה להסתיר זינוק זה על ידי הגדרת רובם כאזרחים. כתוצאה מכך,PCHR חישב כי עד ל-26.7.14, 82% מההרוגים היו אזרחים. זהו, כאמור, נתון אותו מצטטים כמעט כל כלי התקשורת בעולם.

gaza_fatalities_july_26

הנתונים גם משקפים ייצוג יתר של גברים בין 17-30, ביחס למספרם באוכלוסייה. על פי נתוני PCHR, בין ה-8 ל-26 ביולי, 404 מתוך 915 ההרוגים אשר זוהו בוודאות, היו גברים בין הגילאים 17 ל-30. מדובר ב-44% מכלל ההרוגים מתוך קבוצה המהווה 10% מכלל אוכלוסיית עזה.

הרחבת טווח הגילאים ל-17-39 והוספת אלו שזוהו כחמושים שגילם לא דווח, מעלה את המספר הנ"ל ל-551 הרוגים, או 57% מכלל ההרוגים, למרות שקבוצה זו מהווה פחות משישית (16%) מכלל האוכלוסייה. לעומת זאת, אחוז הנשים שנהרגו הינו פחות מ-10% מההרוגים, למרות שהן מהוות 25% מהאוכלוסייה.

194 ילדים (המוגדרים כאן מתחת לגיל 17) נהרגו, מספר המהווה 20% מכלל ההרוגים. כמובן שמותו של כל ילד הוא טרגדיה, אך חשוב לזכור כי ילדים מהווים יותר מ-50% מאוכלוסיית עזה.

כפי שכבר נכתב כאן בעבר, אין דרך להוכיח בוודאות כי כל הגברים בין הגילאים 17-27 השתתפו בלחימה ואולי יש איזשהו הסבר אלטרנטיבי לכך שדווקא קבוצת גיל זו קיבלה ייצוג גבוה במיוחד בקרב ההרוגים, אולם מבט על הגרף הופך הסבר שכזה לבלתי סביר. כיצד ניתן להסביר זינוק שמתחיל בגיל 17, מגיע לשיא בגילאי 22-25 וצולל במהירות לאחר גיל 30?

כדאי גם לתת את הדעת לכך שהמספר הכולל של הרוגים לא מביא בחשבון, למשל, בני משפחה של חמושים אשר לא שעו לבקשת צה"ל להתפנות או אף נאלצו בעל כורחם לשמש מגנים אנושיים, כמו גם אזרחים שנהרגו כתוצאה מנפילות קצרות טווח של רקטות פלסטיניות, כפי שהתרחש כנראה במחנה הפליטים שאטי.

רק לאחר סיום הקרבות ניתן יהיה להבדיל ביתר דיוק בין מי שהיה חמוש למי שהיה בלתי מעורב. ברור שבלתי מעורבים רבים נהרגו, וכאמור, מותו של כל אחד ואחת מהם הינו טרגדיה. אולם השאלה היא האם התקשורת, המצטטת גורמים שכבר הוכיחו בעבר את הטייתם, לא צריכה לאתגר ביתר שאת, במקום לקבל כפשוטו, את הטענה כי למעלה מ-80% מההרוגים הינם בלתי מעורבים? גם בסוף מבצע עופרת יצוקה טען PCHR כי 82% מההרוגים הפלסטינים היו אזרחים, למרות שדווקא החמאס עצמו אישר בסוף את טענת צה"ל כי מדובר בכ-39%.

למאמר באנגלית

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות