עיסאוי פריג' נוסע בזמן

"תושבי חלב משלמים בחייהם על הלך הרוח של עידן טראמפ", כותב עיסאוי פריג' ב'מעריב' על זוועות סוריה. הוא יודע מה התרחש בסוריה בשש השנים האחרונות, בעידן אובמה שלא מוזכר במאמרו אף במילה?

במאמר שפירסם ב'מעריב' ח"כ עיסאוי פריג' (הטבח בחלב: אות קין על מצחה של האנושות, 15.12.2016) הוא קורא להושיט יד לאזרחי סוריה וכן מוצא את הגורם המרכזי לביצוע רצח העם בסוריה:

תושבי חלב משלמים בחייהם על הלך הרוח של עידן טראמפ, עידן של אגוצנטריות, של אדישות לסבל, של הסתגרות של עמים  ושל מנהיגים שמעדיפים להחריש אל מול הזוועה או לכל היותר לפטור אותה בגינוי רפה

האם הלך הרוח של "עידן טראמפ" הוא זה שגרם לתושבי חלב לשלם בחייהם? הטענה הזו (שקיבלה גם התייחסות  בטוויטר על ידי השר לשעבר גדעון סער), עוררה בנו תמיהה, בעיקר בשל הכשל הכרונולוגי שהיא מעלה.

נזכיר: נשיא ארה"ב ברק אובמה, ששמו לא הוזכר במאמרו של פריג' ולו ברמז, מכהן כנשיא משנת 2009, לאורך שמונה השנים האחרונות.

פעולות המרי נגד המשטר הדיקטטורי של אסד החלו ב-2011, בתקופת הקדנציה הראשונה של אובמה, ולוו מתחילתם במעשי רצח המוני של אזרחים. לאורך השנים ניסה משטר אסד לדכא את כוחות המורדים באמצעים שונים:  פצצות מצרר המתפזרות בשטח נרחב, פצצות חבית מלאות חומר נפץ, וטילי קרקע  – כולם נשלחו לעבר אוכלוסיה אזרחית. כל אלו לא זכו כמובן לתגובה אמריקאית בעידן אובמה.

אך אין ספק שאמצעי הדיכוי הבולט והקשה ביותר היה הנשק הכימי. מה עשה "עידן טראמפ" כדי למגר את השימוש בנשק הכימי? ובכן, "עידן טראמפ" היה עסוק אז בענייניו העסקיים. עידן אובמה לעומת זאת – נקט יד קשה נגד משטר אסד בכך ש— הציב קוים אדומים.

כך, באוגוסט 2012, כחודש אחרי הודאה של סוריה בהחזקת מאגר של נשק לא קונבנציונלי הציב נשיא ארצות הברית ברק אובמה "קו אדום" לפיו שימוש סורי בנשק כימי יגרור מתקפה צבאית אמריקאית על סוריה.

באפריל 2013 הודה הממשל האמריקני שסוריה השתמשה בנשק כימי, אם כי טען אז כי הדבר נעשה ב"כמות מועטה".

באוגוסט 2013, עם  התקפה כימית בפרברי דמשק, כבר אי אפשר היה לטעון זאת. סרטוני וידאו שפורסמו בעולם הוכיחו את המתקפה של משטר אסד על אוכלוסיה אזרחית. המשטר הסורי הכחיש את מעורבתו בשימוש בנשק, אך מאוחר יותר דיווחה ארצות הברית כי היא זיהתה פעילות באתרי נשק כימי בסוריה לפני התקיפה.

באותה עת, היה ברור כי הקו האדום עליו הצהיר אובמה נחצה גם נחצה.

אולם אז הגיעו הרמיזות על כך שהמתקפה תוסב להסכם דיפלומטי וכמה ימים אחר כך הגיעו המעצמות להסכם לפירוק הנשק הכימי בסוריה. על אף ההסכם, לאורך השנים המשיך אסד להילחם במתנגדיו באמצעות גז כלור  (שלא נחשב נשק כימי), ובמאי השנה התבשרנו שאסד שב לתקוף בנשק כימי (אם כי הפעם כוון הנשק נגד לוחמי דאעש). לאחרונה אישרה ועדת החקירה של האו"ם כי צבא סוריה השתמש בנשק כימי נגד אזרחים בהזדמנות נוספת, במרץ 2015.

לסיכום, למרות שהנשק הכימי הוכרז כקו אדום על ידי נשיא ארה"ב אובמה, בסופו של יום, לאחר שהקו האדום הזה נחצה באופן מובהק, תגובתו של "עידן אובמה" נכשלה במבחן התוצאה. מה לזה ולעידן טראמפ – תשאלו את עיסאוי פריג'.

אך האמת היא שלפחות בשורה משמחת אחת נושא עימו פריג' לטראמפ: הוא ייזכר על ידו כנשיא שעידנו החל שש שנים לפני שהחל למשול.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. אני דווקא מבין אותו וחושב שיש משהו בדבריו. עידן טראמפ לא מתחיל עם הקדנציה של טראמפ. טראמפ מייצג דעה לא אדם. אני חושב שמה שהכותב קורה לו עידן טראמפ הוא למעשה הרעיון שלפיו מדינות מתרכזות בעצמן ולא מנסות לתקן את העולם (מדיניות החוץ המוצהרת של טראמפ במערכת הבחירות).

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות