"עיתונאי" נוסף מתגלה כטרוריסט

בפעם השניה בתוך חודש מסתבר שפלסטיני שהוגדר כעיתונאי שנהרג בעת מילוי תפקידו בעזה במהלך מבצע צוק איתן, היה גם פעיל טרור. במקרה הקודם, שמו של המחבל הוסר מרשימת העיתונאים ההרוגים שפרסם אונסק"ו. האם גם שמו של המחבל השני יוסר מהרשימות, כולל זו של 'העין השביעית'?

עזאת דהיר בכרוז של הג'יהאד האסלאמי

 

לפני כחודש, בעקבות פניית 'פרספקטיבה', מחק ארגון אונסק"ו שם של פלסטיני מרשימת עיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם בעזה במהלך מבצע צוק איתן, לאחר שהתברר שמדובר למעשה בפעיל טרור. והנה צץ לו השבוע שם נוסף של מי שהוגדר כעיתונאי שנהרג על ידי צה"ל, אשר מתברר כעת כי גם הוא אינו אלא פעיל של הג'יהאד האסלאמי.

עזאת דהיר נהרג ב-29.7.14, בהפצצה על ביתו. בניגוד למקרה הקודם, מותו של עזאת לא לווה בגינוי של ישראל בידי האו"ם, ושמו לא הופיע ברשימת אונסק"ו של העיתונאים שנהרגו בעת מילוי תפקידם. ובכל זאת, עזאת כן הוזכר במספר רשימות של "עיתונאים שנהרגו" שהופצו בידי ארגונים אחרים. כך למשל הוא מופיע ברשימה שחיבר "מרכז דוחה לחופש העיתונות", של שלושה עשר עיתונאים שנהרגו במהלך צוק איתן, וארגון בשם "פן אינטרנשיונל" – אשר טוען כי הוא ארגון זכויות האדם הוותיק בעולם – גינה את ישראל על הריגת עיתונאים, ובינהם עזאת דהיר.

גם באתר העין השביעית ("נזק אגבי", 17.08) הוזכר עזאת דהיר ברשימת 13 העיתונאים שנהרגו במהלך מבצע צוק איתן:

ב-29.7.14 […] נהרג גם עזאת דהיר, בן 23, שעבד עבור סוכנות הידיעות החברונית אל-חוריה. ביתו של דהיר הופצץ, והוא נהרג יחד עם ארבעה מבני משפחתו.

מאז סיום מבצע צוק איתן, עובר מרכז המידע למודיעין ולטרור ע"ש אלוף מאיר עמית על רשימות ההרוגים הפלסטינים במבצע, ומנסה לקבוע מי מההרוגים היה פעיל טרור ומי היה בלתי מעורב. ברשימה מעודכנת שפורסמה בראשית חודש דצמבר, התווספו 150 שמות נוספים של הרוגים פלסטינים. בין היתר נמצא גם שמו של עזאת:

azat 1

זוהי תמונתו של עזאת שפרסם הג'יהאד האסלאמי (מתוך אתר מרכז המידע למודיעין ולטרור):

azat 2

אמנם עזאת פעל גם כעיתונאי, אולם ההספד לו זכה באתר של ארגון הטרור (ושנחשף בבלוג Israellycool), אינו מותיר מקום לספק:

סיים לימודי עיתונאות ותקשורת באוני' אל-אקצא ואז הצטרף לצוות ההסברה של הג'יהאד האסלאמי הפלסטיני באזור רפיח ככתב צבאי וכעיתונאי […] וכך מצא את מותו באחד מדיווחיו מהשטח עבור אחת מתחנות הרדיו הפלסטיניות. בנוסף, עזאת היה מדווח בקולו ללוחמי הג'יהאד בגלים האלחוטיים, נותן להם הנחיות ופקודות עד רגעיו האחרונים.

כמובן ש'לעין השביעית' לא היתה יכולת לבדוק את השתייכותו הארגונית של עזאת. כמו כן, 'העין השביעית' ביקשה את תגובת דובר צה"ל לפני הפרסום, וזה לא טען כי עזאת (או מי מההרוגים האחרים ברשימה) היה קשור לארגון טרור כלשהו. ובכל זאת, לאור הגילויים החדשים, ראוי לעדכן כי עזאת דהיר עסק באופן פעיל בפעילות טרור.

ניתן לשאול על מה ההתעקשות בחשיפת עוד שם אחד בודד מתוך רבים? יש לכך כמה תשובות. ראשית 'העין השביעית' העיר בצדק כי מספר העיתונאים ההרוגים במבצע צוק איתן הינו "חסר תקדים בהשוואה למבצעים קודמים של צה"ל בעזה". אולי החשיפה, טיפין טיפין, שלפחות חלקם היו פעילי טרור יכולה להסביר את המספר חסר התקדים הזה.

אולם ישנה גם סיבה נוספת. בעולם קיימת מגמה של האשמת ישראל בפגיעה מכוונת בעיתונאים, המהווה חלק ממכלול האשמות רחב יותר בדבר פגיעה ישראלית מכוונת בכל אותן אכלוסויות הזכאיות להגנה לפי המשפט הבינלאומי. מטרת ההאשמות הללו היא אחת: לצייר את ישראל כאחרונת המדינות החשוכות בעולם ולהדביק לה את תווית המצורע. במקרה של פגיעה מכוונת בעיתונאים, הגינויים כלפי ישראל מגיעים מארגונים המגינים על חופש הביטוי והעיתונות – ארגונים אשר לא ניתן לייחס להם תפיסת עולם אנטי ישראלית מובנית. בדרך כלל, אין לארגונים הללו את הכלים לחקור את העובדות בעצמם, ולכן הם מסתמכים על מקורות מקומיים כגון ארגוני זכויות אדם ישראליים ופלסטיניים, וכמובן דיווחים בתקשורת. כל מחיקה של אדם מרשימת העיתונאים ההרוגים, מפאת היותו פעיל טרור, בין אם מדובר ברשימה של אונסק"ו או של 'העין השביעית', תורמת תרומה חשובה ליצירת בסיס נתונים מדויק עליו מסתמכים אותם ארגונים, ובכלל אנשים המתעניינים בנושא.

וסיבה שלישית וחשובה לא פחות – יש בחשיפת טעויות הזיהוי הללו בכדי ללמוד מעט על הקושי האמיתי לסקר בזמן אמת את המציאות המסובכת של הסכסוך הערבי-ישראלי, על אחת כמה וכמה מלחמה בה כמעט אין הפרדה בין לוחמים לחפים מפשע.

'פרספקטיבה' פנתה לארגונים בהם מוגדר עזאת דהיר כעיתונאי ודרשה להסירו מההרשימה. מ'העין השביעית' נמסר כי הם בודקים את המידע ש'פרספקטיבה' העבירה אליהם. נעדכן בהמשך אם יפורסמו תיקונים והבהרות.

עדכון מה-30.12 (17:15):

אתר 'העין השביעית' עדכן את המאמר המקורי ואף פרסם מאמר חדש הכולל את המידע המפליל על עזאת דהיר.

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות