תל אביב בירתנו הנצחית

חשבתם שירושלים היא בירת ישראל? זה לא מה שמיטב עיתוני העולם חושבים.

חשבתם שירושלים היא בירת ישראל? זה לא מה שמיטב עיתוני העולם חושבים.

                                                                  העיר שחוברה לה יחדיו? (פלאש 90)

באפריל 2012 פרסם עיתון הגרדיאן תיקון שניתן להגדיר כלא פחות ממדהים. העיתון הבריטי החשוב ביקש לתקן כתובית של תמונה שצולמה בירושלים והגדירה אותה כבירת ישראל. "ירושלים אינה בירת ישראל," הבהיר הגארדיאן בתיקון. "תל אביב היא הבירה". אין צורך לשפשף עיניים, קראתם נכון. הגארדיאן תיקן עובדה מדויקת, והחליף אותה בטענה שגויה.

 

מי שעוקב אחרי הגרדיאן לא היה אמור להיות מופתע. הטענה כי תל אביב היא בירת ישראל היתה מוטמעת בעיתון במסגרת מדריך הסגנון שלו, שם הוגדר לכותבי הגרדיאן בפירוש כי תל אביב היא בירת ישראל. הטענה המופרכת הזו הזו תוקנה רק לאחר תלונה שהוגשה למועצת העיתונות הבריטית, בעקבותיה נאלץ העיתון להודות ש"היתה זו טעות לטעון שתל אביב, המרכז הכלכלי והדיפלומטי של ישראל, היא עיר הבירה".

 

אלא שגם לאחר ה"תיקון", הגארדיאן סירב להתייחס לירושלים כאל בירת המדינה היהודית, והעדיף באמצעות לוליינות מילולית להותיר את הנושא בתחום האפור. כך נראה הערך "ירושלים" במדריך הסגנון לפני התיקון:

 

ירושלים: אינה עיר הבירה של ישראל. תל אביב היא עיר הבירה (טעות שעשינו לא פעם בעבר).

 

וכך זה נראה לאחר התיקון:

 

ירושלים: אין להתייחס אליה כאל בירת ישראל. היא לא נחשבת לכזו על ידי הקהילה הבינלאומית. שעה שהכנסת ייעדה את העיר כבירת המדינה, החלטה של האו"ם משנת 1980 הכריזה על קביעה זו כ"חסרת משמעות". ירושלים היא מקום מושבה של הממשלה ותל אביב היא המרכז הדיפלומטי והכלכלי.

 

גם אם קשה לגארדיאן לקבל את הסטטוס של ירושלים כעיר בירה, לפחות הוא מודה בכך שמדובר במקום מושבה של הממשלה. אולם מסתבר שאפילו זה אינו מספיק עבור עורכי העיתון. שימו לב לפסקה הבאה, מתוך מאמר שפרסם לפני כשבועיים עורך המזרח התיכון של הגרדיאן, לאן בלאק ("Hawks squawk even before Iran nuclear deal is sealed", 8.11):

 

Hardliners in Tehran, hawks in Tel Aviv and Washington, nervous Saudis and their Gulf allies are all alarmed at the prospect of a nuclear deal between Iran, the US and the international community.

 

תרגום:

 

מתנגדי הפשרות בטהראן, הנצים בתל אביב ובוושינגטון, הסעודיים המודאגים ובעלי בריתם מהמפרץ, כולם מבוהלים מעסקה גרעינית צפויה בין איראן, אמריקה והקהילה הבינלאומית.

 

ההקשר מבהיר שהמחבר, בלאק, מחשיב את "מתנגדי הפשרות" ו"הנצים" כמנהיגים פוליטיים בממשלות איראן, ישראל וארה"ב. ועדיין, בזמן שהערים (בהן יושבות הממשלות) באיראן ובארה"ב המופיעות בכתבה הן ערי בירתן, המומחה מטעם העיתון למזרח התיכון מעניק מעמד זה לעיר הישראלית הלא נכונה. גם על פי ההגדרה המשופרת של מדריך הסגנון של הגרדיאן, הכנסת וממשלת ישראל –  מקומות בהם נוהגים בדרך כלל "הנצים" הישראליים להיאסף יחדיו כדי לצווח – מצויים בירושלים.

 

לסיכום העניין, הגרדיאן ממשיך להתעקש על אי-הגדרתה של ירושלים כבירת מדינת ישראל. חשוב לציין כי בהתעקשותו זו לא עומד הגרדיאן יחידי. עמו ניצבים גם עיתון הוושינגטון פוסט, שלאחר פניה מ'קאמרה', עמותת האחות של 'פרספקטיבה' בארה"ב, נאלץ אף הוא לפרסם תיקון רשמי בנושא, הבוסטון גלוב שאף הוא טעה ופרסם תיקון רשמי, וגם הוול סטריט ג'ורנל, הניו יורק טיימס, והלוס אנג'לס טיימס, שבינתיים לא טרחו לפרסם תיקונים.   

 

כשמשקללים את כלל הגישה של התקשורת הזרה לנושא – התעלמות מירושלים כבירה; הגדרת שכונות יהודיות במזרח ירושלים כהתנחלויות; התעלמות מהזיקה ההיסטורית של היהודים לירושלים – מתקבלת המחשה מדאיגה כיצד מידע שגוי המופיע בכלי תקשורת מרכזיים משפיע לרעה על דעת הקהל העולמית כלפי ישראל.

 

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות