"תעמולת" הכזב" של יגאל סרנה בידיעות אחרונות

סרנה לא התעניין בנתונים לפני שקבע שישראל עלובה מספרד ונחשלת ממנה כלכלית. אם העורכים שלו היו עושים זאת במקומו, כנראה שהטור האחרון שלו לא היה רואה אור

ביום שישי האחרון, בטורו הקבוע במוסף לשבת של 'ידיעות אחרונות', התלונן יגאל סרנה על ה"אגדה האורבנית", לפיה בעוד אירופה שוקעת, ישראל פורחת. (הליגה הספרדית, המוסף לשבת, עמ' 19) סרנה מטייל כעת בספרד ומתפעל מ"ארץ יפה ומשגשגת, מטופחת פי מאה מישראל". כל כך מתפעל,  עד שקבע שלהד"ם:

הדיבור על השגשוג שלנו מול פיגורה של אירופה הוא תעמולת כזב. שקרי קדנציה רביעית… לא ראיתי בספרד את מחטטי האשפה התל אביביים, לא ראיתי את אוספי הבקבוקים האביונים

ספרד יפה מישראל או ישראל יפה מספרד, זו שאלה של טעם ואין עליה מה להתווכח. אבל את השאלה האומנם ספרד משגשגת הרבה יותר מישראל, דווקא קל לבדוק. יש מדדים כלכליים ברורים ומהם עולה שסרנה משקר לקוראי 'ידיעות אחרונות', ומשליך עליהם מדכדוכו האישי ללא הצדקה.

הנה מקצת הנתונים, מתוך מסד הנתונים באתר הבנק העולמי:

תוצר מקומי גולמי: (GDP): ספרד – 25.6 (אלף דולר), ישראל 35.7. ישראל מייצרת יותר בכ 40%

אבטלה כללית: בישראל 5.9%, בספרד 19.4%. האבטלה בספרד פי שלושה יותר מבישראל.

אבטלה בקרב צעירים: בישראל 10.1%, בספרד 43%. אבטלה בספרד בקרב צעירים – פי ארבעה יותר מבישראל.

סרנה התרשם ממדינה מזדקנת, שגילם הממוצע של אזרחיה הוא למעלה מ 42, לעומת ישראל, בה הגיל הממוצע הוא פחות מ 30

(וכל זאת מבלי להזכיר את קצב גידול האוכלוסייה בספרד העומד על מינוס 0.13%, לעומת קצב גידול האוכלוסייה בישראל, העומד על פלוס 1.53%)

ניתן להמשיך בהשוואות הנתונים הכלכליים עד שיגיע זמן קריאת שמע של שחרית, אבל דומה שהמסר הובן. אין פלא אפוא, שהישראלים יותר מאושרים מהספרדים. הרבה יותר מאושרים. במדד האושר העולמי האחרון, תפסה ישראל את המקום ה 11. ספרד, לעומתה, ממוקמת במקום 34. כשהיא נצמדת לקטאר ומשתרכת אחרי מדינות כאיחוד האמירויות ומקסיקו.

מילא יגאל סרנה. איפה עורכי 'ידיעות אחרונות' ומחויבותם לדווח לקוראיהם על המציאות כהווייתה?

למאמר זה התפרסמו 6 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. הפרמטר GDP הוא לנפש. מילה אחת להוסיף, והמספר יהיה נכון

  2. אכן,עם ישראל "קורס " בקניונים,שדה התעופה ובאולמי התצוגה של המכוניות!
    אני חושדת במוצאו של סרנה,מצב גנטי שלא עבר הפעה סביבתית כלל. מצב המאופיין על ידי תלונה מתמדת,כמצב קיומי.
    מיסכן.
    ביקורת ראויה,מגובה בעובדות,כן.
    בכיינות מלאת התפעלות מהדשא של השכן :
    NUNCA

  3. הנתונים באתר ה-CIA שונים: שם ה-GDP per capita (נכון ל-2016) של ספרד $36,500 ואילו של ישראל $34,800

  4. באתר של ה-CIA הנתונים שונים: נכון ל2016 הGDP פר קפיטה של ספרד גבוה מזה של ישראל

  5. פרטתי בכתבה את דעתי על נתוני התעסוקה וכיוב. מי שמסתמך על נתוני ממשלה שיסתמך. פרסם כל הטור ואל תדוג ממנו מה שנוח לך.

  6. הוא טוען שהנתונים שיקריים…להתייחס כאילו הם אמיתיים ואז לנגח אותו זאת בדיוק הנקודה שהוא ניסה להוכיח…שהמדינה אומרת נתונים שיקריים…זה עובר הלאה לגורמים השונים ( בנק בינ"ל , עושי סקרים, עיתונים ) שמתייחסים לזה כאילו זה אמת…ועל סמך זה כולם מחייכים.
    זה אולי נכון או אולי לא…אנחנו בלי ספק המדינה היקרה בעולם עם הכנסה נמוכה של רוב האוכלוסיה מול יוקר מחיה שעוקף את אירופה…מישהו צריך לבדוק את העובדות ולא לקבל אותן כמובנות מאליהן .

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות