אגסי כסף, תפוחי זהב

בערוץ 2 מדווחים על מחירי הפירות הנוסקים. בירור הנתונים מציג את הדיווח כולו באור מגוחך ומעלה ספק אם מי מהעיתונאים שהגישו את האייטם קנה לאחרונה פרי כלשהו

פעם, כשעוד ניתן היה לקנות כאן פרי (אריזת תפוזים במושב תל מונד, שנת 1930)

 

ביום שישי האחרון, בתוכנית 'הבוקר של קשת' בערוץ 2, בהגשת יואב לימור ועמליה דואק, הוחלט לדון במחירי הפירות הגבוהים.

כך פתח את האייטם המגיש יואב לימור: "אתמול אמרה אחת התחקירניות אצלנו שאין אף פרי בארץ שעולה פחות מעשרה שקלים, שזה לא סביר. הלכנו לבדוק. היא די צודקת".

הנה הדוגמאות שהציגה בשידור העיתונאית לירון שמם:

פירות 1

אין ספק שהמחירים מפתיעים בגובהם. אולם מבט נוסף בטבלה מעורר שאלות:

מדוע הרשתות שמוצגות בהשוואה אינן הרשתות המוכרות לציבור? האם הישראלי הממוצע, שהולך לערוך קניות בסופר, מתחבט בין קניה ברשת AM:PM לבין רשת 'ויקטורי'? מדוע העמודה של 'רמי לוי' כמעט ריקה? למה נאלצה שמם, כתבת ערוץ 2, להסתמך על תמונות שפורסמו בכתבה של 'גלובס'? ומדוע, בעידן בו רשתות השיווק מציעות לערוך קניות אונליין, כל כך קשה לבדוק את המחירים באינטרנט?

החלטנו לבדוק בעצמנו את הפירות שהוצגו על ידי שמם בתחקיר, באמצעות האתר My Supermarket המשווה בין רשתות מזון מוכרות.

להלן השוואה בין הדיווח לממצאים:

שמם: "אבוקדו דורש הלוואה, 25 שקלים עד 30 שקלים לאבוקדו"

פירות 2

שמם: "תפוח עולה 15 שקלים"

כמובן יש סוגים שונים של תפוחים. הנה תפוח סמיט:

פירות 3

אך גם התפוח יקר יותר, לא מגיע ברשתות למחיר בו נקבה שמם:

פירות 4

רק סוג תפוח אחד, תפוח  פינקריספי נמכר באחת מן הרשתות המופיעות באתר ב- 14.90 ₪ לק"ג.

ומה לגבי בננה? "הכי זול", לפי שמם, "10 ש"ח". במקרה הזה המחיר אכן כמעט תואם את המחיר ברשתות.

פירות 9

שזיף – לפי שמם עולה "14 ש"ח" –

פירות 11

ענבים – לפי שמם עולים 15 ש"ח, ואכן נראה כי המחיר זול יותר ממה שמצאנו ברשתות (אם כי המחירים המוצגים הם למארז ששוקל יותר מקילו).

פירות 12

האננס, תופס את המקום המרכזי בדוגמאות שמציגה שמם. גם עמליה דואק, המגישה, מפצירה בה תוך כדי הדברים "להגיע לאננס".שמם מספרת ש"האננס הוא שווה זהב. זה מחיר השוק.  גם ברשת ויקטורי, שהיא נחשבת זולה יחסית, בין 10 שקלים ל-15 שקלים לקילו של הפירות שציינו, רק האננס עולה 50 שקלים".

 

פירות 6

אכן ברשת ויקטורי האננס עולה כ-50 ₪. אך מבט קל על מחירי יתר הרשתות מעלה שבמקרה זה ההגדרה של רשת "ויקטורי" כ"זולה יחסית", היא יחסית.

האייטם על מחירי הפירות הביא להפתעות נוספות:

בתוכנית התארח דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, ובתוקף תפקידו בעל אינטרס בנושא. בין היתר הוא נשאל על פער התיווך – כלומר, הפער בין המחיר שהוא מקבל עבור הפרי לבין המחיר שמשלם עליו הצרכן.

דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים : אני באופן אישי מגדל סל של פירות, מתפוחים ואגסים ושזיפים…
עמליה דואק : בוא ניקח אגס. בכמה אתה מוכר את האגס הזה לרשת השיווק, ובכמה אני קונה אותו כצרכנית?
דובי אמיתי : היום אנחנו מוכרים את האגסים בשלושה שקלים, ואת קונה אותם …
לירון שמם : ב-17 שקלים.
דובי אמיתי : הנה,17 שקלים.

האומנם?פירות 7

בהינתן המחיר של האגס כ-17 ש"ח, שואל יואב לימור את דובי אמיתי, היכן מצויים ארבעה עשר השקלים באמצע. אמיתי מסביר לו שהם מצויים ב"פער התיווך"- כלומר הדבר נובע מהעובדה ש"רשתות [המזון] החזיריות משאירות לעצמן את הרווח".

כאן נכנסת לתמונה עמליה דואק, המגישה, בכובעה ככתבת הכלכלית של ערוץ 2, שמבקשת להציג את הנתונים:

"אני אגיד לך את הנתונים בדיוק. הרי לפי מחקר של ה-ממ"מ, של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, פערי התיווך בארץ מגיעים למאות אחוזים, 150% בפירות בסיסיים, בעוד שבעולם, באירופה, בארצות הברית, אנחנו רואים פער תיווך של בין 14% ל-40% לכל היותר. אז מה אפשר לעשות?"

כפי שפירסם בדף הפייסבוק שלו אמציה סמקאי, כלכלן וי"ור עמותת "בצדק!" למדיניות יהודית, מי שיעיין במחקר של הממ"מ, יגלה תמונה הפוכה לגמרי.

כפי שניתן לראות בטבלה, וכפי שעולה מסיכומם של החוקרים: "מהאומדנים שנאספו והוצגו במסמך עולה כי פער השיווק בישראל נמוך בדרך כלל לעומת המדינות שנסקרו".

פירות 8

כלומר, במחקר של הממ"מ שעליו, ככל הנראה, נשענת עמליה דואק בדבריה, נכתבו דברים הפוכים.

 

פנינו לעמליה דואק שהעבירה אותנו לדוברות חדשות 2, שם בחרו לא להגיב.

בנוגע לאייטם כולו, פנינו לדוברות 'קשת'. תגובתם תתפרסם פה כשתתקבל.

למאמר זה התפרסמו 7 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. בהתחשב בעובדה שהרווח הנקי של הרשתות הוא, במקרה הטוב, אחוזים בודדים מהמחזור העסקי שלהן (ובמקרה הרע הן מפסידות בכלל), לטעון ל"רווחים חזיריים" מעיד על ניתוק מהמציאות.

    • בשרשרת האספקה בין החקלאי לרשתות השיווק יש גורמים נוספים שגוזרים קופון שמנמן. לא כל ההפרש הולך לרשתות שיווק.

  2. מישהו, זה גם מה שאניחשבתי במבט ראשון, אבל מבט שני הראה לי שזה באמת המחיר לקילו. מתחת לכיתוב "500 גרם" מופיע המחיר הזול ביותר בקטגוריה ושם מצוין שזה המחיר לקילוגרם.

  3. ברב הדוגמאות שהבאתם כתוב למטה – מחיר ל 500 גרם. מה שאומר שהמחיר מוכפל.
    לא בדקתי בעצמי באתר, אבל נראה לי שהכתבה לא מדוייקת.

    • תודה, אך בדקנו. ה-"500 גרם" מציין את הקפיצות של בחירת המוצר. המחיר המצוין הוא לקילו.

  4. עבודה עיתונאית יפה. מצער להיווכח שוב שרוב הקוראים שלכם אדישיי-תגובה לעצם החידוש שבמנדט שלקחתם על עצמכם – בדיקת מהימנות התקשורת, ורואים באתר רק כר נוסף לשטיחת דיעותיהם הפוליטיות, יהיו אשר יהיו.

  5. מהו מספר האנשים שקוראים באתר "פרספקטיבה"? אני מניח שאפסי לעומת כמות האנשים שראו את הכתבה המדוברת. לכן את הנזק האדיר שהיא עשתה לרשתות השיווק, אפשר לתקן רק באמצעות הבהרה מפורטת בשעות השיא של הערוץ. מכך שתגובת העיתונאית הייתה לשלוח אתכם לדוברות הערוץ, אני למד שלא תבוא כל הבהרה. כולי תקווה שאחת הרשתות המושמצות תתבע את חברת החדשות. אולי כך, תביעה אחרי תביעה, ילמדו להיות מקצועיים ולא מושחתים.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות