אתרוג חדש ב'ידיעות' ושמו חואן תומפסון

הפרופיל הפוליטי של החשוד שנעצר בארה"ב בחשד שאיים בטלפון על מרכזים יהודיים, הפוך ב 180 מעלות לתמונת המציאות שנתן 'ידיעות' לקוראיו רק בגיליון הקודם. מה עושים? שששש. לא מגלים

בתמונה: חואן תומפסון, הגזען האנטישמי ואיש העליונות הלבנה. איש 'טראמפלנד' שעצר ה FBI.

כנהוג עם סיפורים גדולים במיוחד, כבר ביום חמישי האחרון הובן מעמוד השער של 'ידיעות אחרונות' מה עומד להיות הסיפור הגדול של העיתון בסוף השבוע. האנטישמיות ב"אמריקה החדשה". וכדי שיהיה ברור למה הכוונה במילים "אמריקה החדשה", תפס את כל התמונה טראמפ, הנשיא החדש של אמריקה החדשה.

 

%e2%80%8f%e2%80%8f%d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%94

 

למחרת, כדי שיהיה עוד יותר ברור לקוראים למי מתכוונים שכשמדברים על גל האיומים הטלפוניים בהטמנת פצצות למרכזים יהודיים וחילול מצבות בבתי עלמין יהודיים, נצבע שער מוסף 7 ימים כולו בשחור, דמותו האפלולית של טראמפ תפסה שוב את כל העמוד, והכותרת הבהירה למי שאולי עוד היה לו ספק, מהי אותה "אמריקה החדשה" שבה פורחת האנטישמיות: "טרמאפלנד" כמובן.

 

%e2%80%8f%e2%80%8f%d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%94

 

לקוראי 'ידיעות' לא הושאר כל מרווח להבין אחרת: מנפצי המצבות והמטרידים הטלפוניים הם ימין קיצוני אמריקני אפל, אנשים שניצחונו של טראמפ הוציא אותם מחוריהם.

והנה, מעשה שטן, במהלך סוף השבוע עצרה הבולשת האמריקנית אמריקני בשם חואן תומפסון, בחשד שהוא אחד מאותם מטלפנים אלמונים למרכזים יהודיים, שאיים בהטמנת פצצות. נבחן גם חשד לפיו הוא קשור לניפוץ מצבות בבית עלמין יהודי בקרבת מקום מגוריו.

למה מעשה שטן? כי לפי הנראטיב של 'ידיעות', הגזענים האנטישמיים הפעילים הם לבנים, אנשי 'העליונות הלבנה', שניצחונו של טראמפ הפיח רוח במפרשיהם האנטישמיים. אבל בניגוד מושלם לכך, התברר שהעצור שבידי ה FBI, הוא בדיוק ההיפך מכך: שחור המתבטא בגזענות ברשתות החברתיות נגד לבנים, ותומך מוצהר של השוליים השמאליים הקיצוניים ביותר של המפלגה הדמוקרטית, אותם ייצג כזכור בקמפיין האחרון הסנאטור ברני סנדרס, בו הביע תומפסון תמיכה גלויה.

בעיה. איך מדווחים על המעצר הזה, בלי שהדיווח יהפוך את הסיפור של גיליון סוף השבוע הקודם לשער עצמי מרהיב?

לעיתון 'הארץ' למשל, לא היתה בעיה לדווח שתומפסון הוא גזען שביטא ברשתות החברתיות שנאה ללבנים וזיהה עצמו כתומך מוצהר של ברני סנדרס, כלומר של השמאל האמריקני הקיצוני. (אולי בגלל שבמקום 'ידיעות אחרונות', הם העדיפו להעניק את שער המוסף שלהם לראש הממשלה העתידי אחמד טיבי)

הפתרון של 'ידיעות אחרונות' היה פשוט: הם לא רצו את הגול העצמי אז הם אמנם דיווחו על מעצרו של תומפסון, לא היתה להם באמת ברירה, אבל מיקדו את הדיווח באתר ynet באיפיונים אישיים בלבד. (רצה להרע לחברתו)

במהדורת הדפוס הוסיפו גם אפיון מקצועי שמשמעותו מעורפלת. (עיתונאי כושל שפוטר מאתר שמאל בו עבד בגלל פיברוק סיפורים)

%d7%9c%d7%9b%d7%99%d7%93%d7%94

אבל את הפרט הכל כך חשוב, בדבר שיוכו הפוליטי המוצהר של החשוד, תמיכה בברני סנדרס שהוא היפוכו של טראמפ (ולא רק "פיטורים מאתר שמאל") 'ידיעות', בניגוד ל'הארץ, פשוט הסתיר מקוראיו. הונה אותם ליתר דיוק. לא סיפר להם שהמעצר הראשון בפרשה, מעלה את סיפור התפרצות האנטישמיות באמריקה על המסלול הנגדי למסלול שעליו טסו בחודשים האחרונים, ובעיקר ביום שישי האחרון.

'פרספקטיבה' הפנתה לעורך 'ידיעות אחרונות', רון ירון, שלוש שאלות:

מדוע נמנעתם מלדווח על זהותו הפוליטית השמאלית דמוקרטית של החשוד?

האם אינכם רואים בשיוכו הפוליטי עובדה רלוונטית לקוראים?

האם חששתם שבכך יפגם הסיפור המרכזי שלכם מסוף השבוע האחרון, בדבר אנטישמיות שמקורה בימין הטראמפי?

תגובת 'ידיעות אחרונות':

בניגוד לטענותיך, מעצרו של החשוד פורסם בצורה בולטת מאד ב'ידיעות אחרונות', כולל אזכור בכותרת עצמה לכך שהוא לא פעל ממניע אנטישמי. בנוסף, בניגוד גמור לטענותיך, גם נכתב בידיעה בפירוש שהאיש עבד באתר שמאל קיצוני. לכן לא ברורה לנו טענתך, מלבד הרצון לנגח (שוב) את 'ידיעות אחרונות'.

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. התקשורת לביקורת הסטנדרטים של עצמה, ועל כך תבורכו.

  2. התגובה של עורך העיתון היא גול עצמי נוסף. מעורך עיתון בסדר גודל כזה היה מצופה לקצת יותר ענייניות וקצת פחות פאניקה לרחמים עצמאיים.

  3. ספציפית לגביו – הוא חשוד בקמצוץ מתוך כלל האיומים ולא משנה באמת את התמונה.
    גם אם לא עברה תקופה מספיק ארוכה בשביל להראות שסטטיסטית יש עליה (אפשר למשל להראות שביחס לתקופת בוש, אצל אובאמה היו הרבה פחות תקריות) הרבה יותר מפחיד ליהודי בארה"ב כשהמעשים האלו נעשים והשילטון לא ממהר לגנות וחלק מבעלי התפקידים הבכירים ביותר הם אנשים עם קשרים לאתריי "כוח לבן" ארגונים ניאו נאציים והתבטאויות נגד יהודים.
    כולל כמובן במהלך הקמפיין כשעלתה (בציוץ של טראמפ עצמו שנמחק אחר כך) תמונה של הילארי ומאחוריה ציור של ערימת כסף ומגן דוד.

    אז האם יש יותר גילויי אנטישמיות? אולי, קשה לדעת בתקופה קצרה, האם ההתבטאויות מהממשל והאנשים המרכיבים אותו מדאיגים? בוודאות כן.

    האם אנחנו צריכים לשמוח, כיהודים, שהסיקור של תקריות אנטישמיות גבר או שהאם עדיף להוקיע את התקשורת על כך שהם מגזימים ביחס לחוסר הסיקור בתקופות קודמות? תחליטו אתם מה נראה לכם הגיוני.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות