אתר 'פרש' מגיב לסילברסטין

לפני מספר ימים כתבנו על כך שחלק ניכר מהתקשורת הישראלית מקבלת ללא סקפטיות אינפורמציה המתפרסמת בבלוג של הבלוגר האנטי-ישראלי, ריצ'ארד סילברסטין. סילברסטין זה, פרסם לאחרונה "מסמך" המפרט את תוכנית התקיפה הישראלית על איראן, וזכה לתשומת לב רבה בתקשורת הישראלית והבינלאומית. למרות שטען כי המסמך הודלף לו על ידי מקור ישראלי רם דרג, הסתבר שהדברים נכתבו ארבעה ימים לפני כן על ידי חבר בפורום צבא ובטחון של אתר 'פרש', ושמישהו כנראה עבד עליו.

אתר 'פרש' הוציא הודעה לעיתונות אשר חושפת (שוב) את ערוותו של סילברסטין ונכנסת (בהצדקה) בתקשורת הישראלית. להלן הדברים במלואם, מומלץ לקרא בעיון:

אתמול פרסם מר ריצ'רד סילברסטיין בבלוג האישי שלו "תיקון עולם" מסמך שתואר לכאורה כתוכנית התקיפה הישראלית באיראן, ולכאורה נמסרה לו ממקור מהימן. התוכנית שפורסמה, פורסמה כשבוע לפני כן באתר פרש, ונכתבה ע"י משתמש האתר תוך הבהרה שמדובר בסצנריו דמיוני פרי עטו. הידיעה זכתה להדים רבים בתקשורת המקומית והעולמית, וברצוננו להבהיר הן את נושא זכויות היוצרים על הבדיה, והן את העובדות העומדות מאחוריה. ריצ'רד סילברסטיין, שעל חוסר היושרה תעיד העובדה שציין שמעולם לא גלש בפרש, למרות שיש לו שם משתמש שבאמצעותו כתב 11 הודעות באתר פרש (ההודעה ה-12, בה ניסה לחשוף מידע האסור בפרסום, הביאה לחסימתו לחצי שנה – חסימה שהסתיימה לפני יותר משנה), פרסם אתמול תרגום של מה שהציג כמסמך שקיבל "ממקור בכיר בישראל שבתורו קיבל את החומר מקצין בצה"ל".


יצויין כי איננו יודעים האם מר סילברסטיין בדה את המקור לכאורה, או שמא אכן מקור שכזה "הדליף" לו את המסמך מהאתר, במטרה להונות אותו.


מכיוון שאין אנו קוראי צפונות לב, אנחנו יכולים רק לשער האם באמת קיים אותו מקור של סילברסטיין, והאם ידע מהו המקור ל"תכנית המלחמה". מה שאנחנו לא צריכים לשער לגביו, זו העובדה שהפרסום הראשון של אותו מסמך (בגירסא אחרת, שהציגה אותו כ"תרחיש האופטימי לתקיפה באיראן" והגדירה אותו במפורש כמבוסס על פרסומים גלויים, מקורות זרים והרבה דמיון) הופיעה לראשונה ארבעה ימים תמימים בטרם פרסם אותה סילברסטיין, כאן באתר זה, בפורום צבא וביטחון, כאשכול שפתח מנהל הפורום, סירפד, בשמו של גולש ותיק ומוכר, שחיבר את התרחיש.


מכיוון שאין לנו ציפיות שאדם שרוצה ברעת מדינת ישראל, יהיה אתי ויודה בכך שה"חשיפה" שלו אינה חשיפה ואינה שלו, קיווינו שלפחות גופי התקשורת בארץ, שמיהרו לצטט את הידיעה הזו, חלקם בכותרות ראשיות – יידעו לתת לסירפד, למחבר התרחיש ולאכסנייה שלהם, את הקרדיט הראוי (כפי שהיו מתעקשים שייעשה לו ידיעה שלהם צוטטה במקום אחר). מיותר לציין שהתאכזבנו. מאז אתמול הופיעו כתבות בNRG, YNET, , ערוץ 2, מעריב (שגם אחרי שבמהדורתו המודפסת ציין שסילברסטיין אינו המקור באמת – נמנע מלציין את סירפד, את הגולש-מחבר-התרחיש, ואת שמו של פרש – אלא הסתפק בציון מקור הידיעה כ"פורום ישראלי"), אתר גל"צ ו"ישראל היום" – ואף לא אחד מהם נתן את הקרדיט המתבקש כראוי לגופים שאמורים להיות אמונים על אתיקה עיתונאית.

ראוי לציון חיובי איש התקשורת אברי גלעד, שאזכר את מקור הידיעה גם בערוץ 2 וגם בתכניתו בגלי צה"ל

.
אנחנו מבינים את העובדה שישנה מבוכה רבה בקרב כלי התקשורת שמיהרו לצטט בלוגר חסר אחריות, אבל היא לא אמורה, לעניות דעתנו, לגרום להם להימנע מלתקן כאשר האמת ידועה להם. למעשה, דווקא כאשר ישנה שגיאה, נמדדת רצינות כלי התקשורת, בנכונות להודות בשגגה ולתקן הטעות בהבלטה המקבילה לפרסום המקורי של הידיעה השגוייה. אנחנו מקווים שכלי התקשורת שהוזכרו כאן, שכולם מהחשובים בישראל, יידעו לתקן המעוות, ולציין שהפרסום המקורי הופיע לראשונה כתרחיש דמיוני, שנכתב בידי גולש ותיק ומוכר באתר פרש, ופורסם בפורום צבא וביטחון של האתר, בידי מנהל הפורום, סירפד. כך צריכה לנהוג עיתונות אחראית – וכך היו כלי תקשורת אלה מצפים שינהגו כלפיהם וכלפי כתביהם, לו מצב הדברים היה הפוך.

בברכה,
הנהלת אתר פרש

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות