בן גוריון והאפרטהייד. אמר או לא אמר?

דוד בן גוריון צוטט ב'אינדיפנדנט' הבריטי כמי שהתריע מפני אפרטהייד ישראלי בשטחים שנכבשו ב 67'. הבעיה שלנו התחילה כשחיפשנו את הסימוכין לציטוט

דוד בן גוריון וחיים הרצוג בכותל המערבי, 1 ביולי 1967. מה רואות עיניו, אפרטהייד או אבני מקדש ואזוב? (צילום: דוד אלדן, לע"מ)

 

כתבה בעיתון 'האינדיפנדנט' הבריטי, מאת הרייט אגרהולם, העניקה לריצ'רד פאלק, מבקר חריף וקיצוני של ישראל, הזדמנות להאיר את הצד שלו בוויכוח בנוגע לדו"ח שהוא היה אחד ממחבריו וטען שישראל היא מדינת אפרטהייד.

המאמר ("פרופ' שכינה את ישראל משטר אפרטהייד, מגן על דו"ח האו"ם בטענה שישראלים משתמשים במונח זהה", 29 למרץ) מצטט את פאלק בראיון שנתן לאתר "Middle East Eye", כך נכתב שם:

פרופ' פאלק ציין אף הוא (בראיון ב- Middle East Eye")  שהמונח "אפרטהייד" שימש מספר פוליטיקאים ישראלים בכירים לתיאור המצב של העם הפלסטיני, כולל ראש הממשלה הראשון של ישראל, דוד בן-גוריון.

הוא ציטט דברים שאמר בן גוריון ברדיו ב -1967, כאשר אמר ש"ישראל תהפוך עד מהרה למדינה אפרטהייד" אם היא לא "תיפטר מהר ככל האפשר מהשטחים ומהאוכלוסייה הערבית".

האומנם אמר בן גוריון כדברים האלה? יצאנו לבדוק.

מעולם לא נתקלנו בציטוט הזה בעבר וכמעט לא מצאנו התייחסויות אליו באינטרנט – מה שנראה מפתיע בהתחשב בערך שהיה עשוי להיות לציטוט כזה עבור גורמים אנטי-ציונים.

ואכן, המקור היחיד לציטוט הוא ספר שפירסם ב-2005 העיתונאי הישראלי הירש גודמן שכותרתו " Let Me Create a Paradise God Said to Himself". בעמ' 78 בספר, כותב הירש מזיכרונו על שידור רדיו של בן -גוריון ב-10 ביוני (או בתחילת ה-11 ביוני), 1967, ביום החמישי או השישי של מלחמת ששת הימים.

הנה הדף (דרך אמזון), בו נזכר גודמן בסוף השבוע (9-10 ביוני) בו חזר הביתה מהחזית לחופשה של 48 שעות. גודמן מתאר את העייפות הקיצונית שהפילה אותו לשינה ארוכה, ואת הרדיו שדלק ברקע בשעה שארז כמה ספרים בתרמילו לקראת חזרתו לחזית. או אז בקע מהרדיו "קולו הקטן והצייצני" של בן גוריון, שאמר שאם לא תיסוג ישראל מיד מהשטחים שכבשה, "תהפוך במהרה למדינת אפרטהייד":

apartheid-charge

ראשית, נראה שגודמן מסתמך לחלוטין על הזיכרון שלו, כאשר הוא נזכר בשידור רדיו מלפני יותר מ -35 שנה. כך או כך, ביומנו של בן-גוריון ממלחמת ששת הימים (הוצאת ברנדייס). בו תיעד בפרוטרוט את מחשבותיו, אין לתובנה זו, כה דרמטית ומשמעותית, כל זכר.

יתירה מכך, קשה להניח שבן-גוריון היה אומר דבר כזה,  בזמן שמלחמת ששת הימים היתה עדיין בעיצומה – יומיים בלבד לאחר שצה"ל השתלט על השטח.

פנינו להיסטוריון הישראלי הבכיר, פרופ' בני מוריס, בשאלה האם הטענה מתיישבת עם דעתו. מוריס השיב לפנייתנו בדואר אלקטרוני וקבע שמעולם לא שמע על הציטוט כזה של בן גוריון.

יצרנו קשר עם מרטין קרמר, היסטוריון של המזרח התיכון, שאף הוא אמר שהציטוט נראה "מפוקפק". קרמר אף ציין, כי בימים שלאחר המלחמה ביקר בן-גוריון בחברון ואמר כי העיר היהודית העתיקה היא עיר "אחות" של ירושלים ויש לשמור עליה ולהתיישב בה במהירות.

קרמר הוסיף כי בן-גוריון לא רצה את כל הגדה המערבית, "אבל הוא גם לא היה מוכן להחזיר את הכל", ולכן לא סביר שהתייחס ל"שטחים" כאפרטהייד. באשר ל"אפרטהייד", ציין קרמר כי הוא אינו מופיע בשום מקום ביומן המלחמה של בן-גוריון, או בכל מחקר מדעי שהוקדש לשנותיו המאוחרות של בן-גוריון.

פנינו גם לארכיון בן גוריון. עובד הארכיון ששוחחנו איתו מעולם לא שמע על הציטוט. שוחחנו גם עם זכי שלום, עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, ומחבר "דוד בן גוריון ומאבקיו על דמת המדינה, 1963-1967". שלום אף הוא  לא שמע על הציטוט.

בנוסף, יצרנו קשר עם הביוגרפית של בן גוריון, אניטה שפירא, שסיפרה לנו בדוא"ל כי הציטוט נראה "בלתי סביר".

לבסוף, יצרנו קשר עם הירש גודמן, שעמד מאחורי זיכרונותיו, אך סירב, כאשר התבקש, לספק פרטים נוספים על הריאיון, כגון שם תחנת הרדיו או שם המראיין.

מסתמן אפוא, לפחות עד שיוכח אחרת, ש'האינדיפנדנט' – על ידי ציטוט לא מבוקר שהפריח פאלק – סייע בהפצת ציטוט הרה משמעות אך חסר שחר, של ראש ממשלת ישראל הראשון.

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לא זכור לי שבן גוריון השתמש במונח "אפארטהייד", אבל הוא כן אמר שעלינו להחזיר את כל השטחים, פרט לירושלים. גם ממשלת אשכול חשבה שראוי להגיע להסדר "שלום תמורת שטחים". אלא שמדינות ערב כינסו את ועידת חרטום והחליטו על שלושת הלאויים, לא מו"מ עם ישראל, לא שלום עם ישראל, לא הכרה בישראל.
    אז דובר על החזרת השטחים ואולי נגיע למדינת אפארטהייד, אם לא נחזיר אותם.
    היום מדובר על המצב הנוכחי. מדינת ישראל היום איננה מדינת אפארטהייד, כפי שציינו בצדק כמה מהמגיבים לעיל, אבל יש במדינת ישראל, בגבולותיה הרחבים, תופעות מסוימות בעלות אופי של אפארטהייד. העיקרית היא התופעה שיש ישובים יהודים פורחים ביו"ש, ולידם כפרים ערביים במצב של הזנחה קשה. אם זה מצב זמני, עד ליום שבו נגיע להסדר של קבע, ניתן להשלים עם פערים כאלה. אבל אם המתצב הזה נמשך כבר חמישים שנה, וניראה כאילו ישראל היא המתנגדת לשלום – זה נראה רע. אני חוזר, זה ניראה כאילו ישראל היא זו שאינה רוצה בשלום. לכן ישנם אנשים בחו"ל, שאינם מכירים את התמונה המליאה, שיוצאים נגד ישראל כמדינת אפארטהייד.

  2. ראשית, לי חשוב הדיוק בפרטים, למרות שלך כנראה שזה פחות חשוב. אן אתה רוצה לחזק טיעון, עשה זאת תוך שימוש בעובדות.
    שנית, רוב ערביי השטחים חיים לפי החוק של הרשות הפלשתינאית. היתר חיים לפי החוק הירדני. החלת החוק הישראלי על יו"ש פרושה סיפוח השטח לישארל. זו הצעתך?
    שלישית, ערבי ישראלי שנמצא בשטחים כפוף לחוק הישראלי ולא לירדני. כלומר, לאותו חוק שאליו כפופים היהודים. מכאן שהטענה על האפרטהייד מופרכת. מש"ל.

  3. אפרטהייד כנגד "פלסתינים"?? בודאי שישנו! בלבנון, סוריה, מצרים ועוד כמה

  4. ונניח שבן גוריון לא אמר את הדברים.
    המציאות בשטח ברורה – מה שפעם היה נדמה כמשטר כיבוש אכזרי אבל זמני הפך למשטר אפרטהייד* קבוע שבו מתקיים חוק אחד למתנחלים היהודים וחוק שונה לתושבים הפלסטינים.
    ואזכיר שבן גוריון היה שותף בכיר ביצירת הקשרים הביטחוניים המיוחדים בין ישראל למשטר האפרטהייד בדרום אפריקה.
    * כפי שלרצח עם יש מופעים שונים בתקופות שונות, כך גם לאפרטהייד. אין דין האפרטהייד שהתקיים בדרום ארצות הברית כדין האפרטהייד בדרום אפריקה. האפרטהייד הישראלי שונה משני מופעי האפרטהייד הללו.

    • איתמר אתה פשוט הזוי. בישראל- בכנסת ישראל יש 13 חברי כנסת ערביים, בבית המשפט העליון יש שופט ערבי ( אחד מהן שלח נשיא לכלא) , יש חופש תנועה של ערבים בכל הארץ , אין איסור על קיום יחסיי מין בין ערבי ליהודי וכי'.. ( לך תקרא על חוקי אפרטהייד)
      לגבי ערביי יהודה ושומרון- קיים כיום ממשלה של אבו מזן, בתי חולים, משטרה ובתי משפט לערביים ביו"ש. אוטונומיה לכל דבר. מה למדינת ישראל ולהם ולאפרטייהד ??
      אם כבר אפרטהייד – אסור ליהודים להסתובב ביו"ש מפחד מלינץ'. אבו מאזן הכריז שבמדינה ( לא יהיה ולא יקום) שלו לא יהיה יהודי אחד !! שלא לדבר על טיהור אתני של הנוצרים ביו"ש ( שכם, בית לחם וכוי")
      או כפי שאמרתי אתה לא רק הזוי אתה גם משקר!!

    • אפרטהייד פירושו הפרדה בין הגזעים בכל תחום בחיים. האם יש אפרטהייד כזה בישראל? אי אפשר לעשות הטייה למונח הזה, כאשר המשמעות שלו ברורה ומדוייקת. אל תצמידו מונחים שיקריים לשלטון שלנו על אדמות מולדתנו. כן – זו המולדת שלנו.
      "לא ארץ נוכריה לקחנו ולא על נוכרים השֹתררנו, אלא על נחלת אבותינו, אשר נכבשה בידי אוייבינו באחת העיתים בלי צדק. ואנחנו, כאשר היתה לנו שעת כושר, השיבונו אלינו את נחלת אבותינו"(שמעון החשמונאי).
      אילו קשרים ביטחוניים היו בין ישראל לדרום אפריקה בתקופתו של בן גוריון? הוא שקל לנתק את היחסים עם דרום אפריקה ב 1962 בעקבות הצבעת העצרת הכללית נגד האפרטהייד!

    • האפלייה כיום היא דווקא לרעת הרוב היהודי. יהודי חייב בשירות צבאי ובסיכון חייו, יהודי חייב בשירות מילואים, לערבים יש אפלייה מתקנת במוסדות ההשכלה הגבוהה – שוב אפלייה לרעת היהודי, באכיפת החוק יש סלחנות גדולה כלפי הערבים – שוב אפלייה לרעת היהודי וכנ"ל בהשתלטות על אדמות מדינה. אבל למה כבר אפשר לצפות משמאלן?

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות