דברים שאני אוהב בסעודיה

במסגרת ביקורת על חוצפתה של ישראל המנסה למנוע עסקת נשק בין ארה"ב לסעודיה, קובע גדעון לוי שסעודיה מעולם לא התעמתה צבאית עם ישראל. באמת גדעון? עוד הזיה מבית היוצר של מי שהעובדות אצלו הן לא חלק מהמקצוע.

במסגרת ביקורת על חוצפתה של ישראל המנסה למנוע עסקת נשק בין ארה"ב לסעודיה, קובע גדעון לוי שסעודיה מעולם לא התעמתה צבאית עם ישראל. באמת גדעון? עוד הזיה מבית היוצר של מי שהעובדות אצלו הן לא חלק מהמקצוע.

בטורו ב'הארץ' מלפני מספר ימים, התרעם גדעון לוי על התערבותה של ישראל במניעה ובסיכול העברות ועסקאות נשק, הנערכות במדינות הערביות שסביב ישראל ("ציידת הנשק", 16.5). לוי התעצבן במיוחד מההתערבות הישראלית למניעת העברת נשק מתקדם מארה"ב לסעודיה, ונימק את ביקורתו כנגד "ציד הנשק של ישראל" כך:

אפילו עסקת נשק בין ארה"ב לבעלת בריתה האסטרטגית, סעודיה, מדינה שמעולם לא התעמתה צבאית עם ישראל, נתקלת מיד במסע שתדלנויות שנועד לסכלה.

מתוך קביעתו המלומדת והנחרצת של לוי, עולה שאלה היסטורית מעניינת: האמנם סעודיה היא אכן "מדינה שמעולם לא התעמתה צבאית עם ישראל"?

עיון קצר בהיסטוריה הצבאית של ישראל ובמחקרים גיאו פוליטיים מהשנים האחרונות, מעלה שמעורבותה המלחמתית של ערב הסעודית נגד ישראל, לא זו בלבד שהיא קיימת כל העת, לובשת ופושטת צורה בהתאם לתצורות המאבק המשתנות, אלא שהיא החלה עוד לפני שהוקמה המדינה, ולמעשה לא פסקה עד עצם היום הזה.

 

מלחמת העצמאות

ב-12 באפריל 1948, לקראת סיום המנדט הבריטי, החליטה הליגה הערבית שהתכנסה בקהיר על פלישת הצבאות הסדירים של מדינות ערב לארץ ישראל, מיד עם תום המנדט הבריטי ב-15 במאי 1948. לשם כך הקימו מדינות ערב מפקדה כללית לניהול המלחמה נגד ישראל , ועבדאללה מלך ירדן, אבסבו של המלך הנוכחי, הוכרז כמפקדה הראשי.

מבין הקרבות המרים והקשים של חזית הדרום במלחמת השחרור, זכורים לרעה הקרבות על משלטי חוליקאת, שסגרו ממישור החוף הדרומי את טבעת החנק על הנגב הנצור. ערב הסעודית שלחה גדוד לוחמים שסופח כחיל משלוח לצבא המצרי. לאחר שנכנסה לתוקפה ההפוגה הראשונה בחסות האו"ם, וכדי לא להיראות כמי שצבאם מפר את הפסקת האש, שלחו בכירי הפיקוד המצרי לקרב את חיל המשלוח הסעודי, שם, בקרב הקשה על משלט 138.5 נלחמה פלוגה סעודית מתוגברת נגד הגדוד השני של הפלמ"ח בחטיבת הנגב. הקרב הקשה והנואש שהתפתח, קרב פנים אל פנים שהגיע עד כדי דקירות כידונים בבטנים ואף אגרופים, בעיטות ונשיכות, הסתיים בניצחון גדוד הפלמ"ח השני, אך לא בלי אבדות כבדות לכוחותינו.

 

מלחמת ששת הימים

19 שנים לאחר מכן, ביוני 1967, שוב נאספו צבאות ערב להתקפה משולבת נגד מדינת ישראל. במלחמת ששת הימים, כבר שלחה ערב הסעודית 3000 חיילים שהצטרפו לצבא ירדן, מתוך כוונה להשתלב בקרבות בגזרת ירדן ולסייע באופן משמעותי, הפעם כבר בהיקף של חטיבה לוחמת. אלא שהמלחמה הוכרעה מהר מדי והכוח הסעודי, שלא הספיק להיכנס למעגל הלחימה, נותר חסר מעש באזור הבירה עמאן ("סעודיה: מממלכה לעם", מתוך "המזרח התיכון של ימינו", הוצאת האוניברסיטה הפתוחה, כרך 7, עמוד 105).

 

מלחמת יום הכיפורים

במלחמה הבאה, מלחמת יום הכיפורים, שוב בחרו הסעודים בעימות צבאי עם ישראל, באמצעות חיל משלוח ששלחו לסוריה ואשר כלל גדוד צנחנים וגדוד שריוניות AML, שגם הוא לא הספיק לקחת חלק במלחמה. בנוסף העבירה ערב הסעודית לירדן כוח גדול יותר של שתי חטיבות חי"ר, גדוד טנקים, 54 קני ארטילריה וחמישה מסוקים, כפי שעולה מפירוט סדרי הכוחות שהשתתפו במלחמה, אך גם כוחות אלה תגברו את כוחות הצבא הירדני שנותרו בשטח ירדן ולא השתתפו בקרבות.

טרור

בתום עידן העימותים הצבאיים הגדולים, והמעבר למערכת התשה המבוססת על טרור, כבר מצאה עצמה ערב הסעודית בעמדה אפקטיבית אף יותר במסגרת העימות הישיר עם ישראל, הפעם כמממנת עיקרית של המאמץ המלחמתי העיקרי המופנה נגד ישראל, מצד ארגון החמאס. דו"חות מודיעין מערביים חשפו, כי במחצית הראשונה של שנות האלפיים, שנות האינתיפאדה השניה, בהן הגיע העימות המלחמתי בין ישראל לחמאס לשיאים של קטלניות, הגיע עיקר מימון החמאס מסעודיה.

אבל לא רק נגד ישראל התעמתה סעודיה ככוח הפיננסי המניע מאחורי המאמצים המלחמתיים הטרוריסטיים, אלא למעשה נגד המערב כולו.

ספר שלם בשם "ממלכת האיבה" הקדיש החוקר ד"ר דורי גולד, ראש המרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, לחקירת הפעילות הטרוריסטית של ערב הסעודית, אותה הוא מכנה "הממלכה של הטרור הבינלאומי החדש". בספר זה חושף גולד, שגריר ישראל באו"ם לשעבר וחוקר שתחום מומחיותו הוא המזרח התיכון, ראיות חותכות לכך שלא זו בלבד שערב הסעודית הייתה קשורה לטרור, היא זו שהולידה את הגל הנוכחי של הטרור הגלובלי. עוד מגלה גולד בספרו כי הסעודים סיפקו לטרוריסטים כוח-אדם וכן משאבים פיננסיים אינסופיים לכאורה ומביא תיעוד חד-משמעי לכך שהם מימנו את ארגוני הטרור המסוכנים ביותר בעולם, ובכלל זה אל-קאעידה וחמאס.

אבל גדעון לוי, עיתונאי מגמתי שעמדותיו האנטי ישראליות מתגלות כנשענות על הבלים ורעויות רוח פעם אחר פעם אחר פעם אחר פעם, נוזף בישראל. להשתדל אצל האמריקנים נגד עסקאות נשק עם ערב הסעודית? באמת חוצפה ושערוריה.

עורך הארץ, אלוף בן, בחר שלא להגיב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות