האם האו"ם נתן מעמד של "מייעץ" לארגון המזוהה עם החמאס?

כמעט כל אתרי החדשות דיווחו את אותו הדיווח שהתבסס כנראה על אותה הודעה לעיתונות. אבל אף אחד מהם לא באמת התעניין בפרטים

קשה היה להתעלם היום מכותרות גדולות שפרסמו כלי תקשורת רבים על צירופו של ארגון המזוהה עם החמאס לאו"ם. אתר ynet הכריז:

האו"ם צירף ארגון השייך לחמאס ותומך בטרור

וגם אתר NRG קבע:

האו"ם קיבל לשורותיו ארגון המשתייך לחמאס

גלי צה"ל, 'ישראל היום', ו'גלובס' דיווחו אף הם על המהלך ועשו זו בצורה קצת יותר מדויקת. כך, למשל, גל"צ:

הוועדה לארגונים לא ממשלתיים באו"ם בחרה הערב (שני) להעניק לארגון פי.אר.סי (מרכז השיבה הפלסטיני) מעמד של ארגון מייעץ לאומות המאוחדות. הארגון, היושב בבריטניה, מקדם תעמולה אנטי ישראלית באירופה, בזירה הפוליטית, בקמפוסים ובקרב הציבורי האירופי.

[…] המעמד של ארגון מייעץ מאפשר לארגונים לחזק את השפעתם העולמית ולהפיץ את פעילותם באופן נרחב. זאת, בין היתר, על ידי גישה לוועידות וכנסים באו"ם כדוגמת המועצה לזכויות אדם וייצוג קבוע ועצמאי בדיוני האו"ם.

הדיווחים הזהים למדי, מרמזים שכולם התבססו על אותה הודעה לעיתונות. אבל האם האו"ם באמת "קיבל לשורותיו" או העניק את מעמד של "מייעץ" לאותו ארגון? התשובה היא ככל הנראה – טרם. הארגון UN Watch אשר מנטר פעילות אנטי-ישראלית באו"ם, מסביר:

UN Watch executive director Hillel Neuer explained that the vote today was only a recommendation by a subsidiary committee. When it meets in July, the 54-nation ECOSOC will vote to approve or reject the committee’s recommendations and to make the final decision.

“ECOSOC, which has a better ratio of democracies to tyrannies than its subsidiary, has in the past often overturned highly problematic decisions such as this one,” said Neuer.

“We will be appealing to all member states of ECOSOC to do the right thing and reject the recommendation. We will show them the long dossier of materials linking PRC to Hamas, and documenting PRC officials’ routine deployment of antisemitic images and statements. If ECOSOC fails to reject a group so intimately tied to terror, the decision will cast a shadow upon the reputation of the UN as a whole.”

תרגום:

מנכ"ל UN Watch הלל נוייר הסביר כי ההצבעה היום היא רק המלצה שניתנה על ידי וועדת משנה. כאשר תיפגש ביולי, המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם, בה חברות 54 מדינות, תצביע על מנת לקבל או לדחות את המלצות וועדת המשנה ותקבל החלטה סופית.

"המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם, בה היחס בין מדינות דמוקרטיות לדיקטטורות גבוה יותר מאשר בוועדת המשנה, הפילה לעיתים קרובות בעבר החלטות בעייתיות כמו זו", אמר נוייר.

"אנחנו נפנה לכל המדינות החברות במועצה הכלכלית-חברתית, על מנת שיעשו את הדבר הנכון ויידחו את ההמלצה. אנחנו נראה להם תיקייה גדולה של ראיות המקשרות את PRC לחמאס, ומתעדות שימוש שגרתי של פקידים של PRC בתמונות והצהרות אנטישמיות. אם המועצה הכלכלית-חברתית לא תדחה ארגון המקושר כל כך לטרור, ההחלטה תטיל צל כבד על שמו הטוב של האו"ם בכללותו."

עיון באתר של הוועדה לארגונים לא ממשלתיים באו"ם, מראה כי אכן UN Watch צודק, וה"החלטה" היא בגדר המלצה בלבד:

The Committee's decisions are considered recommendations, in the form of draft decisions calling for action by the Council. These recommendations are reflected in Part I of the Committee's reports. Once an application from an NGO has been reviewed and approved by the Committee it is only considered recommended for consultative status. At its next meeting, usually in July of the same year, the Economic and Social Council reviews these recommendations, takes note of the Committe's report and makes the decisions final. It is only after the recommendation becomes an ECOSOC decision that the NGO is granted the consultative status.

תרגום:

ההחלטות של הוועדה נחשבות כהמלצות, בצורה של טיוטות של החלטות הקוראות לפעולה של המועצה […] לאחר שפניית הארגון הלא ממשלתי נבחנת ומאושרת על ידי הוועדה, היא נחשבת כמומלצת למעמד של מייעצת. בפגישה הבאה, בדרך כלל ביולי של אותה השנה, הוועדה הכלכלית-חברתית בוחנת את ההמלצות, לוקחת בחשבון את הדו"ח של וועדת המשנה, ומאשררת באופן סופי את ההחלטה. רק לאחר שההמלצה הופכת להחלטה של הוועדה הכלכלית-חברתית, מקבל הארגון מעמד של יועץ.

לסיכום, אמנם הצעד הראשון לקראת הענקת מעמד מיוחד ל-PRC החל, אלא שההחלטה טרם התקבלה, האו"ם עדיין לא קיבל את PRC לשורותיו, וקיים סיכוי סביר כי הוועדה הכלכלית-חברתית בכלל תדחה את ההמלצה.

יצויין כי גם באתר המשלחת הישראלית באו"ם, ההודעה לעיתונות לא משקפת את העובדה שמדובר, נכון לעכשיו, בהמלצה בלבד ולא בהחלטה.

 עדכון מה-4.6:

'פרספקטיבה' פנתה לכלי התקשורת המוזכרים במאמר זה על מנת שיתקנו את דיווחיהם. בינתיים 'ישראל היום' תיקנו את הכתבה המקורית, ועתה נכתב בה:

החלטות הוועדה הן בגדר המלצות, וכדי לתת להן תוקף מחייב, הן צריכות לקבל את אישור המועצה הכלכלית-חברתית של האו"ם, שתתכנס בחודש הבא.

עדכון:

גם בגלי צה"ל, עודכנה הכתבה (אם כי עם טעות נוספת – לא מדובר במועצת הביטחון):

הוועדה לארגונים לא ממשלתיים באו"ם בחרה הערב (שני) להמליץ למועצת הביטחון להעניק לארגון פי.אר.סי (מרכז השיבה הפלסטיני) מעמד של ארגון מייעץ לאומות המאוחדות. הארגון, היושב בבריטניה, מקדם תעמולה אנטי ישראלית באירופה, בזירה הפוליטית, בקמפוסים ובקרב הציבורי האירופי.

 עדכון:

גם אתר nrg תיקן את הדיווח:

ועדה המליצה: ארגון של חמאס ייעץ לאו"ם

הוועדה לארגונים לא ממשלתיים המליצה להעניק לארגון "מרכז השיבה הפלסטיני", שנקבע בישראל כהתאחדות בלתי מותרת, מעמד של ארגון מייעץ לאו"ם. שגריר ישראל: "תיאטרון האבסורד באו"ם בשיאו"

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות