'הארץ': ג'יי סטריט – לא מה שחשבתם

ארגון ג'יי סטריט סירב להשתתף בעצרת תמיכה בישראל, ובכל זאת מסנגר עליו 'הארץ' שמדובר בארגון "מתון" ו"פרו-ישראלי"

ג'יי סטריט הוא הלובי הפוליטי היהודי-אמריקני שהוקם כדי לתת משקל נגד שמאלי לאיפא"ק – השדולה הפרו-ישראלית בוושינגטון, אבל האם ג'יי סטריט הוא אכן, כהצהרתו על עצמו, "פרו-ישראלי", או שמא בדיוק ההיפך? למן היווסדו, מלווה אותו עיתון 'הארץ' בסיקור אוהד, ושואף להציגו כארגון לגיטימי, בלתי קיצוני וכמובן פרו-ישראלי. על כך ועל אופיו האמתי (שהוא, מה לעשות, נגוע גם באלמנטים אנטי ישראליים) כבר נכתב בעבר בהרחבה ב'פרספקטיבה'.

אבל השנים עוברות, יותר ויותר דוגמאות לכך שג'יי סטריט פועל כנגד האינטרסים של ישראל עולות וצפות (ראו להלן), וכבר קשה להגדיר אותו כארגון "פרו-ישראלי". ב'הארץ' לא אומרים נואש ובכתבה חדשה שהתפרסמה בגיליון סוף השבוע האחרון בעיתון ("צוק איתן חיזק את הקצוות בקהילה היהודית האמריקאית", 7.8) מעדכן 'הארץ' את גרסתו, ומודה שבעבר אכן היה הארגון תוקפני כלפי ישראל, אלא שעמדות אלו הרחיקו ממנו חברים רבים, וכיום הוא איננו עוד אותו הארגון אלא ארגון "מתון" בביקורתו כלפי ישראל ש"התמתן בשנים האחרונות", וש"שאיפתו של הארגון לזכות בהכרה מיתנה את תגובותיו למשבר עזה". וההוכחה לכך: הארגון, ש"התבטא בחריפות נגד מבצע עופרת יצוקה", תומך כעת במבצע צוק איתן.

אכן התמתנות מרשימה. אולם על כך יש לשאול: האם אכן התבטא ג'יי סטריט בחריפות נגד מבצע עופרת יצוקה, והאם, לעומת זאת, הוא תומך כעת במבצע צוק איתן?

התשובה היא שאם בכלל מתקיימים שינויים בין הצהרות הארגון בקשר לשלושת מבצעי צה"ל האחרונים בעזה – עופרת יצוקה, עמוד ענן וצוק איתן – הרי שהם מינוריים ביותר וממילא חסרי משמעות. ככלל, בנויה התייחסות הלובי למבצעי צה"ל בעזה משני חלקים: הבעת הבנה והצדקה לפעילות צה"ל, ומיד לאחר מכן הסתייגות מהמבצע וקריאה לחתור לסיום הלחימה וליישוב המחלוקות במסגרת מו"מ.

כך בהצהרה שפרסם הלובי בזמן מבצע עופרת יצוקה, לפיה:

ניתן להבין ואף להצדיק את ההתקפות האוויריות של צה"ל הבוקר בעזה לאור התקפות הרקטות לאחרונה,

אך מיד לאחר מכן:

הסלמת הסכסוך תוכח כבלתי-מועילה ומזיקה.

כך גם בהצהרת הארגון בזמן המבצע הקודם – עמוד ענן, לפיה:

אנו תומכים בזכותה של ישראל להגן על אזרחיה,

ומיד לאחר מכן קריאת הארגון לנשיא אובמה:

לגייס שותפים בינלאומיים על מנת לתווך הפסקת אש במהירות במטרה למנוע הסלמה של האלימות.

וכך גם בהצהרה שפורסמה בשבועות האחרונים, ביחס למבצע צוק איתן, ולפיה:

אנו מכירים בזכותה של מדינת ישראל להגיב על ירי הרקטות כדי להגן על אדמתה ואזרחיה,

ומיד לאחר מכן:

אנחנו מכירים בכך שפעולות ישראל בעבר בעזה ב-2008 וב-2012 לא השיגו את מטרותיהן, כאשר החמאס הולך ומתחזק, ושלל הרקטות שנורות מעזה מגיעות יותר ויותר רחוק, ומאמינים כי לא קיים פתרון צבאי לסכסוך הבסיסי בין שני העמים הפלסטיני והישראלי – הנטוע במאה שנות סכסוך ועשרות שנות כיבוש.

אבל האמת היא שהצהרות לחוד ומעשים לחוד. בפועל, ג'יי סטריט, אותו ארגון שלפי 'הארץ' "התמתן" ביחסו לישראל ו"תומך" במבצע צוק איתן, סירב להשתתף בעצרות תמיכה בישראל במהלך צוק איתן, בהן גם כאלה שאליהן הוזמן עוד לפני ההפצצות על מתקני האו"ם והתקרית מרובת הנפגעים ברפיח. בעקבות סירובו להשתתף באחת העצרות בבוסטון, כתב על הארגון פרופ' אלן דרשוויץ מאונ' הרווארד (שגם, יש לציין, פרסם טור ביקורתי נגד ג'יי סטריט ב'הארץ'):

אם אינכם יכולים לתמוך בישראל עכשיו [בזמן מבצע צוק איתן, ח"ע], איך אתם יכולים לקרא לעצמכם ארגון פרו-ישראלי? כיצד יכול חבר כלשהו בג'יי סטריט להסתכל על עצמו/ה במראה ולומר: "אני שייכ/ת לארגון פרו-ישראלי."

נתוני היסוד לא השתנו: ארגון ג'יי סטריט עודנו ממומן בסודיות על ידי ג'ורג' סורוס – מיליארדר אנטי ישראלי מוצהר, ובאופן עקיף גם על ידי הסעודים. קובעי המדיניות בג'יי סטריט עדיין מתנגדים לפעולה צבאית אמריקנית נגד איראן, גם כמוצא אחרון, וגם מתנגדים להטלת סנקציות על איראן. זהו אותו ארגון שתמך במסקנות דו"ח גולדסטון ואף דאג לארגן לגולדסטון עצמו פגישות עם נבחרי ציבור אמריקניים בגבעת הקפיטול, וזהו גם אותו הארגון שקרא לנשיא אובמה לא להטיל וטו על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם שהטילה על ישראל את כל האחריות במבוי הסתום בתהליך המדיני.

ולזאת יקרא ב'הארץ' "פרו ישראלי" ו"מתון".

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות