הדיווח המחפיר על עסקת שליט

(19.10.11)
העיתון החשוב בעולם דיווח בחוסר מקצועיות, חוסר אחריות וחוסר רגישות על מספר היבטים של עסקת שליט. זהו המידע שקיבלו עשרות מליוני בני אדם ברחבי העולם.

 

העיתון החשוב בעולם דיווח בחוסר מקצועיות, חוסר אחריות וחוסר רגישות על מספר היבטים של עסקת שליט. זהו המידע שקיבלו עשרות מליוני בני אדם ברחבי העולם.

 

הניו יורק טיימס נחשב לעיתון החשוב בעולם. האופן בו הוא בוחר לסקר אירועים נותן את הטון עבור עיתונאים רבים אחרים, כמו גם עבור פוליטיקאים וקובעי מדיניות. לא תהיה זו הפרזה להעריך כי עשרות מיליוני בני אדם עקבו אחר או קראו על עסקת שליט באתר של העיתון. על כן הדיווח המחפיר על העסקה של הכתב הוותיק לענייני ישראל, איתן ברונר, חמור שבעתיים.

באמצע הדיווח צוטט דובר של החמאס אשר התייחס לעסקה. בין השאר נכתב [תורגם מאנגלית]:

אבו עוביידה הוסיף ואמר שהחמאס טיפל בסמל שליט "על פי המוסר האיסלאמי" שעה שישראל "התייחסה לאסירים שלנו בכוונה באמצעות עינויים, כפייה ונקמה".

כתב הניו יורק טיימס חשף את קוראיו לטענה השקרית הזו ללא שום תגובה או טענת נגד של גורמים ישראליים. הוא אף לא טרח לספר להם כי המועצה הבינלאומית של הצלב האדום הכריזה כי תנאי החזקתו של גלעד שליט מפרים את החוק ההומניטארי הבינלאומי, כי ארגון היומן רייטס ווטש (Human Rights Watch) – מבקר חריף של ישראל-  אמר כי תנאי החזקתו הם "אכזריים ולא אנושיים" ואף עלולים להיחשב כעינוי, וכי אפילו ארגון "בצלם" האשים את החמאס בפשע מלחמה.

אופן הצגת דבריו של איש החמאס בכתבה משווה לטענתו השקרית נופך של טענה לגיטימית ואולי אף נכונה. אין לקוראי הכתבה שום כלים באמצעותם הם יכולים להעריך את דברי ההבל שלו, מכיוון שהעיתונאי לא מספק להם אותם בצורת תגובה או דוגמא נגדית.

מטרידה ומחפירה אף יותר היא הפסקה בכתבה המתארת את הראיון הכפוי שערכה עיתונאית מצרית עם שליט, רגעים ספורים לאחר שחרורו [תורגם מאנגלית]:

סמל שליט, השבוי הישראלי הראשון ששב הביתה בחיים ב-26 השנים האחרונות, התראיין באופן מפתיע לטלוויזיה המצרית טרם העברתו לישראל. בעודו יושב בחולצה כחולה ומשובצת ומדבר עברית, הוא חייך והרהר (reflected) בשאלות לפני שענה להם.

שעה שכל מי שצפה בראיון המתעלל ראה כי שליט היה שרוי במצוקה ובלחץ, קוראי הניו יורק טיימס קיבלו תיאור סטרילי ומעוות אשר לא רק שאינו משקף את המציאות אלא מסלף אותו. הכתב ברונר לא טרח לציין, כפי שדווח בסוכנות AP, כי [תורגם מאנגלית]:

פעילי חמאס היו באזור בזמן ההכנה לראיון. אחד מהם עמד מאחורי כסאו של שליט, חבוש מסיכה ירוקה וסרט ירוק של גדודי אל-קסאם – הזרוע הצבאית של חמאס – וצילם באמצעות מצלמת וידאו שאחז.

שערורייתי אף יותר הוא תיאורו של שליט כשלו לכאורה, אשר "חייך והרהר" בשאלות אשר בפועל היו צורמים רגשית. כהוכחה שאפשר לדווח אחרת, דיווחה סוכנות  AP [תורגם מאנגלית]:

נראה כי שליט אשר נראה כחוש, חיוור ולא בנוח, נאבק לדבר בנקודות מסוימות במהלך הופעתו בטלוויזיה המצרית, ונשימתו בלטה בכבדותה שעה שענה לשאלות במגושמות.

עשרות מיליוני צרכני חדשות אשר בחרו בניו יורק טיימס כמקור המידע העיקרי (או היחיד) על עסקת שליט, זכו לתיאור מסולף וחסר אחריות של לפחות כמה מהנקודות המשמעותיות ביותר הקשורות אליה.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות