ההשמטה הנוחה של המועמד לאוסקר

השבוע שודר בערוץ הראשון הפרק השלישי בסדרה "שומרי הסף", שיוחד הפעם לרצח יצחק רבין. נושאו העיקרי של הפרק היה ההסתה שקדמה לרצח, אשר בה מואשמת בפרק, בפירוש, הציונות הדתית. לאורך הפרק נבנית טענת ההסתה על ידי הקרנת תמונות ילדים דתיים הצועקים "רבין בוגד" לנוכח גל טרור המתאבדים שהחל לאחר חתימת הסכם אוסלו. במהלך הפרק, מציג מורה את שיאה המכוער של ההסתה: הנפת תמונות של רבין במדי אס אס, בהפגנה שנערכה בכיכר ציון באוקטובר 1995.  

מורה, ללא הינד עפעף, מסביר לצופיו כי התמונות חולקו על ידי "כמה עשרות פעילי ימין קיצוני". וכך, כמו רבים אחרים לפניו, מטעה מורה את צופיו בכך שאינו טורח, אף לא ברמז, להזכיר את מקורן של התמונות הללו. למי ששכח, סוכן השב"כ אבישי רביב הוא שהפיץ את תמונת רבין במדי אס אס בהפגנה זו. תחקיר שערך חיים לוינסון ב'הארץ' על אודות הפעלתו, העלה את שידוע כיום לכולם – אבישי רביב, בחור חילוני מחולון, יצא משליטת מפעיליו.

אבישי רביב (פלאש 90)

הוא הוזמן פעם אחר פעם לשיחות אזהרה, כי מפעיליו לא אהבו את הפרובוקציות שלו; הוא היה עבריין שצבר שמונה תיקים פליליים, אותם ביקש השב"כ מהמשטרה לסגור. שניים מהתיקים נגדו היו באשמת הסתה, ושני יועצים משפטיים לממשלה שונים, יוסף חריש ומיכאל בן יאיר, הורו באופן אישי לסגור אותם לבקשת השב"כ.

הפעלתו הכושלת, ששיאה המכוער, כאמור, הוא הפצת תמונת רבין במדי אס אס בהפגנה המפורסמת בירושלים, היתה מבחינת השב"כ ליקוי מאורות שבעקבותיו הורה ראש השב"כ הנכנס עמי איילון להפסיק את פעולתם של כל הסוכנים המושתלים בימין. אבל דרור מורה לא מצא לנכון להכניס את חתיכת הפאזל הכה חשובה הזו לסרטו, אשר היתה מעניקה לצופה מבט מורכב יותר על המציאות שהשב"כ בעצמו היה אחראי ליצירתה.

ההסתה היוותה מוטיב חשוב בפרק של "שומרי הסף" ששודר השבוע. ואמנם כמה פסקאות חריפות למדי הוקדשו לנושא ההסתה בחלק החסוי של דו"ח וועדת שמגר אשר הוקמה בעקבות רצח רבין, אלא שההסתה המדוברת אינה זו עליה מדבר מורה בסרטו, אלא ההסתה נגד הימין, שהוצגה על ידו במהופך, כשיאה של ההסתה נגד השמאל.

וכך כותבים חברי הוועדה על יוצר תמונות רבין במדי אס אס ועל יתר מעלליו של אבישי רביב, אותו מציג דרור מורה כמייצגה הנאמן של הציונות הדתית:

אנחנו מתייחסים כאן אפוא לסוכן שהתנהגותו גדושה פרובוקציות, שאיננו נשלט כראוי על ידי מפעיליו ואשר אישרו לעיתים מעורבותו בפעולות קיצוניות שנועדו להגביר את אמינותו בעיני סביבתו. נשמעו לפנינו כמה עדויות שמיעה לפיהן הוא אמר שעל רבין חל דין רודף. הפרובוקציות שלו… יש בהן ממד ברור של פגיעה עקיפה – אך ברורה – בגופים פוליטיים קיימים ומזוהים, דבר שמפעיליו לא יכלו להתעלם ממנו. היעדר השליטה על הסוכן והגיבוי הטוטאלי שניתן לו, יצרו תמונה מטעה של זהות אינטרסים בינו לבין מפעיליו, אשר פגעה באמון בשירות הביטחון.

ואכן, מועצת קריית ארבע ראתה עצמה כמי שאבישי רביב הסית נגדה, ותבעה את המדינה בגין השם הרע שהוציא לה רביב. בהסכם הפשרה שהושג, קבע בית המשפט שיש אמת בטענות אנשי קריית ארבע וחייב את המדינה לפצות את מועצת קריית ארבע ב-10,000 שקלים.

סרטו של מורה, גרסה מקוצרת יותר של הסדרה, היה מועמד לאוסקר וזכה לחשיפה רחבת היקף. האם הוא לא ידע שאבישי רביב, הוא שחילק את תמונות רבין במדי אס אס במסגרת תפקידו כסוכן שב"כ? או שהוא ידע והעדיף לא להרוס את הנרטיב הכה נוח לעיכול? במקום לתאר את המציאות האמיתית, המורכבת, הקשה, בה אף צד לא יצא צדיק גדול, העדיף מורה ללכת על הסטריאוטיפ, על הצפוי, וכן, גם על הסילוף וההטעיה.

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לא הבאת שום מקור שהוא זה שהפיץ את זה
    אע"פ שזה לא כ"כ משנה
    כי גם אם הוא הפיץ את זה
    אתה מתכחש שככה הימין הקיצוני אוחז

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות