ה"מומחה" שמשווה בין ישראל לדאעש

האם חסרים מבקרים של מדינת ישראל, שהניו יורק טיימס צריך להעניק במה דווקא לאחד שמשווה בין ישראל לדאעש, במסגרת דיון על עתידה הפוליטי של ישראל? הטעויות העובדתיות הרבות שלו רק מוסיפות למופע הליצנות המרהיב של העיתון החשוב בעולם

ישראל=גרמניה הנאצית=דאע"ש. מקס בלומנטל (צילום מתוך יוטיוב)

'הניו יורק טיימס', הנחשב עדיין לעיתון החשוב בעולם, העניק במה לפני מספר ימים למקס בלומנטל, אחד ממובילי מלחמת הדה-לגיטימציה נגד מדינת ישראל. טורו של בלומנטל עצמו לא הפתיע; הטענה העיקרית שלו היתה פחות או יותר כי הציונות תמיד הכילה בתוכה מרכיב גזעני, ומי שמכיר את בלומנטל לא צריך להיות מופתע מטענה זו. הבעיה האמיתית היא של הניו יורק טיימס שמעניק לגטימציה לאדם כמו בלומנטל, על אחת כמה וכמה כשטורו מלא בטעויות עובדתיות (אותן ניסה העיתון לתקן ללא הצלחה).

מיהו מקס בלומנטל, ומדוע כל כך בעייתי להעניק לו במה? בלומנטל איננו מוכר כל כך בישראל, אבל מעבר לאוקיינוס הוא דמות מוכרת בסצנת הפעילים האנטי-ישראליים. בשנה שעברה פרסם בלומנטל ספר בשם "גוליית – חיים ותיעוב בישראל הגדולה", הגדוש לכל אורכו בהשוואות בין ישראל לבין גרמניה הנאצית. אריק אלטרמן, הידוע בביקורות החריפות שלו כנגד ישראל, כתב במגזין "The Nation" המזוהה עם השמאל בארה"ב, כי הספר הוא "המדריך לשונאי ישראל", וכן ציין כי הספר היה יכול להיבחר "כספר החודש" במועדון הקריאה של החמאס. הספר גם זיכה את בלומנטל במקום התשיעי ברשימת עשרת האנטישמים של 2013 שפרסם מרכז ויזנטל. לאחרונה מכנה בלומנטל את ישראל כ-JSIL – ראשי תיבות של Jewish State in the Levant, משחק מילים אשר נועד להשוות בין ישראל לבין דאעש (Islamic State in the Levant – ISIL).

מאמרו של בלומנטל הופיע במסגרת "דיבייט" בעיתון בנושא "אם ישראל תשבור ימינה, היכן זה ייגמר?", בה השתתפו מספר כותבים המזוהים כבעד ונגד ישראל. בלומנטל התייחס לחוק הלאום וציטט את פעיל הימין הקיצוני ברוך מרזל שאמר ש"אם החוק גזעני הכל גזעני". בלומנטל התייחס לדבריו כלשונם וניסה להראות כי הציונות היתה תמיד, ועודנה, גזענית. על מנת להוכיח את טענתו, שיבץ דוגמאות מההיסטוריה הציונית. כך למשל הזכיר את ערך "כיבוש העבודה" מימי ראשית ההתיישבות הציונות, את העובדה כי התנועה הקיבוצית קיבלה רק יהודים כחברים, את ה"נכבה" בה "גורשו 750 אלף פלסטינים על מנת לבסס את הרוב היהודי בישראל", את תוכנית פראוור להסדרת התיישבות הבדואים בנגב, ואיך לא, את הקרן הקיימת לישראל המקצה קרקעות ליהודים בלבד. מכאן הגיע למסקנה כי:

Israel’s rightists intend to carry on the Zionist project as originally conceived, but without the pretense of democracy. In a way, their honesty is refreshing.

תרגום:

הימנים בישראל מתכוונים להמשיך בפרוייקט הציוני כפי שנהֵגה במקור, אך ללא העמדת פנים של דמוקרטיה. באופן מסוים, הכנות שלהם מרעננת.

'קאמרה', עמותת האחות של 'פרספקטיבה' בארה"ב, פנתה לעיתון לגבי מספר טעויות עובדתיות שהופיעו בטורו של בלומנטל. בלומנטל טען, למשל, כי תכנית פראוור, אותה הגדיר כ"גירוש המוני" של הבדואים, יצאה לפועל. נניח לרגע בצד את הטיעון לפיו תוכנית שנועדה לאפשר את ישובם של אלפי בדואים בתנאי מחייה מודרניים מתוארת כ"גירוש המוני". מבחינה עובדתית, התוכנית בכלל לא יצאה לפועל; היא הוקפאה. בעקבות פניית 'קאמרה', שונה המשפט כך שנטען שהתוכנית יושמה רק "באופן חלקי" – וזאת כאמור טעות נוספת. וכך ישראל מואשמת למעשה במשהו ("גירוש המוני") שכלל לא קרה.

טעות נוספת של בלומנטל היא טענתו כי המדינה מממנת את ארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש), אשר שלשה מפעיליו הציתו את בית הספר הדו-לשוני בירושלים. את טענתו הוא מבסס על כתבה שפורסמה בעיתון 'הארץ', אליה הוא מפנה בגרסתה באנגלית. אלא שעל פי הכתבה, ארגון בשם "חמלה" הוא שמקבל תמיכה ממשרד הרווחה, ולא להב"ה. אמנם על פי הכתבה ישנם פעילים המשותפים לשני הארגונים, כולל מי שעומד היום בראש ארגון להב"ה, אך עדיין מדובר בארגונים שונים, ללא קשר פורמאלי, וללא כל טענה כי חמלה מעבירה כספים ללהב"ה. שוב, בעקבות פניית 'קאמרה', תיקן הניו יורק טיימס את הכתוב כך שנטען כעת שממשלת ישראל "תומכת בדרכים עקיפות" בלהב"ה. אבל כמו ה"תיקון" הקודם, גם התיקון הזה הינו טעות. (האם הניו יורק טיימס נמנע מלתקן טעות שתגרום לפסקה שלמה להיות שגויה?)

ישנן טעויות נוספות בכתבה, בינהן הטענה כי רוב הציבור בישראל אינו תומך בפתרון שתי המדינות, וכן הטיעון כי ישראל "גירשה" 750,000 פלסטינים ב-1948. הטעויות הן, כאמור, רק חלק מהסיפור. השאלה המהותית היא כיצד הניו יורק טיימס מעניק במה מכובדת – ומבקש מקוראיו להתייחס ברצינות – למי שמשווה בין ישראל לבין גרמניה הנאצית ודאע"ש.

לקריאת גרסה באנגלית של מאמר זה באתר 'קאמרה', לחצ/י כאן.

 

למאמר זה התפרסמו 13 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. ילד כאפות, הגורו של רוג'ר ווטרס.

    ולא, לא היתה נכבה. היה נסיון השמדה של היישוב היהודי. הוא לא צלח. נכבה זה לא.

  2. חלק מטענותיו נכונות.
    בתנועה הציונית היה ונותר אלמנט גזעני וכל מי שקרא התבטאויות שונות של מנהיגי התנועה הציוני יאשר זאת.
    מדוע המילה נכבה נכתבת עם מרכאות ?
    הכחשת הנכבה איננה שונה מהכחשת השואה.

    • ״הכחשת הנכבה איננה שונה מהכחשת השואה.״

      יש לך את זה ביותר דמגוגי?

    • אלמנט גזעני?
      הציונות אינה פוסלת ולא פסלה עמים אחרים, ודגלה בהסדר ושיתוף פעולה עם הערבים המתגוררים בא"י. עד מלחמת העצמאות כל הקרקעות נקנו באורח חוקי.
      מדינת ישראל, ביטוי הציונות, מקפידה עם זכויות המיעוטים כפי שאף מדינה במזרח התיכון לא עושה.
      גזענות – חפש אצל שכנינו הפלשתינאים, אצל הדאעש, אצל כל אחת ממדינות המזרח התיכון.
      אל תכפיש את המדינה, גם אם השנאה עלתה לך לראש.

      • הציונות אינה גזענית. מדינת ישראל אינה גזענית. אין בחוקיה כדי לפגוע על רקע לאום, דת, צבע, מגדר, נטיות וכו. יש אנשים גזענים ותגובות גזעניות של פרטים, כפי שאפשר לצפות ממדינה הנתונה במצור בן 66 שנה, או כתגובה לאנטישמיות הגואה.
        מדינת ישראל אינה פתוחה להגירת לא יהודים. זו אינה גזענות אלא נורמה נורמלית הננקטת בכל מדינה בעולם על מנת להגן על צביונה ועל זכויות תושביה. כל מי ששוהה בארץ זרה מעבר לאשרת התייר עלול להירדף ולהיות מגורש בכל מדינה בעולם.
        ואם נושא הגזענות הוא המיעוט המוסלמי, למה יש ביקוש לכלות ישראליות בשטחים וגם מחוצה להן, על מנת לרכוש אזרחות ישראלית?

    • הנכבה הוא תיאור מסולף לחלוטין של אירועי מלחמת השחרור, ולגיטימי שמדינת ישראל לא תקבל שקר פוליטי.
      מלחמת השחרור החלה עם הכרזת החלוקה. באותו לילה תקפו ערבים נוסעי אטובוס וטבחו בהם. בין נובמבר 47 לאפריל 48 בוצעו תקיפות טרור רבות נגד ישובים יהודיים, הכבישים נסגרו לנסיעת יהודים. מצור הוטל על ישובי הגליל המערבי, הגליל המזרחי, ישובי הנגב וישובים רבים מדרום, מצפון וממזרח לירושלים. עם נטישת האנגלים גם ירושלים במצור. היתה אונסיבה רבתי נגד הישוב היהודי. צורת ההתארגנות היתה של כנופיות מקומיות, והססמה הנפוצה היתה 'יטבח אל יהוד'. מאפריל והלאה הישוב מגיב, תוך יצירת רצף טריטוריאלי וגירוש ערבים מאותם כפריים שמהם יצאו הכנופיות. הגיורוש היה סלקטיבי ובעל אופי ענישתי. כפרים שלא תקפו יהודים זכו להישאר.
      צריך למדוד את תוצאות המלחמה ביחס למצב ההיפוטתי אילו ניצחו הערבים. אילו ניצחו הערבים הטבח ביהודי היה מתקיים, בהשראת הנאצים בגרמניה.
      בשביל אנטישמיים, גם שרידת יהודים היא פשע.

      • אליעזר אתה מדבר על הנראטיב הפלשתיני של הנכבה.
        אין חולק על כך שהיו תופעות של גירוש, ושאלמלא הנכבה, יהודי א"י היו נטבחים כפי שהכריזו מנהיגי הערבים.
        האם חיסול של אוכלוסיה אזרחית היא פשע מלחמה? ודאי. השאלה היא מדוע הפלשתינים שנוקטים בשיטות חיסול עד ימינו אלה אינם נענשים על פשעיהם. הטרור משתלם.
        אני טוען שהמוסריות של ישראל מנציחה את הסכסוך. אילו ישראל היתה מסיימת את העבודה ומגרשת ב 1948 את כלל האוכלוסיה הערבית מתחומי א"י, כנראה שהיום היה שלום.

    • לא צריך להכחיש את הנכבה. להיפך, צריך להבליט ולהזכיר אותה כדי שהערבים
      יבינו שזה המחיר שהם שילמו על הניסיון שלהם להשמיד אותנו.

    • לא צריך להכחיש את הנכבה, להיפך. צריך להזכיר ולהדגיש אותה,
      כדי להראות לערבים מה המחיר שהם משלמים כשהם בוחרים במלחמה.

    • התנועה הציונית היא תנועה לאומית אשר מבוססת על הזכות להגדרה עצמית של העם היהודי. אתה מבלבל בין לאומיות ללאומנות. התנועה הציונית היא לא לאומנית אלא לאומית.
      מדינת ישראל היא הגשמה של הזכות להגדרה עצמית.
      לפני שאתה ממשיך לברבר את עצמך לדעת מומלץ שתפנה מבט לשכנתנו והיא מצרים. מצרים חברה באו"ם ושמחה להשתתף בועדת זכויות אדם של האו"ם.
      השם הרשמי של מצרים הוא "הרפובליקה הערבית של מצרים", אני מניח שלך כמו לערבים וכמו לכל העולם אין בעיה עם השם הזה, ומה אם אני אציע "הרפובליקה היהודית של ישראל", ישר יקפוץ לך הטיבי, הרי זה מה שפמפמו בבתי ספר בארץ כל הזמן בשיעורי אזרחות "מדינה יהודית ודמוקטית זו סתירה", מבלי להזכיר במאומה את הזכות להגדרה עצמית ומבלי להזכיר שמדינות שנוצרו משאירי האימפריה העותמנית והאוסטרו הונגרית על פי החלטות של חבר הלאומים (האבא של האו"ם) היו מדינות על בסיס לאומי ולא על שום בסיס אחר. גם כיום, המודל המועדף על האו"ם הוא מדינה לאומית, בגלל זה תומכים בפלסטינים, לא כי הם מיוחדים, אלא הכירו בהם כאומה ותומכים בהקמת מדינה לאומית בשבילם. כנ"ל בקוסובו ובמקומות אחרים.
      אבל אל תתן לעובדות לבלבל אותך. תמשיך לברבר שליהודים אין זכות להגדרה עצמית ואין להם זכות למדינת לאום.

    • כי את ישראל מותר להכפיש כמה שרוצים (זו מדינה נאורה ודמוקרטית ומר 1 לא יודע לחיות בדמוקרטיה ולא מבין מה עושים עם חופש ביטוי). רק תעזו להציע לו לעבור מישראל "הגזענית" ו"הנאצית" לרשות 'הפלסטינית', אוהו איך שהוא ישתולל.

    • מוזר שאף אחד לא משווה את הפלשתינים לנאצים. או מדבר על היסודות הגזעניים של האיסלם. הפרשן שיעשה זאת יודע שבתוך זמן קצר יופרד ראשו מגופו.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות