המכתב המזויף חוגג בר-מצווה ב-ynet

כיצד מכתב בו משווה נלסון מנדלה בין ישראל למשטר האפרטהייד מצא את דרכו ל-ynet, למרות שהתגלה כזיוף כבר לפני 13 שנה?

כיצד מכתב בו משווה נלסון מנדלה בין ישראל למשטר האפרטהייד מצא את דרכו ל-ynet, למרות שהתגלה כזיוף כבר לפני 13 שנה?

                                                              כנסייה ברמאללה, 8.11.13 (פלאש 90)

מילים רבות נשפכו בשבוע האחרון על יחסו של נלסון מנדלה לישראל ולציונות, לא כולן מדויקות בלשון המעטה, כולל השוואות מופרכות בין משטר האפרטהייד הדרום אפריקאי לבין מדיניותה של מדינת ישראל. מנכ"ל אמנסטי ישראל, יונתן גר, סתם לכאורה את הגולל על הוויכוח כאשר הביא ציטוט מפיו של מנדלה המשווה בקולו שלו בין האפרטהייד לבין ישראל. בטור דעה שפרסם ב'ynet' ("כדי שלא נחיה באפרטהייד", 14.12) כתב גר כך:

מנדלה מצא מקום להשוות בין שיטת האפרטהייד בדרום אפריקה למדיניות של ישראל: "אפרטהייד הוא פשע נגד האנושות. ישראל שללה ממיליוני פלסטינים את חירותם ורכושם", כתב מנדלה ב-1998, "היא קידמה מערכת של אפליה גזעית חריפה וחוסר שוויון. היא כלאה ועינתה באופן שיטתי אלפי פלסטינים, בניגוד להוראות החוק הבינלאומי".

כיצד ניתן להתווכח עם דבריו של מנדלה עצמו, המשווים בין ישראל לאפרטהייד? האמת שדי בקלות מכיוון שהדברים המצוטטים לעיל לא נכתבו בידי נלסון מנדלה.

זוהי טעות אשר מסתובבת ברשת כבר מספר שנים. מדובר בזיוף, אם כי ככל הנראה ללא כוונת זדון. הציטוט הנ"ל לקוח מתוך מכתב אשר מנדלה לכאורה כתב לכתב הניו יורק טיימס טום פרידמן. באותן השנים נהג פרידמן לפרסם מכתבים משלו למנהיגי העולם. כפרודיה על כך, פרסם פעיל פלסטיני באתר Media Monitors  מכתב לפרידמן ממנדלה, כדרך "ספרותית" להציג את עמדותיו. אנשים זהירים אשר בודקים מקורות היו שמים לב שהמכתב מופיע באתר תחת שמו של הכותב ולא של מנדלה, ומבינים שמדובר בפרוזה בלבד. הכותב עצמו, אגב, התייחס לאחר זמן מה לפרסום (ולבלבול) לו זכה המכתב.

אלא שמיד עם פרסומו זכה המכתב לתפוצה רבה, כאשר רבים העלימו, מי בזדון ומי בשוגג, את העובדה שמדובר ביצירה ספרותית בלבד, למרות שזמן קצר לאחר פרסומו חשף עקיבא אלדר ב'הארץ' כי מדובר בזיוף לאחר שנתקל בציטוט לראשונה בעיתון הפלסטיני 'אל-קודס'. מאז פרסומו, המכתב הנ"ל הופיע רבות בתעמולה אנטי ישראלית

'פרספקטיבה' פנתה הן ליונתן גר, מנכ"ל אמנסטי, והן ל-ynet בבקשה לפרסם תיקון.

להלן תגובת יונתן גר, מנכ"ל אמנסטי:

אתה צודק. הטעות התגלתה לנו לאחר פרסום המאמר, ומיד פרסמנו תיקון אותו תוכל לראות כאן:

 http://www.amnesty.org.il/?CategoryID=161&ArticleID=1618&dbsAuthToken

למדנו בינתיים שזו טעות נפוצה ושהמכתב חוזר ומצוטט על ידי גופים ואישים רבים, וכעת גם אני נפלתי בפח הזה. זה לא מפחית מהעובדה שנעשתה טעות – דבר שאמנסטי שואף לא לעשות, ולתקן מיד אם בכל זאת היא מתקיימת.

 

במקביל, ynet הוריד כמעט פסקה וחצי המתייחסת לציטוט המזויף. הקטע המסומן (מתוך צילום מסך של הטור המקורי) כבר לא מופיע יותר בטורו של גר:




למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות