העמימות הפלסטינית עובדת על עיתון 'הארץ'

עיתון 'הארץ' מגדיר כ"שקרית" וכ"סיסמת סרק" את טענתו של נתניהו לגבי הסתה וקריאות להשמדת ישראל ברשות הפלסטינית. יצאנו לבדוק אם שקרית היא, אם לאו.

עיתון 'הארץ' מגדיר כ"שקרית" וכ"סיסמת סרק" את טענתו של נתניהו לגבי הסתה וקריאות להשמדת ישראל ברשות הפלסטינית. יצאנו לבדוק אם שקרית היא, אם לאו.

מפת פלסטין. איפה ישראל? (מתחנת הטלוויזיה של הרשות)

מאמר המערכת של 'הארץ' מלפני יומיים ("מטמין המוקשים", 19.1), ביקר בחריפות את תלונת ראש הממשלה נתניהו, על כך שהאיחוד האירופי לא זימן שגרירים פלסטינים כדי להתלונן על ההסתה ועל הקריאות להשמדת ישראל הנשמעות ברשות הפלסטינית. הביקורת התבססה על עמדת המערכת, לפיה נתניהו הציג "משוואה שקרית: איש מבכירי הרשות הפלסטינית לא קורא להשמדת ישראל". בהמשך הגדיר 'הארץ' את דבריו של נתניהו "סיסמאות סרק".

 

מדובר בקביעה מאד חד משמעית של מערכת 'הארץ' ("שקר" היא מילה שאינה משתמעת לשני פנים) שמצריכה בדיקה. ראשית יש לציין כי למרות שנתניהו דיבר הן על ההסתה והן על הקריאות להשמדת ישראל, 'הארץ' בחר להתעלם באלגנטיות מעניין ההסתה ולהתמקד רק בשאלת הקריאות להשמדת ישראל. אולם מעבר לכך, האם גם דבריו לגבי קריאות להשמדת ישראל הינן "שקריות"?

 

נפתח בהסתה, ממנה, כאמור, מתעלם 'הארץ'. פנים רבות להסתה המאורגנת על ידי הרשות, והיא מפיצה אותה באמצעות שופרותיה הרשמיים ביותר, החל בתחנות השידור וכלה בספרי הלימוד במערכת החינוך. ההסתה כוללת שירי ילדים הקוראים להרג יהודים, אימוץ סמלים נאציים, ודברי הלל ושבח למחבלים מתאבדים רוצחי אזרחים. וכל זאת לפי עיתון 'הארץ' בעצמו שפרסם את דברי ההסתה, ואף קבע כי "החלטתו (של המחבל המתאבד) לפעול היא גם פרי של אווירה ציבורית, המכוונת בחלקה על-ידי הרשות עצמה".

 

ומה בדבר הקריאה להשמדת ישראל? האמנם כה תמים ומתמסר הוא עיתון 'הארץ', בקובעו כי איש מבכירי הרשות הפלסטינית לא קורא להשמדת ישראל? לפני כשבעה שבועות, בכ"ט בנובמבר האחרון, פורסמה בדף הפייסבוק של המשמר הנשיאותי של אבו מאזן מפת ארץ ישראל, צבועה כולה בצבעי הדגל הפלסטיני ובצירוף הכיתוב "פלסטין אינה לחלוקה". אמנם המילה "השמדה" אינה מופיעה שם, אך כיצד מבין 'הארץ' פרסום זה?

 

זאת ועוד. אמנת אש"ף, או "האמנה הלאומית הפלסטינית", המהווה את המסמך המכונן של הרשות הפלסטינית אליה מחויבים כל בכיריה, מלאה אף היא בסעיפי התחייבות להשמדת ישראל וקוראת "לטהר את פלסטין מהקיום הציוני". במסגרת הסכמי אוסלו נדרשו הפלסטינים לשנות את האמנה ולמחוק ממנה את הסעיפים הקוראים להשמדת ישראל. עד עצם היום הזה הדבר לא בוצע. הזדמנות לשינוי ועדכון האמנה נקרתה בקיץ 2009, עת התקיימה ועידה בין-לאומית של ארגון הפתח בבית לחם. אולם המצע הפוליטי שנתקבל בסוף הוועידה היה קיצוני בניסוחו. מסמכי היסוד של הפתח הקוראים למאבק מזוין והשמדת ישראל לא שונו. במסמך המסכם של הוועידה נקבע שעקרונות הפתח נשארו כשהיו וכל אמצעי המאבק נגד ישראל "לגיטימיים". כמו כן, בנאום הסיכום של הוועידה הכריז יו"ר הרשות מחמוד עבאס כי הם אינם מוותרים על השבתם של מילוני פליטים פלסטינים לתוך גבולות הקו הירוק, דבר שיוביל הלכה למעשה לסופה של מדינת ישראל.

 

אז נכון, מתברר איפה שבכירי הרשות אולי לא קוראים בפיהם להשמדת ישראל; את האמירות הגלויות והבוטות הללו הם משאירים למנהיגי החמאס והג'יהאד. אבל הם כן מצהירים על מחויבותם למסמכים כתובים הקוראים להשמדת ישראל, הן באמצעות אשרור המחויבות והן על ידי אי-ביטולה, שלא לדבר צורות אחרות של שלילת קיומה של ישראל הבאות לידי ביטוי בכלים רשמיים של הרשות. יש לציין גם את ההתחכמות של 'הארץ' בכך שציין שבכירי הרשות לא קוראים להשמדתה של ישראל. נתניהו לא דיבר על בכירי הרשות, אלא על הרשות בכלל. אז למה לה למערכת 'הארץ' לטמון ראשה בחול ולטעון את אשר טענה?

 

מה שהופך את עמדת מערכת 'הארץ' ליותר מעניינת, הוא ראיון שהעניק לעיתון 'הארץ' הפרופ' בני מוריס אך לפני כחמישה עשר חודשים, לרגל צאת ספרו האחרון “מדינה אחת, שתי מדינות, ישראל ופלסטין”. וכך קבע מוריס מעל דפי 'הארץ':

 

אני מבקש להאיר את עיני הקוראים לגבי האמת. המטרה היא לחשוף את מטרות התנועה הלאומית הפלסטינית – להכחיד את המפעל הלאומי היהודי ולרשת את פלסטין כולה עבור הערבים והאיסלאם… התנועה הפלסטינית, על שני ראשיה, הפונדמנטליסטי בראשות חמאס והחילוני בראשות פתח, מעוניינת בסופו של דבר בשלטון מוסלמי על כל ארץ ישראל, ללא מדינה יהודית וללא חלוקה… מנהיגים כמו יאסר ערפאת והנשיא מחמוד עבאס, לא מוכנים לנוסחה של שתי מדינות לשני עמים. כדי לא להפחיד את הגויים, הם משדרים עמימות אבל חושבים במונחי גירוש וחיסול… רעיון ‘המאבק בשלבים’ נועד להשיג את חיסולה ההדרגתי של ישראל ופתרון של מדינה ערבית אחת… הגשמתה של זכות השיבה מחייבת למעשה את הרס המדינה היהודית.

 

"משדרים עמימות, אבל חושבים במונחי גירוש וחיסול". כך קבע הפרופ' בני מוריס, אותו הגדיר העיתון באותו ראיון כ"חלוץ חוקרי העימות הישראלי-פלסטיני, אחד ההיסטוריונים הישראלים הבולטים בדורו",  וכן "ההיסטוריון הבולט והבכיר ביותר של הסכסוך", ושלשום קבעה מערכת 'הארץ' הלכה למעשה שדבריו דברי הבל. למי להאמין?

 

 

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. […] כששמע זאת ראש הממשלה המנוח יצחק רבין, שותפו של ערפאת להסכם, רתח ודרש שהאמנה הפלסטינית המחייבת את הפלסטינים לדבוק בחיסול ישראל, תשונה. בתגובה נקט ערפאת בסדרת תכסיסים שמטרתם היתה לשוות מצג שווא של שינוי האמנה, אבל עד מהרה נחשפו כל התכסיסים כולם: עד עצם היום הזה לא שונתה האמנה.  […]

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות