"התסיסה גוברת והסבלנות מתקצרת"

בטור ב'ידיעות אחרונות' מפרסמת סמדר שיר אמירות שהקשר בינן לבין המציאות אינו ברור. סמדר שיר: "לא מעוניינת להגיב"

הבוקר התפרסם טורה של סמדר שיר ב'ידיעות אחרונות' ("משב רוח מרענן", 12.7.2017). כך שיר:

זו הקדנציה הרביעית שנתניהו מבטיח לנו שהוא ינצח את הטרור, שהוא יזניק את הכלכלה. כי הוא הקוסם, והוא בעל הניסיון ובזכות האנגלית המשובחת שלו הוא יהפוך את ארץ חמדת אבות לגן עדן עלי אדמות

מיד אחר כך שיר מאבחנת:

כיום אפילו חסידיו הגדולים ביותר כבר מתחילים לאבד את האמון. דבר לא קורה. לא חצי, לא עשירית. אפילו לא מאית ממה שהובטח. ולכן התסיסה גוברת והסבלנות מתקצרת.

כלומר, על פי שיר, ישי ירידה גדולה באמון הציבור בנתניהו. את הסיבה לכך היא תולה בהבטחותיו לגבי הטרור והכלכלה שלא התממשו.

האומנם?

נתחיל מעניין האמון. טענתה של שיר היתה יכולה להיות מעניינת אלמלא 12 שעות(!) לפני פרסום טורה, היה מתפרסם סקר בערוץ 2, שבו נשאלה השאלה המפורשת מי הכי מתאים להיות ראש ממשלה.  נתניהו קיבל 34% תמיכה, בהפרש ניכר מכל יתר המועמדים. כלומר, נראה שגם אנשים מהשורה, ולא רק "חסידיו הגדולים" של נתניהו טרם איבדו את אמונם בו.

נמשיך לעניין הטרור. אכן, יש שיגידו שהאווירה ברחובות אינה מעידה על "ניצחון הטרור", אולם במבחן הנתונים, הדברים נראים אחרת. ב-9 השנים שקדמו לממשלת נתניהו, בין השנים 2000 ל-2008 היו 1159 הרוגים, כלומר בממוצע 128 הרוגים לשנה.

ב-9 השנים שחלפו מאז תחילת עידן נתניהו,  בין השנים 2009 ועד היום, היו 122 הרוגים, כלומר 13 בממוצע לשנה. גם אם נוסיף לחישוב את מספרי ההרוגים במבצעים "עמוד ענן" ו"צוק איתן" שהתרחשו בימי נתניהו (על אף שלא החשבנו מבצעים ומלחמות בשנים הקודמות לכהונתו בימי ברק, שרון ואולמרט), עדיין נגיע לממוצע של 22 הרוגים בשנה, המהווים כשישית בלבד מהרוגי הטרור בתקופה שקדמה לנתניהו.

התרשים מתוך דו"ח השב"כ לשנת 2015. בתרשים חסרים הנתונים משנים 2016 ו-2017. לפי הדו"חות החודשיים של השב"כ, ב-2016 הסתכם מספר ההרוגים ב-17, ב-2017 עד חודש יוני הסתכם מספר ההרוגים ב-8.

 

ומה לגבי הזנקת הכלכלה? הדרך המקובלת לבחון צמיחה כלכלית היא על ידי בדיקת התמ"ג. הנה הנתונים של הבנק העולמי, שפטו בעצמיכם:

ב-2009 עמד התמ"ג לנפש בישראל על 27,795$

וב-2016 על 37,292$.

 

ואם כבר מדברים על עובדות, גולש הפנה את תשומת ליבנו לטעות נוספת שהוצגה בטור. כך כותבת שיר על נתניהו:

הוא כבר שבר שיא ועקף את בן דוד בן גוריון במספר הימים שבהם הוא אוחז במושכות המדינה. ומה בדיוק הוא עשה?

אז לטובת שיר והקוראים: בן גוריון כיהן מעל 13 שנה בתפקידו כראש ממשלה. נתניהו מכהן למעלה מ-11 שנים. לא עקף ולא שבר שיא.

לסיכום: נתניהו הוא ודאי לא "קוסם" – אבל אמירות על "תסיסה גוברת" ועל כך שלא קורה דבר, אפילו  "מאית ממה שהובטח", כדאי לבסס על נתונים בעלי אחיזה כלשהי במציאות.

תגובת סמדר שיר: "אני לא מעוניינת להגיב"

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות