ישראלית בניו יורק טיימס: מדיניות ההפלות של ישראל "הפוכה" מרוב מדינות המערב

ישראלית אחת טוענת מעל דפי הניו יורק טיימס כי מדיניות ההפלות של מדינת ישראל היא "ההיפך מליברלית" וכי היא "הפוכה מרוב המדינות המערביות". אבל נחשו מה קורה כשבודקים את מדיניות ההפלות של מדינות מערביות אחרות

מרב זונשיין היא עורכת וכותבת באתר השמאל 972+. לפני מספר חודשים פרסמה טור בניו יורק טיימס בו טענה כי ישראל משתיקה כל ביקורת פנימית כלפיה. השבוע, פרסמה זונשיין מאמר נוסף בעיתון האמריקאי תחת הכותרת "וועדות ההפלה של ישראל" (12.6), בה טענה כי בניגוד לדימוי המקובל, מדיניותה של ישראל בנוגע להפלות רחוקה מלהיות ליברלית. זונשיין מספרת כיצד הופנתה על ידי רופא לוועדה להפסקת הריון לאחר שהחליטה לבצע הפלה, מכיוון שילדה רק חמישה חודשים קודם לכן:

ועדת הפסקת ההריון בבית החולים הקרוב אליי פועלת רק במשך מספר שעות, פעמיים בשבוע. בזמן שחיכיתי להרשם, התחלתי להפנים: לא היתה לי לא שליטה, לא פרטיות ולא אנונימיות בעניין האינטימי והקשה הזה, שנוגע אך ורק לגוף שלי. הרעיון שלמישהו מלבדי היה את הכוח להחליט על גורלה של משפחתי ושלי היה מחריד. מדיניות ההפלות של ישראל, זה היכה בי, היא ההפך מליברלית.

לאחר שסיימה לציין מעל עמודי אחד העיתונים הנקראים בעולם כיצד חשה חוסר פרטיות בעניין כה אינטימי, סקרה זונשיין את המצב החוקי בישראל, וציינה ביושר כי הוועדות מאשרות 98% מהבקשות להפלות, וכן כי ההפלות מתבצעות בחינם. לאחר שהוסיפה כי הפלות הן נגד "האינטואיציה הציונית אשר דורשת אחוז ילודה גבוה בכדי לחזק את הטענה הלאומית על הקרקע", היא פונה לעיקר הביקורת שלה:

למרות שישראל נתפסה כמתקדמת יחסית בנוגע להפלות מכיוון שרובן המכריע של הנשים יכולות לסיים את ההריונות שלהן, המצב כאן הוא למעשה הפוך מרוב המדינות המערביות, בהן הפלות הן חוקיות ובלתי מוגבלות במידה רבה. מדיניותה של ישראל אולי טובה יותר ממדינות בהן חל איסור גורף על הפלות (כמו ברזיל ומצרים), או מדינות בהן חורגים מהכלל רק על מנת להציל את חייה של אישה (כמו אירלנד), אבל היא רחוקה מלהיות ליברלית.

האם מדיניות ההפלות בישראל – ובפרט החובה לקבל אישור של ועדה – אכן כה חשוכה שהיא ראויה להיפלט ממשפחת העמים הליברלים והנאורים? בכתבה של ה-BBC  (משנת 2007) הסוקרת את מדיניות ההפלות באירופה, מתגלים חלק מהתנאים להפסקת הריון במדינות אירופה המערביות:

דנמרק: חייבים אישור של ועדה בת 4 אנשים.

פינלנד: אישור ע"י רופאים (אחד או שניים) עד לשבוע ה-12, או ועדה רפואית עד לשבוע ה-20.

צרפת: אישור לנשים במצוקה עד 12 שבועות, ולאחר מכן באישור 2 רופאים, אם נשקפת סכנה לחיי האישה או קיים חשש שהעובר סובל ממחלה שלא ניתנת לריפוי.

גרמניה: על האישה לקבל ייעוץ שלושה ימים לפני ההפלה. על מייעצת להסביר לאישה כי לתינוק זכות לחיים ולנסות לשכנע אותה להמשיך בהריון.

איטליה: יש לחכות שבוע לאחר הבקשה להפלה, בכדי לתת לאם זמן לחשוב שנית על העניין.

שוודיה: עד לשבוע ה-12 להריון, על האישה להתייעץ קודם עם עובדת סוציאלית. לאחר מכן יש צורך גם באישור הוועדה הרפואית הלאומית.

בריטניה: ניתן לבצע הפלות מסיבות רפואיות, כלכליות או חברתיות.

ארה"ב: כידוע נושא ההפלות מהווה מחלוקת פוליטית ארוכת שנים. בכל מדינה בארה"ב ישנם כללים קצת שונים; בחלקן קיימת חובת ייעוץ ובחלקם אף חובת אולטרסאונד לפני ההפלה.

ולעניינו, לגיטימי להחזיק בדעה לפיה מדיניות ההפלות של ישראל איננה ליברלית דיה, וניתן גם להניח שביטול הוועדות המאשרות הפלות תזכה לאהדה מסוימת בציבור. אבל להציג את מדינת ישראל כחריגה, כמדינה הפועלת "הפוך מרוב המדינות המערביות"? זו כבר הצגת מצג שווא.

 (תודה ל-Elder of Ziyon)

 

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. לא מבין, גם לפי מה שכתבתם ישראל יחסית חריגה – לא רק שיש בה ועדה (מה שאין ברוב המדינות שהצגתם) יש בה גם קריטריונים מאוד מגבילים שחוץ מבצרפת אין באף מדינה שכל הרשימה שהצגתם. לא חושב שהיא יוצאת זכויות העובר, אלא נגד ההתערבות בשיקולים להפלה.

    • אולי אתה חלש בחשבון? לידיעתך ישראל מקיימת שירותי רפואה ציבורית מאז 1912 (הכוונה לקופ"ח מתק' היישוב לפני קום המדינה. אמנם כנראה הפלות אז לא היו ב'סל' – תחמיץ פנים גם על כך?). זכותה של ישראל – בין המדינות הראשונות בעולם המערבי שמקיימות שירותי רפואה ציבורית, לנהוג בהתאם למסורת המכובדת שלה בתחום. מצאת לך 'עץ' להיתלות עליו, בעוד במדינות השכנות המתמוטטות, רפואה ציבורית היא אולי חלום. כמובן לא במקרה הזכרתי את מדינות ערב בהתייחס לתגובתך.

  2. כה קשה היה לגברת, "לא פרטיות ולא אנונימיות בעניין האינטימי והקשה הזה", שהלכה ופרסמה מאמר בשמה בניויורק טיימס. אוטואנטישמיות במיטבה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות