כמה קל להאשים את ישראל בגזענות ורשעות

מנחם קליין מעמותת 'עיר עמים', מעלה טענה חמורה ביותר בטור שפרסם היום בעיתון 'הארץ', בנוגע לסטאטוס האזרחי של ערביי מזרח ירושלים ("דמוקרטית ויהודית – בניכוי הערבים", 'הארץ', 29.5.12) .

כך כותב קליין:

ישראל סיפחה את שטחה של ירושלים המזרחית, אבל לא את הפלסטינים שנולדו וחיים בה. היא העניקה "אזרחות" מלאה לשטח כאשר החילה עליו את החוק, השיפוט והמינהל שלה… אבל היא לא העניקה אזרחות לפלסטינים שחיים בה.

האמנם? לאחר מלחמת ששת הימים המדינה אפשרה לכל תושב/ת מזרח ירושלים לקבל אזרחות ישראלית אם יחפוץ בכך, בדומה לאוכלוסיה הדרוזית ברמת הגולן. רובם סרבו, בעיקר בגלל סיבות פנים ערביות (כמו אי הרצון להכיר בריבון החדש) ולא בגלל מגבלה כלשהי שהטיל עליהם השלטון הישראלי. הערבים אשר סרבו לקבל אזרחות ישראלית קיבלו מעמד של תושבי קבע, המאפשר להם ליהנות מזכויות סוציאליות ולהשתתף בבחירות העירוניות, אולם מונע מהם לקבל דרכון ישראלי ולהשתתף בבחירות הארציות.

קליין לא הסתפק בכך והמשיך לחדד את אותה טענה בלתי נכונה:

אם ירצו [תושבי מזרח ירושלים] לקבל אזרחות ישראלית – דרכם חסומה, בגלל חששה של ישראל מההשלכות הדמוגרפיות…לכ-300 אלף תושבים ערבים, כחמישית מכלל הערבים בישראל, היא איננה מעניקה, וגם אינה רוצה להעניק, זכויות אזרח. [הדגשים אינם במקור]

קליין מתעלם באלגנטיות מחוקי מדינת ישראל. חוק האזרחות תשי"ב-1952 קובע במפורש מי רשאי להתאזרח במדינת ישראל. על פי סעיף 5 של החוק, תושב קבע רשאי לקבל אזרחות ישראלית, ובלבד שיעמוד במספר תנאים כגון הכרת השפה העברית וויתור על אזרחות קודמת.

אם חוקי המדינה אינם מהווים אוטוריטה מספקת עבור קליין, נצטט מתוך דף רקע של ארגון 'בצלם' אשר נכתב אך לפני מספר חודשים:

מי שקיבל מעמד של תושב קבע יכול, אם הוא רוצה בכך, לקבל אזרחות ישראלית. לשם כך עליו לעמוד בתנאים מסוימים, ביניהם שבועת אמונים למדינה, הבאת ראיה לכך שאינו מחזיק באזרחות אחרת וידיעה מסוימת של השפה העברית. מסיבות פוליטיות נמנעים רוב התושבים מלבקש אזרחות ישראלית.

לארגון 'בצלם', אשר שותף מן הסתם לאג'נדה האידיאולוגית של 'עיר עמים', יש את ההגינות לספק מידע מדויק ונטול מניפולציות. אך לא כך קליין. הוא יכול היה לכתוב על הקושי שבהשגת האזרחות, על חוסר הרצון לקבל אזרחות, או על קשיים אחרים ואמיתיים שחווים ערביי מזרח ירושלים. אולם הוא בחר דווקא לטעון טענות מניפולטיביות ובלתי נכונות כמו היו עובדות חקוקות בסלע, ועשה בכך שירות רע הן למושאי טורו והן לארגון אותו הוא מייצג.

מילא קליין, אשר מזוהה בטור כחבר הנהלת 'עיר עמים', האם עיתון 'הארץ' שכח כי יש לו מחויבות לפרסם רק עובדות מדויקות, גם אם מדובר "רק" בטור דעה?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות