לוי מדמיין, 'הארץ' מתקן

גדעון לוי המציא נתון חסר בסיס לגבי מספר החמושים הפלסטינים שנהרגו בעופרת יצוקה, וייחס אותו לארגון זכויות האדם "אמנסטי". 'פרספקטיבה' תפסה אותו, ועיתון 'הארץ' (שוב) נאלץ לפרסם תיקון.

גדעון לוי המציא נתון חסר בסיס לגבי מספר החמושים הפלסטינים שנהרגו בעופרת יצוקה, וייחס אותו לארגון זכויות האדם "אמנסטי". 'פרספקטיבה' תפסה אותו, ועיתון 'הארץ' (שוב) נאלץ לפרסם תיקון.

 

                                                                                          גדעון לוי. (צילום: פלאש 90)

שוב מביך גדעון לוי את האכסניה שלו, עיתון 'הארץ', בכך שעורכיו נאלצים להודות בפומבי שהאיש פשוט ממציא נתונים יש מאין. בטורו מה-25.3, שהופיע גם במהדורה באנגלית ב-31.3, עסק לוי בנפגעים הפלסטינים בזמן מבצע 'עופרת יצוקה' וקבע כי:

ניתן להתווכח עד כדי בחילה על המספרים, אבל אפילו הנתונים הרשמיים של צה"ל – 1,166 הרוגים, כולל 709 "טרוריסטים", 89 ילדים ו49- נשים – לא משאירים מקום לספק. אמנסטי, למשל, מנתה רק 92 לוחמים פלסטינים בקרב ההרוגים.

אם אכן מנה ארגון אמנסטי (Amnesty) רק 92 "לוחמים פלסטינים" – כלשונו של לוי – בקרב ההרוגים, הרי שצה"ל עסק בהרג כמעט חסר אבחנה. אלא שהמספר 92 לא הופיע בשום מסמך של אמנסטי הקשור לעופרת יצוקה. לו היה גדעון לוי עיתונאי אמיתי שהיה טורח לקרא את הדו"ח המקיף של אמנסטי על מבצע עופרת יצוקה, הוא היה מגלה זאת לבד. כך נכתב בדו"ח (כאן בעברית):

במבצע "עופרת יצוקה", בין ה-27 בדצמבר 2008 לבין ה-18 בינואר 2009, נהרגו כ-1,400 פלסטינים בהתקפות של כוחות ישראליים. כ-5,000 נוספים נפצעו, ורבים מהם הפכו נכים לכל חייהם. מאות מההרוגים היו אזרחים לא חמושים, כולל כ-300 ילדים, למעלה מ-115 נשים וכ-85 גברים מעל גיל 50. נתונים אלה מבוססים על מידע שנאסף בידי נציגי ארגון אמנסטי אינטרנשיונל ברצועת עזה ועל מקרים שתועדו בפירוט בידי ארגונים לא ממשלתיים מקומיים ואנשי צוותים רפואיים ברצועה. על-פי ארגונים פלסטיניים לזכויות האדם ברצועת עזה, שני שלישים מן ההרוגים היו אזרחים. לרשות נציגי אמנסטי אינטרנשיונל שערכו תחקיר ברצועה בחודשים ינואר–פברואר 2009 לא עמדו הזמן והמשאבים הנדרשים כדי לאמת את כל הדיווחים על מקרי הרג, אך הם חקרו עשרות מקרים הנוגעים ללמעלה מ-300 קורבנות, שיותר ממחציתם ילדים ונשים, ואספו מידע מקשת רחבה של מקורות. מן הבדיקה עלה כי ההערכה שנהרגו כ-1,400 בני אדם היא מדויקת, וכי נוסף על הילדים, הנשים והגברים מעל גיל 50, היו בין ההרוגים גם כ-200 גברים שטרם מלאו להם 50 שנה ואשר היו אזרחים לא חמושים שלא השתתפו כלל במעשי האיבה. נוסף לכך, ב-27 בדצמבר 2008 בבוקר, ברגעיו הראשונים של מבצע "עופרת יצוקה", נהרגו כ-240 שוטרים בהפצצות של תחנות משטרה ברחבי רצועת עזה. רבים מן השוטרים נהרגו במתקפה האווירית הראשונה של ישראל, שכוונה אל מצעד שנערך בטקס הסיום של קורס צוערי משטרה, במתחם המשטרה הראשי בעיר עזה. אף שחלק מהשוטרים שנהרגו בהפצצות אלה היו גם חברים מן השורה בזרוע הצבאית של חמאס (נוסף להיותם אנשי משטרה), רבים מהשוטרים לא היו קשורים לארגונים חמושים ואיש מהם לא השתתף במעשי איבה בעת שהופצצו ונהרגו.

 

גם על פי החישוב המדוקדק בדו"ח של אמנסטי, שמחבריו מעידים בכנות שלא היו להם את הזמן והמקורות כדי לאמת את כל הנתונים שדווחו להם על ידי מקורות פלסטיניים, נותרים כ-500 הרוגים שאינם עונים להגדרת אזרחים, וניתן להניח כי מדובר בחמושים שהשתתפו בעימות. ובכל מקרה, אמנסטי מעולם לא קבעה כי היו "92 לוחמים" פלסטינים בלבד נהרגו בקרבות, כדבריו של לוי.

אתמול פנתה 'פרספקטיבה' לעיתון 'הארץ' והעירה על הטעות. במהדורות העברית והאנגלית של היום, התנער העיתון מהאשמותיו חסרות הבסיס של לוי בזו הלשון:

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות