למה מוותרים ישראלים על אזרחותם?

כיצד הפך ynet ידיעה עניינית למדי על ישראלים שמוותרים על אזרחותם לכלי לניגוח נתניהו, ואיזו מניפולציה היה עליו לעשות בשביל זה?

שבע עשרה שעות פחות שתי דקות. זה הזמן שלקח לעורכי ynet להבין את הטעות שעשו, להתעשת ולפרסם מחדש סיפור ניטרלי, כמתקפה ארסית על ממשלת נתניהו.

ביום ראשון, בחמש וחצי בבוקר, הועלה באתר דיווח בחתימת איתמר אייכנר, בדבר נתוני רשות האוכלוסין וההגירה לגבי מספר האזרחים שהגישו בקשה לוויתור על האזרחות בשנת 2014 ("יותר ישראלים מוותרים על אזרחותם", 4.1). הדיווח של אייכנר היה ענייני יחסית, ועל פיו חלה עליה חדה (65%) במספר הישראלים שהגישו בקשה לביטול אזרחותם בשנה החולפת. הסיבות העיקריות להגשת הבקשות, לפי אייכנר, היו טכניות בעיקרן, כגון אי רצון להחזיק בשתי אזרחויות, היאלצות לוותר על האזרחות הישראלית לשם קבלת אזרחות זרה או כתנאי קבלה לתפקיד בכיר בארץ אחרת, קושי עם חוק הדרכונים הישראלי המאלץ בעלי אזרחות להיכנס ולצאת מהארץ רק באמצעות דרכונם הישראלי, או מהסיבה הפשוטה שמרכז חייהם אינו בארץ ואין בכוונתם לשנות בעתיד עובדת חיים זו.

מה קרה בין חמש וחצי בבוקר לעשר וחצי בלילה, ניתן רק לנחש. האם זיהה מישהו בקבוצת 'ידיעות אחרונות' פוטנציאל בלתי ממומש לניגוח ממשלת נתניהו, במחיר קטן יחסית של עיקום העובדות, והורה להעלות ידיעה "מתוקנת" בעניין? האם מרכזיית האתר קרסה מפניות מבטלי אזרחות ממניעים אחרים, שחשו שקולם לא נשמע?

כאמור, ניתן רק לנחש. כך או אחרת, בשעות הערב הועלתה לאתר ידיעת המשך על אותו נושא ("למה ביטלתי את האזרחות הישראלית שלי?", 4.1). לכתבה זו, בחתימתה של מיכל מרגלית, רואיינו שני מרואיינים בלבד: "שרון" מתל אביב, שלא ברורה מידת שייכותו לסיפור כיוון שוויתר על אזרחותו כבר לפני עשור, ו"ג'ונתן חסן", במקור מירושלים, שהחל לאחרונה בהליכי הוויתור. את פרטיהם, אגב, לא קיבל ynet מרשות האוכלוסין וההגירה שסיפקה את הנתונים, אלא מצא אותם בעצמו במהלך היום. מדבריהם עלו סיבות אחרות לגמרי לרצונם לוותר על אזרחותם הישראלית.

"שרון":

הוויתור שלי על האזרחות הוא מסיבות אידיאולוגיות ומטעמי ביטחון אישי. החיים פה בהשוואה למקומות אחרים בעולם המערבי לא הגיוניים. […] לא רק שאני לא מסתיר את עובדת הביטול, אני אף גאה בזה. כולם יודעים, במקום העבודה, חברים, כולם. הרבה דווקא מגיבים ואומרים לי 'איזה כיף לך', 'הלוואי עליי', 'למה אתה לא חוזר לגרמניה?', 'מה יש לך לחפש בארץ?'

"ג'ונתן חסן":

עזבתי את הארץ לאחר שהייתי עובד בישראל יותר מ-260 שעות בחודש כדי לסגור משכורת עלובה שבקושי הספיקה לשכר דירה, אוכל, דלק וכל השאר", מספר ג'ונתן, "לא מותרות, לא יציאות ולא כלום. מי חלם בכלל לרכוש דירה בעשור הקרוב? מוסיפים לזה את המצב הביטחוני שברצפה ואת הלחץ היום-יומי, והרי לנו חיים גרועים. כשרואים את רמת השחיתות בארץ מבינים שהעבדות לא הסתיימה במצרים. היא פשוט עברה לישראל.

באין מרואיינים אחרים, הרושם בדבר הסיבות למעשה הקיצוני של הוויתור על האזרחות הישראלית, נעשה מעיק ומקומם. אולם לדברי סבין חדד, דוברת רשות ההגירה ומי שהעבירה ל-ynet את הנתונים, דבריהם של המרואיינים אינם משקפים כלל וכלל את הסיבות שבגינן הוגשו הבקשות לוויתור על אזרחות, שהן ארבע הסיבות הטכניות והסתמיות אותן ציין במדויק אייכנר בדיווח הראשון.

גם השאלה האם חל גידול במגישי הבקשות, שכאמור מוגשות מטעמים טכניים, תלויה בשאלה ממתי סופרים. בחינה של נתוני הגשת הבקשות מהשנים האחרונות, מעלה שאין חוקיות. בשנה החולפת אומנם זינק המספר בכ-65%, אבל בשנה שלפניה דווקא צנח ב-25%, ובשנה שלפניה טיפס שוב, הפעם ב-50%, וממילא לא השתנה, אף לא באחוז אחד, לעומת נתוני שנת 2009 – שנת עליית נתניהו לשלטון: 785 ישראלים ביקשו אז לוותר על אזרחותם, 785 ישראלים ביקשו את אותה בקשה השנה.

פרספקטיבה: מיכל מרגלית, למה מבקשים ישראלים לוותר על אזרחותם?

מיכל מרגלית: אני לא יכולה לענות לבד. אפנה לעורך שלי ואחזור אליך

לא חזרה.

 

למאמר זה התפרסמו 1 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות