מי אחראי לתבערה בהר הבית?

העיתונאי אור הלר מסמן כאחראי מרכזי את השר אורי אריאל המנסה "לשנות את הסטטוס קוו" כיוון ש"עלה להר להכעיס", כאריאל שרון בשעתו, בו רואה הלר אחראי מרכזי להתפרצות האינתיפאדה השניה. שאלנו את הלר איך הגיע למסקנותיו. התפתחה שיחה מעניינת

הפרת הסטטוס קוו או שמא שמירה עליו? השר אורי אריאל בהר הבית. (צילום: רועי שרון, פלאש 90)

 

על מי מוטלת האחריות לפרוץ המהומות בהר הבית? עם השאלה הזו , ועם השאלה איך זה יגמר, ניסה להתמודד העיתונאי אור הלר, בכתבה ששידר בחדשות 10 (מאוקטובר 2000 לספטמבר 2015: הפעם זה ייגמר אחרת?, חדשות 10, 16.9)

הלר ערך השוואה בין עליית אריאל שרון להר באוקטובר 2000, לבין עלייתו של אורי אריאל בספטמבר 2015 ושאל האם אין אנו – הישראלים – נוהגים בהר הבית בדווקנות, בהכעסה, וללא מודעות מספקת להשלכות החמורות שעלולות להתפתח כתוצאה ממעשינו בהר. את האחריות לפרוץ המהומות ממקדת הכתבה של הלר במעשים שעשו נבחרי ציבור ישראלים, והיא נתמכת בשתי טענות בסיסיות שטוען הלר: הטענה הראשונה – עליית אריאל שרון להר הבית בסתיו 2000 היא שהציתה את האינתיפאדה השניה, הטענה השניה – עליותיהם להר הבית של אישי ציבור דוגמת השר אורי אריאל, הן "ניסיון לשנות את הסטטוס קוו על ההר".

אור הלר הוא עיתונאי רציני בדרך כלל, אבל שתי הטענות הללו, המוליכות במשתמע את האחריות למשבר לפתחנו, הן בעייתיות למדי, בלשון המעטה.

הלר טוען שעליית שרון להר היא ש"הוציאה מהבקבוק את שד האלימות שפרץ, אותו לא ניתן היה להחזיר לבקבוק שנים קדימה", אבל מתעלם באופן מוחלט מאינספור העדויות הברורות והמפורשות, לפיהן על האינתיפאדה השניה הוחלט ללא קשר לעליית שרון להר, היא תוכננה לפרטיה ללא קשר לעניין והעלייה להר הבית, היתה לא יותר מאשר תירוץ חסר חשיבות לפריצתה. הנה מקצת העדויות שאין להן זכר בכתבתו של הלר:

שר התקשורת הפלסטיני, עימאד אל פלוג', הבהיר בנאום שנשא בלבנון ש"כל מי שחושב שהאינתיפאדה פרצה בגלל ביקורו של שרון המתועב במסגד אל-אקצא טועה", שכן "האינתיפאדה הזו תוכננה מראש". זכרייה זביידי, מפקד גדודי חללי אל אקצא בג'נין, אישר אף הוא בדיעבד ש"כל מה שנעשה באינתיפאדה היה ביוזמת ערפאת, היתה תוכנית, היתה אסטרטגיה והיו הוראות", אישר זאת גם מרואן ברגותי, (בראיון ל'ניו יורקר', 29.1.2001), כשהודה ש"הפיצוץ היה מתרחש בלאו הכי", ושב וחיזק דברים אלו כעבור חצי שנה ((ג'רוזלם טיימס, 8 ביוני, 2001), אז קבע מפורשות ש"האינתיפאדה לא התחילה בגלל ביקורו של שרון באל-אקצא".

מה כן גרם לאינתיפאדה השניה לפרוץ? על פי ברגותי באותו ראיון היה זה "מתוך הרצון לשים קץ לכיבוש". ומתי הוחלט על האינתיפאדה? על פי ספר שכתב מרואן כנפאני, שהיה יועצו הפוליטי של ערפאת, "אבו-עמאר' חשב על האינתיפאדה ב-1997, עם עלייתו של נתניהו". לכל הצד הזה של העניין, כאמור, אין בכתבה זכר.

בשיחה שבדיעבד עם 'פרספקטיבה', מסכים הלר ש"ברור שהעליה של שרון להר לא גרמה לאינתיפאדה", אלא היתה "לא יותר מאשר חלק מהגפרורים שהציתו את התבערה הגדולה". למה, אם כן, אין בכתבה כל אזכור לעדויותיהם של בכירי הרשות, לפיהן האינתיפאדה היתה מוכנה ומתוכננת והיתה פורצת כך או אחרת, ללא שום קשר להר הבית?

אור הלר מערער על קביעותיהם של הפלסטינים. בעיניו, הקשר בין עליית שרון להר לבין פריצת האינתיפאדה, הוא בבחינת "סוגיה היסטורית מעניינת שעדיין לא נפתרה. כנראה לא נדע לעולם מה היה קורה אלמלא היה שרון  עולה להר." הוא אומנם מסכים שהיה מקום לתת ביטוי גם לצד הזה בסיפור, אך מודה בדיעבד ש"היה מקום להרחיב את היריעה לדיון הרבה יותר רחב ומעמיק, אבל זה לא התאפשר במסגרת המגבלות של כתבת טלוויזיה".

ןמה באשר לטענתו, לפיה ביקוריהם של אישי ציבור מהימין הפוליטי בהר הבית הם "ניסיונות לשנות את הסטטוס קוו"?

לפי הסטטוס קוו שקבע משה דיין בימים שלאחר מלחמת ששת הימים, אומנם אסור ליהודים לעלות להתפלל בהר הבית (לשם כך הועיד דיין את מתחם הכותל), אולם הגדרת היסוד של הסטטוס קוו היתה שיהודים יוכלו לעלות לבקר בהר ללא כל הגבלה.

הסטטוס קוו הציג מעין שיווי משקל פנימי: ניהול המתחם יהיה באחריות הוואקף, אולם תחת ניהולו חייבת להישמר זכות היהודים לעלות לבקר בהר ללא כל הגבלה. יוצא, אפוא, שביקורי יהודים בהר הבית ללא כל הגבלה, הם אחד משני יסודותיו של הסטטוס קוו. איך, אם כך, קובע הלר שביקורים בהר הם "ניסיון לשנות את הסטטוס קוו"?

הלר מסכים שהניסוח לא היה מוצלח. "זה לא הפרה של הסטטוס קוו אלא לקרב את הגפרור לאדי הדלק".

מה שמוביל לבסוף לשאלה החוזרת אל הלר: אם האינתיפאדה השניה לא קשורה להר הבית, ואם ביקורי היהודים בהר הם שמירה על הסטטוס קוו ולא ניסיון לשנותו, למה בכל זאת אנחנו נושאים ב(חלק) מהאחריות לפרוץ המשבר?

אור הלר: "ניסינו לעשות תרגיל מחשבתי. ניסינו להראות בכתבה שהר הבית יבוא בסוף וישרוף אותנו. אנחנו לא צריכים לתת לפלסטינים הצדקות להפוך את זה למלחמת דת. עליות 'להכעיס' (כדוגמת עלייתו של שר החקלאות אריאל),הן לא דבר נכון בעיני. עובדה שכשעליתי אני להר, אף אחד לא חיכה לי עם מקלות ואבנים."

 

 

למאמר זה התפרסמו 8 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. מעלה את ההתרשמות כמה קל לזייף פייסבוק.. וכמה שמוסלמים יודעים ואוהבים להתחזות. אז כן " Guy Telem "
    "אין לנו מה לחפש בהר הבית" . לך כמובן יש. עוד הערה: איך לעשות "שלום" עם אנשים שאי אפשר להאמין למילה אחת שלהם.

  2. "ניסינו לעשות תרגיל מחשבתי. (…) עובדה שכשעליתי אני להר, אף אחד לא חיכה לי עם מקלות ואבנים."
    אני מציע עוד תרגיל, מעשי.
    תעלה עם כמי או כמו שאתה, יהודי עם כיפה.

  3. "ניסינו לעשות תרגיל מחשבתי. … אף אחד לא חיכה לי עם מקלות ואבנים."
    ניסית לעלות כמי שאתה? יהודי? עם כיפה?

  4. הדבר העצוב כאן, הוא שאני מוצא את עצמי מעריך את העובדה שהכתב הנ"ל טרח לנסות להסביר את עמדותיו. תגובות מבישות, שעושות צחוק ממקצוע העיתונות, שניתנו מעיתונאים אחרים, נותנות את התחושה שבמקצוע הזה אין דין ואין דיין, וכל עיתונאי רשאי לרשום כל גיבוב שקרים גם אם
    הדבר גורם לנזק לאחרים.

  5. כתבי ערוץ 2 מתחרים ביניהם מי מסית יותר,שונא יותר,אנטי ציוני יותר,שמאלני קיצוני יותר ומכפיש יותר. ערוץ בשירות האויב.

  6. אני לא יודעת מה תנאי העסקתו של הלר. אולי התעשר מהם כמו בן כספית לדוגמא, אולי סובל חרפת רעב כמו רוב העיתונאים. מה שברור: אין שום דבר אמיתי במה שעיתונאים משדרים וכותבים, הכול מותר כדי לשרוד במערכת ויישרף העולם. שפלות? חיים עם חשבון הבנק בתור האישה החוקית זה שפל?

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות