משולש ברמודה: ידיעות, ישראל היום, דברי הנשיא אובמה

הראיון המדובר שנתן הנשיא אובמה לאתר 'האפינגטון פוסט', הוצג בשני העיתונים בהטיות מנוגדות שיצרו מסרים שונים לגמרי מדברי הנשיא.

ראיון שנתן נשיא ארה"ב ברק אובמה ל'האפינגטון פוסט', בו התייחס לדבריו של ראש הממשלה נתניהו במהלך הימים האחרונים של קמפיין הבחירות, זכה לסיקור גם  ב'ידיעות אחרונות' ("מתח גבוה", 22.3) וגם ב'ישראל היום' ("ישראל תמורת דיל עם איראן", 22.3). כל עיתון היטה במעט את דבריו של הנשיא, לפי טעמו, כך שדבריו הוצגו בפני הקורא הישראלי בצורה לא מדויקת.

בהפנייה לכתבה משער 'ידיעות', נכלל הקביעה הבאה: אובמה מסיר כפפות: נתניהו חוטא לערכי היסוד של המדינה היהודית:

ידיעות1

ההפנייה עצמה לוקה באי דיוק, שכן המילים המוצגות בה כציטוט מפי אובמה, לא מופיעות בכתבה, ואף לא בראיון עצמו ב'האפינגטון פוסט' . ככל הנראה מדובר על קיצור לא מוצלח של דבריו של הנשיא, לפיהם דבריו של נתניהו בנוגע למצביעים הערבים  "שוחקות את הדמוקרטיה בישראל". אלא שגם בכתבה, דבריו של הנשיא מוצגים בצורה לא מדוייקת:

 אמש התייחס הנשיא אובמה לראשונה לשיחה עם נתניהו בראיון שנתן לאתר החדשות האמריקאי "האפינגטון פוסט" ואמר כי הוא סבור שנתניהו אינו תומך בהקמת מדינה פלסטינית עצמאית. "אנחנו מאמינים שכשהוא אמר שזה לא יקרה בתקפות כהונתו כראש ממשלה הוא התכוון לזה", אמר. "אמירות כאלה שוחקות את הדמוקרטיה בישראל."

הציטוט של 'ידיעות אחרונות' מטעה את הציבור, מאחר והם איחדו שתי תשובות שנתן הנשיא, לשתי שאלות שונות. תחילה עונה הנשיא לשאלה "האם יש סיבה כעת להאמין שנתניהו רציני בנוגע למדינה פלסטינית". תשובתו:

אנחנו מאמינים שכשהוא אמר שזה לא יקרה בתקפות כהונתו כראש ממשלה הוא התכוון לזה

אלא שהמשך הציטוט "אמירות כאלה שוחקות את הדמוקרטיה בישראל" היא תשובתו לשאלת המראיין על דבריו של נתניהו ביום הבחירות בנוגע להצבעת האכלוסיה הערבית.

ב'ישראל היום' בחרו לא להדגיש את הראיון עם הנשיא אובמה, והוא מובא בתוך כתבה ארוכה יותר, הסוקרת את יחס הממשל האמריקני לנתניהו לאחר הבחירות, וכן על המשא ומתן עם איראן. לאחר ציטוטדברי אובמה בראשית הידיעה, בנוגע למשא ומתן עם איראן, מצוטטת ב'ישראל היום' תשובתו של הנשיא לדבריו של נתניהו אודות מדינה פלסטינית:

בתשובה לשאלה אם יש מקום להאמין לו בנוגע למדינה פלשתינית הנשיא השיב כי "אנו מאמינים לדבריו כאשר הוא אומר כי כאשר אמר זה לא יקרה במהלך כהונתו ולכן אנו צריכים להעריך מהן האופציות האפשריות"

גם הציטוט הזה איננו מדויק, כיוון שאינו שלם. למעשה, הוא חותך את דבריו של הנשיא באמצע המשפט. בכך נוצר שינוי במשמעות דבריו של הנשיא. תשובתו המלאה לשאלה בראיון (שאכן מופיעה בגרסה באתר) היא " ולכן אנו צריכים להעריך מהן האופציות האפשריות כדי לוודא שאיננו רואים מצב כיאוטי באזור". בתשובה זאת, המתונה יותר, הדגש הוא על שמירה על רגיעה מדינה הפלסטינית בהקשר זה, היא נושא לדיון אחר לגמרי.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות