סוד ההצתות הנעלמות

האם מקור גל השריפות בהצתות? סיכום שנערך בחדשות 2 בשבוע שבעבר, מעלה שהתשובה שלילית, או כמעט שלילית. אילו מקרים הועלמו מהכתבה כדי לא לשבור את התזה?

אש בזכרון יעקב, פלאש 90

 

בחדשות סוף השבוע 3.12.2016 של שבת שעברה, (כאן, בדקה 13:40), שודרה כתבתו של יוסי מזרחי על  "גל טרור ההצתות שכנראה לא היה".

כך אמרה מגישת המהדורה קרן מרציאנו, בפתיח:

אינתיפאדת ההצתות, נשק השמדה המוני ואפילו פרעות תשע"ז; הפוליטיקאים לא חסכו מילים כדי לכנות את גל ההצתות שפקדו את המדינה כהצתות מכוונות ממניע לאומני. אבל היום, 10 ימים אחרי שפרצה האש, מההצהרות הבומבסטיות האלה לא נשאר כמעט כלום. מתוך 39 תושבים שנעצרו הוגשו כתבי אישום נגד שלושה. על גל טרור ההצתות שכנראה לא היה – הכתבה של יוסי מזרחי

נזכיר שאומנם הוגשו רק שלושה כתבי אישום נגד נאשמים בהצתה, אך על פי נתונים של נציבות הכבאות מספר ההצתות גדול בהרבה (עדכון: מדוברות רשות הכבאות נמסר: "מתוך כלל השריפות שנחקרו נקבע שכ-50 נגרמו בשל הצתה, מתוכם 10 שלא התפתחו לכדי שריפה של ממש. מניתוח השריפות לגביהן יש ממצאים להצתה אנחנו מזהים בבירור התמקדות בגליל ולאורך קו התפר").

עם זאת, ברור לנו שהנתונים אינם סופיים, חלקם עדיין נחקרים, ולכן לא על הקביעה הנחרצת של חדשות 2 נתעכב כעת.

מה שבכל זאת לא יכולנו להתעלם ממנו, הוא כמה עובדות מפתח, שאילו היו מובאות בכתבה היו פוגעות בתזה שהוצגה על ידי יוסי מזרחי ("גל טרור ההצתות שכנראה לא היה") ולא הובאו לידיעת הצופים.

הקו שביקש מזרחי לשרטט בכתבה ברור: ההר הוליד עכבר. מקור השריפות (או לפחות רובן) לא היה בהצתות. בזה אחר זה הוא מביא את עדויותיהם של קרובי הערבים שנעצרו: הראשון מאום אל פאחם שרף את הזבל ליד ביתו; השני מכפר בתיר, הצית את האש לצורך פעילות חקלאית; השלישי מג'סר א-זרקא, היה שוהה בלתי חוקי שגורש מהארץ בלי קשר להצתה; והרביעי מדיר חנא, אחיו של אחד החשודים, טען שמקורן של הטענות לטרור בגזענות.

  1. הדבר הבולט ביותר הוא התעלמותו המוחלטת של מזרחי מהשריפות שפרצו בשל הצתות מתועדות, או שנמצאו להן ראיות בשטח. באריאל היתה עדות מצולמת, גם סמוך למעבר חוצה שומרון היה תיעוד של נסיון הצתה וגם בדולב היו ראיות פיזיות בשטח.

אך בולטת ביותר היתה ההתעלמות מהשריפה  שפרצה בחלמיש. מדוע? ראשית כי היו ראיות חזקות לכך שמדובר בהצתה – שני מוקדי הצתה ושרידי בקבוקי תבערה שהיו במקום, ושנית משום שהשריפה בחלמיש מוזכרת בכתבה, בדבריו של אריה דרעי שמובאים בהקלטה (דקה 25:33):

עכשיו זה ברור שההצתות האחרונות הן היו הצתות מכוונות כמו היישוב חלמיש וכמו במשגב ובמקומות אחרים

דברי דרעי מובאים כדי לערער את קביעתו לפיה היתה הצתה במשגב, אך לכך עוד נגיע בהמשך. על כל פנים, מהאזכור הברור של חלמיש, הכתב מזרחי בוחר להתעלם.

2. בכתבה מזכיר מזרחי את ההצתה בדיר חנא. בעת שידור הכתבה טרם הוגש כתב אישום, השבוע כבר הוגש כתב אישום בגין קשרת קשר לפשע, ניסיון הצתה והצתה.

אך הנקודה המעניינת היא דבריו של עו"ד אחמד יונס, סנגורו של מ' החשוד (וכעת הנאשם) בהצתה, המופיע אף הוא בכתבה, ומתרעם על כך שדרעי דיבר על הצתה במשגב.

כבוד השר אריה דרעי – איך הוא הופך האת העובדות? הוא עולה לשידור וטוען שההצתה במשגב- ולא בדיר חנא, היתה מכוונת ועל רקע לאומני. לא היתה כל הצתה במשגב, למה הוא אמר משגב ולא אמר משהו אחר? כי זה משרת את הסיפור שלו

עו"ד אחמד יונס מתכוון לדבריו של דרעי אצל רזי ברקאי לפיהם "עכשיו זה ברור שההצתות האחרונות הן היו הצתות מכוונות כמו היישוב חלמיש וכמו במשגב ובמקומות אחרים".

הדברים הללו מופיעים בכתבה, ומצוין כי הם לקוחים מתוך ראיון שנתן לאפי טריגר בגלי צה"ל.

אלא שדבריו של דרעי בהקשר זה לא לקוחים מתוך הראיון עם אפי טריגר בבוקר 25.11, שעות ספורות לאחר ההצתה בדיר חנא, אלא מראיון לרזי ברקאי כעבור יומיים, ב-27.11. אצל ברקאי הזכיר דרעי שתי הצתות מכוונות "בחלמיש" ו"במשגב".

האזנה לדברים שאמר דרעי (אצל רזי ברקאי) מעלה שלא ברור מדבריו על איזו הצתה במשגב מדובר.  נזכיר כי בגוש משגב אירעו שתי הצתות נוספות – בטל-אל (20.11) ובגילון (23.11). במכתב שפרסמה רשות המסים ב-29.11.2016, פורסמה רשימה של מקומות שבהם מסקנת משטרת ישראל ונציבות כיבוי האש היתה כי השריפות הן "הצתות מכוונות שעולה בהן חשד סביר כי מקורן בפעולות איבה". גילון וטל-אל נכללו ברשימה (לגבי גילון אמרו בנציבות הכבאות כי ההערכה היא כי בסופו של דבר תהיה קביעה כי מדובר בהצתה. עדכון: מדוברות רשות הכבאות נמסר כי נקבע שמדובר בהצתה).

מנין נקבע שבדבריו על "משגב" התכוון דרעי דווקא למקרה בדיר חנא? לא ברור כלל.

הטענה לפיה "השריפה בדיר חנא עלתה לכותרות כאשר השר אריה דרעי טען שהשריפה פרצה בכלל במשגב" חזרה על עצמה גם בדיווח מאוחר יותר בחדשות 2 בשבוע האחרון, על ידי הכתב  פוראת נאסר.

גם לו היה דרעי מדבר על השריפה בדיר חנא ומכנה אותה השריפה ב"משגב" לצרכים פוליטיים, היה ראוי להבהיר שההערכה היא כי הצתות במשגב אכן התקיימו. במקום זה, קיבלו הצופים עמדה נחרצת ושגויה, שלא עומתה בשום אופן, לפיה "לא היתה כל הצתה במשגב".

3. "ועכשיו אפשר לעשות סיכום ביניים", אומר מזרחי באמצע הכתבה, ומונה כמה עובדות. הרי הן אחת לאחת:

מזרחי:

מתןך 39 עצורים בחשד להצתה רק 10 נותרו במעצר. כל השאר שוחררו ללא תנאי

נכון ליום 8.12.2016 (חמישה ימים לאחר שידור הכתבה), מוחזקים במעצר 18 חשודים בגין ההצתות. העובדה שמדובר במספר דינמי שמשתנה מעת לעת, מוכיחה כי לא מדובר באינדיקציה של ממש, בטח לא בנקודת הזמן הנוכחית. מזרחי בחר לעשות שימוש בנתון הזה על מנת לחזק את טענתו בדבר "ההצתות שלא היו". לגיטימי אך לא אפקטיבי.

מזרחי:

שני כתבי אישום בלבד הוגשו – אחד מהם בפרשת שריפת הזבל

אכן, הוגש כתב אישום בעניינו של עלי מחאג'נה שטען כי שרף זבל. אך מדוע לא פירט מזרחי מהו המקרה השני? מדובר בכתב אישום שהוגש נגד שני נערים מכפר ג'דידה, שעל פי האישומים, הדליקו גפרורים בחורשה סמוך לישובים אחיהוד וג'דידה-מכר,  וזרקו אותם לעבר ערימות של עלים וענפים יבשים. מיד לאחר מכן, הם עזבו את היער באמצעות רכב. בכתב האישום לא מוזכר מניע לאומני, אך האם אין זו הצתה חמורה ומסוכנת?

מזרחי:

בשריפות הגדולות והמסוכנות בזכרון יעקב ובחיפה אין חשודים ועדיין לא נקבע בכלל אם מדובר בהצתה.

כפי שציינו ברשימת ההצתות המכוונות שפרסמה רשות המסים, נמצאת זכרון יעקב. לגבי חיפה, שהיתה אף היא ברשימה אכן נטען אז כי על אף שישנם מספר ממצאים על הצתות בכמה מוקדים, הדברים עדיין אינם ברורים.

 

*********

ייתכן שבחלק מהמקרים לא הצתה גרמה לשריפות. ייתכן שבחלק מהמקרים היו הצתות – שלא התרחשו על רקע לאומני.  אך סימן השאלה הגדול שמעלה מזרחי בכתבתו "האם בכלל מדובר בהצתות" והאמירה לפיה אין סימנים להצתה ("סימנים להצתה יש רק בשיר"), זועקים לשמיים.

נוכח המקרים בהם יש ראיות ממשיות להצתות ונוכח העובדה שטרם הסתיימו הליכי החקירה, לא ברור מדוע זהו הסיכום שבחרו בחדשות ערוץ 2 לספק לצופים.

בחדשות 2 בחרו לא להגיב.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות