עיתון 'הארץ': רוב היהודים אינם מזועזעים מרצח מוחמד אבו חדיר

עיתון 'הארץ' קבע היום במאמר מערכת כי רק מיעוט יהודי במדינת ישראל מזדעזע מרציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר משועפט. האמנם?

עיתון 'הארץ' קבע היום במאמר מערכת כי רק מיעוט יהודי במדינת ישראל מזדעזע מרציחתו של הנער מוחמד אבו חדיר משועפט. האמנם?

הפעם האחרונה שעיתון 'הארץ' האשים במפורש באופן קולקטיבי את רוב החברה הישראלית בגזענות, היתה כאשר טען בכותרת ראשית כי "רוב הישראלים תומכים במשטר האפרטהייד". הכותרת, כמו גם תוכן הידיעה, התגלו כשקר ומניפולציה בעקבותם נאלצו עורכי העיתון, כמו מי שהיה חתום על הידיעה (גדעון לוי), לפרסם הבהרות והתנצלויות בנידון.

והיום 'הארץ' עשה זאת שוב; שוב יצא בהאשמה קולקטיבית חמורה וקשה כלפי רוב החברה היהודית בישראל. במאמר המערכת של העיתון ("השבט אמר את דברו", 7.7.14), שהוקדש למשמעויות פענוח רצח מוחמד אבו חדיר משועפט בידי יהודים, קבע כי הרוב היהודי בישראל אינו מזדעזע ממעשה הרצח בשועפט:

נדמה כי הביטוי "יהודים קיצוניים" הולם דווקא את אותו מיעוט יהודי שעדיין מזדעזע ממעשי הרצח והאלימות הללו. אבל גם הם מבינים, להוותם, שהם שייכים לשבט יהודי נוקם ונוטר, זה שקיבל הכשר לבצע מעשי זוועה בזכות מעשי זוועה שנעשו בו.

לפי עיתון 'הארץ', רק מיעוט יהודי מזדעזע ממעשי רצח כדוגמת זה של אבו חדיר הצעיר. ומכיוון שכך, ממשיך 'הארץ', ישראל חייבת לעבור "מהפך תרבותי, שבלעדיו, השבט היהודי הנוקם והנוטר לא יהיה ראוי למדינתו". אם אכן נכונה האשמה הקולקטיבית שתולה 'הארץ' בחברה היהודית הישראלית כולה, כי אז לשאלה "האם אתה מזועזע מהרצח בשועפט", אמורים רוב היהודים הנשאלים להשיב "לא".

האמנם כך הם פני הדברים?

לנוכח רצף הגינויים החריפים שנשמעו בימים האחרונים מקיר לקיר מפי פוליטיקאים, רבנים, חילונים, דתיים, חרדים, שמאלנים וימנים, לרצח הנתעב והמביש שבוצע ביער ירושלים, קשה ליישב את העלילה שמעליל 'הארץ' על החברה הישראלית כולה עם המציאות. בחנו את הדברים בעצמכם – כל המצוטטים הנ"ל מייצגים קבוצות שונות ומגוונות בחברה הישראלית:

הרב דוד לאו, הרב הראשי של ישראל: "רציחה, נטילת נשמה ופגיעה בזולת מעולם לא נחשבו כאופציה. הריגת נער חף מפשע אין לה שום צידוק יהודי. אין בה מאומה עם נקמת דם הנערים מאת רוצחיהם".

ראש הממשלה בנימין נתניהו: "אנחנו נמצה את מלוא חומרת הדין עם מבצעי הפשע המזעזע הזה, שראוי לכל גינוי והוקעה. מקומם של רוצחים כאלה איננו בחברה הישראלי".

הרב שלום כהן, נשיא "מועצת חכמי התורה": "ליבי שותת דם על השמועה הרעה שיד ישראל הרגה נפש נער ערבי על לא עוול בכפו… מי שידיו מגואלות בדם נקיים, יש עליו דין רודף, ואי אפשר לתאר את עונשו מן השמים".

השר יאיר לפיד, יו"ר מפלגת יש עתיד: "על כולנו לחוש בושה בדבר הממצאים על הירצחו של הנער הערבי. מדינת ישראל אינה יכולה לעבור לסדר היום נוכח רצח מזעזע של צעיר ערבי חף מפשע על ידי רוצחים יהודים".

השר אורי אריאל, הבית היהודי: "רצח זה רצח זה רצח. אין לאף אחד זכות, בשום מקרה, ליטול את חייו של אדם חף מפשע שנברא בצלם. על המשטרה למצות את הדין עם הרוצחים ולהכביד את עונשם".

מועצת רבני "צהר" הביעו "זעזוע ושאט נפש מהאפשרות שיהודי רצח את הנער הערבי. מעשה זה מנוגד לחלוטין לאיסור "לא תרצח" שעליו נצטווינו במעמד הר סיני, להלכה היהודית לדורותיה – ולמוסר האנושי הבסיסי… תביעתנו המוצדקת לעשיית דין ברוצחי שלושת ילדינו ובמסייעיהם, איננה מצדיקה מעשה נתעב כזה ומחייבת את ממשלת ישראל להעמיד את הפושעים הללו לדין – ובמהרה".

השר אביגדור ליברמן, שר החוץ: "הרצח המזעזע של הנער מוחמד אבו חדיר, מעבר להיותו מעשה פשע נתעב בפני עצמו, גם פוגע בבסיס המוסרי של המאבק הצודק על זכותנו לחיות כעם חופשי במדינה יהודית בארץ ישראל. גם הזעם המוצדק אצל כל אחת ואחד מאיתנו על רציחתם של נפתלי פרנקל, איל יפרח וגיל-עד שער, כמו גם על הירצחה של שלי דדון, לא יכול להצדיק רצח אחר. הרוצחים צריכים להיענש במלוא חומרת הדין".

השר נפתלי בנט, יו"ר הבית היהודי: "[רצח אבו-חדר הוא] מתועב, אנטי מוסרי ואנטי יהודי… [נדרוש] את החלת חוק המחבלים שיזמנו גם על הרוצחים שביצעו את המעשה".

יהושע כהן, יו"ר ארגון נפגעי פעולות האיבה: "אני מגנה בחריפות את רצח הנער מוחמד אבו-חדיר משועפט. מדובר במקרה חולני ומזעזע. כחברה דמוקרטית ושומרת חוק, אנו צריכים להוקיע מעשים כאלה, אשר פוגעים בצורה קשה בדו-קיום בין יהודים לערבים. אנו קוראים לממשלת ישראל לנהוג ביד קשה נגד כל צד אשר מעורב באירועים לאומניים מסוג זה".

ארגון "ישראל שלי": "'שֹׁפֵךְ דַּם הָאָדָם – בָּאָדָם דָּמוֹ יִשָּׁפֵךְ, כִּי בְּצֶלֶם אֱלֹהִים עָשָׂה אֶת הָאָדָם' (בראשית ט', 6). בלי קריצה, בלי אבל ובלי טיפה של ציניות. רצח זה רצח".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון: "אני מתבייש ומזועזע מהרצח האכזרי. הרוצחים השפלים אינם מייצגים את העם היהודי ואת ערכיו, והיחס אליהם צריך להיות כפי שמתייחסים אל מחבלים. עלינו להילחם במבצעיהם ובשולחיהם ביד ברזל".

רבני "בית הלל": "…חלילה לאיש מלפגוע בערבי חף מפשע כדי לנקום דמם של יהודים. אנו מגנים בכל פה קולות של אכזריות ורצח בתוך מחננו. על אלימותם ורצחנותם של שונאינו לא נכפר באלימות וברצח משלנו".

ח"כ איילת שקד (הבית היהודי): "רוצחים אשר רוצחים בדם קר ילדים, נערים, נשים וגברים חפים מפשע צריכים לבלות את שארית חייהם בכלא. איננו יודעים עדיין בוודאות מה יהיו ממצאי החקירה של הנער משועפט. בין אם מדובר ברצח על רקע לאומני, בין אם פלילי, הרי שדינם של רוצחיו צריך להיות שווה לדינו של רוצחה של שלי דדון וליתר הרוצחים המתועבים: מאסר עולם ללא חנינה".

הרב אליקים לבנון, ראש הישיבה באלון מורה ורב השומרון: "ההלכה היהודית איננה מרחמת, כאשר מדובר ברצח אכזרי, הן אם מדובר ברצח נערים יהודים – והן אם מדובר ברצח של נער ערבי… הרוצחים אשר חטפו ורצחו את שלושת הנערים, ודאי יש חובה לגזור עליהם גזר דין מוות. גם רוצחי הנער הערבי, חובה לגזור עליהם גזר דין מוות, כדי לקיים: 'וביערת הרע מקרבך'".

ח"כ מנחם אליעזר מוזס, יו"ר סיעת יהדות התורה: "סיעת יהדות התורה בכנסת מגנה בכל תוקף את רצח הנער הערבי משועפט, וקובעת כי זהו מעשה מזעזע המבזה את העם היהודי".

ארגון הרבנים "דרך אמונה": "אנו מזועזעים מהרצח האכזרי של הילד הערבי בירושלים אשר נחטף מבית הוריו ונשרף למוות, בסוף השבוע שעבר. מעשים רעים מעין אלה אינם דרכה של תורת ישראל ואסורים בכל תוקף, הן הלכתית והן מוסרית".

השר שי פירון, שר החינוך: "רצח הנער מוחמד אבו ח'דיר הוא התגלמות הרוע ופגיעה בצלם אנוש. דינם של הרוצחים כדינם של רוצחי ילדים באשר הם… עלינו להעביר מסר ברור: רצח ואלימות הם לא דרכה של מדינת ישראל ולא דרכו של העם היהודי".

יו"ר האופוזיציה, יצחק הרצוג, מפלגת העבודה: "איך בני אדם יכולים לאבד כל צלם אנוש ולבצע רציחות אכזריות כל כך. ילד הוא ילד וכפי שאמרה משפחת פרנקל, אין הבדל בין דם לדם. מי שעומד מאחורי הרצח הנורא הוא מחבל נתעב ויש להענישו במלא חומרת הדין. הרוב השפוי חייב לבער מקרבו תופעות כאלה".

הרב דב זינגר, ראש הישיבה שבה למדו שלושת הנערים שנחטפו ונרצחו: "זאת טיפשות ורשעות חמורה ביותר".

ח"כ איתן כבל, יו"ר סיעת העבודה: "רוצחיו של מוחמד אבו חדיר אינם יהודים. יתכן שהם יהודים בעיני עצמם, בתעודת הזהות שלהם או אפילו על פי ההלכה; אך מפלצות אינן משתייכות לדת כלשהי – בוודאי לא ליהדות… עוד לפני מיצוי הדין עלינו להתפנות גם לחשבון נפש ולניקוי אורוות… איך הגענו למצב הזה? איך הצמחנו מתוכנו מפלצות כאלה? אם הרצח הזה לא יהפוך לאירוע מכונן בתודעה הישראלית, באמת שאפשר לסגור את המדינה".

ח"כ שלי יחימוביץ', מפלגת העבודה: "זהו רצח מזעזע, ברברי וסדיסטי, פיגוע טרור אכזרי ואף קריאת תיגר על המדינה. אוי לנו אם תאוות נקם תחליף את המדינה ואת מוסדות השלטון החוק והסדר שלה. יזכור כל מי שעסוק בליבוי יצרים ונותן לגיטימציה לנקמת דם, כי דם ידיו יהיו מגואלות בדם".

הרב ד"ר בני לאו: "הרצח של הנער מוחמד מחייב אותנו כולנו לחשבון נפש ולתענית ותשובה. אנו חייבים לעצור את דהרת רכבת דמי הנקמה ולרסן את היצרים הגואים של שפיכות דמים".

סגן שר החוץ לשעבר דני אילון: "[החשודים] גורמים לבושה לעם היהודי ולמדינת ישראל. עליהם להיות מובאים למשפט ולהישפט בכל חומרת הדין, כדוגמה לאחרים. כוחם של ישראל והעם היהודי מבוסס על ערכים ומוסר יהודיים".

ח"כ אילן גילאון, יו"ר סיעת מרצ: "ואנחנו… כל כך רצינו שזה לא יהיה "אנחנו". כמה קיווינו שאיש לא יגלה את קלוננו, את פירות הבאושים הצומחים בקרבנו, שכן, (כמה שזה מפתיע) הם זהים לפירות הבאושים הצומחים בקרבם. עכשיו נזכור את ארבעתם, את ארבעת הילדים, שמעכשיו הם הילדים של כולנו. עורו רוב דומם! עצרו את הטירוף הזה!"

ח"כ כרמל שאמה הכהן (הליכוד ביתינו): " רוצחי נערים על רקע לאומני ושורפי גוף אדם אינם יהודים ואינם בני אדם מבחינתי, יש להוקיעם ולהקיאם מתוכנו בלי הנחות בלי גמגומים".

יו"ר ועדת הפנים, ח"כ מירי רגב: "[אני] מגנה רצח ואלימות מכל צד, יהודים וערבים כאחד. רצח הוא רצח. אנו מוכרחים להוקיע את זה, ולתת למשטרה לסיים את הפרשה ולהעמיד את החשודים לדין".

השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ': "מדובר במעשה מזעזע שאינו עולה על הדעת, מעשה שכל אדם בר-דעת, בוודאי במדינה דמוקרטית ואיתנה כמדינת ישראל, ראוי שיגנה באופן התקיף ביותר".

ניר ברקת, ראש עריית ירושלים: "זה מזעזע, זה קשה להאמין זה בלתי נקלט שיהודי יכול לעשות דבר כזה… יש פה כשל חינוכי, כשל ערכי. צריך לעקוב אחרי הכשל הזה, למצוא אותו ולעקור אותו מהשורש… קשה לדמיין, איך נערים, על רקע שנאה…מסוגלים לקחת את החוק לידיים ולהרוג אדם חף מפשע".

האומנם רק "מיעוט יהודי עדיין מזדעזע ממעשי הרצח והאלימות הללו"? האומנם "שבט יהודי נוקם ונוטר" שמחויב לעבור "מהפכה תרבותית" שבלעדיה "לא יהיה ראוי למדינתו"? אם כבר, הגינויים הנ"ל (המובאים כאן באופן חלקי ואינם כוללים את אלפי התגובות מאנשים פרטיים שהביעו שאט נפש מהרצח המזעזע ברשתות החברתיות), משקפים זעזוע עמוק מהרצח החוצה את החברה היהודית-ישראלית לכל אורכה ורוחבה.

כמובן שלא ניתן להתעלם מהגזענות וההסתה שאכן נראו ברחובות וברשתות החברתיות בימים שאחרי גילוי גופות הנערים החטופים. השאלה היא על פי מה 'הארץ' קובע באופן כה נחרץ כי הגזענים והמסיתים מהווים את רוב החברה היהודית במדינת ישראל? אם כבר מתעקשים לאפיין באופן קולקטיבי את תגובת החברה היהודית בישראל, הרי שמדובר בתגובה של זעזוע ובושה, בדיוק ההיפך ממה שמערכת 'הארץ' רואה ממרומי הבניין ברחוב שוקן.

מילא ש'הארץ' מפרסם את האשמתו בעברית; ישראלים אשר בתוך עמם הם חיים יודעים להבחין בין שקר לאמת. אולם מה על קוראי 'הארץ' באנגלית בכל רחבי העולם, שקראו אף הם במהדורה באנגלית שרק מיעוט יהודי מזדעזע מהרצח, וקיבלו את הדברים כהוייתם?

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. איך תמיד מצביעי ביבי הם לא בסדר?ההתנשאות שלכם הגיעה לנו….
    אין ספק שזה היה פשע לכל דבר,מתבייש שיהודים עשו דבר כזה.

  2. אין ספק שהרצח היה מעשה נבזה ומיותר שלא רק גרם למוות אלא גם גרם להתלקחות בשטחים..
    אני חושב שאותם אנשים שלא מזדעזעים מהמקרה הם ככל הנראה "מצביעי ביבי"

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות