צ'רצ'יל: "מיזנטרופ ושובניסט" או "איש הפעולה"?

העיתונאית שרה ב"ק הקריאה ברדיו 'גלי ישראל' קטע משמיץ שלטענתה נכתב ב'הארץ' על צ'רצ'יל ביום שנבחר להנהיג את בריטניה. מה באמת נכתב באותם ימים על צ'רצ'יל ב'הארץ'?

וינסטון צ'רצ'יל. (צילום: ויקיפדיה)

"מי שעומד כעת בראש האימפריה הוא בריון מילולי,

שובניסט, מיזנטרופ, כוחני ומחרחר מלחמה. איש גס רוח ואדום

משתייה המתנהג כמו בולדוג שבוחריו בחרו בו אך בשל תחושת

רדיפה מוגזמת וליבוי תחושות לאומיות-לאומניות כנגד אויב חיצוני דמיוני".

("הארץ" 10 במאי 1940 על מינויו של צ'רצ'יל לראש ממשלת בריטניה)

הציטוט הנ"ל, המתפשט גם ברשת החברתית, הוקרא על ידי העיתונאית שרה ב"ק בתוכנית 'עצם העניין' (כאן, החל בדקה ה-17) ברדיו 'גלי ישראל' ביום חמישי האחרון, למחרת היוודע תוצאות הבחירות בארה"ב.

ב"ק ביקשה להלעיג את עיתון 'הארץ', באמצעות השוואת מה שכביכול נכתב בשעתו על צ'רצ'יל, שהתברר כקוצר רואי מוחלט, ליחס העיתון בימים אלו לנשיא ארה"ב הנבחר דונאלד טראמפ.

אלא, שאת עינינו צדו שלוש בעיות עיקריות בציטוט, שהעלו בנו ספק באשר למהימנות שלו.

ראשית – צ'רצי'ל אכן מונה לראשות הממשלה הבריטית בשעות הערב של ה-10 במאי 1940 (יום שישי), אך הידיעה על כך הופיעה בעיתון רק ביום ראשון, 12 במאי. שנית – באותה עת מלחמת העולם השנייה כבר התקיימה למעלה מחצי שנה, ואין ספק שעיתון 'הארץ' תמך בבריטניה נגד הנאצים. שלישית – הערת אגב, גם חלק מביטויי הגנאי לצ'רצ'יל בציטוט, נשמעים לאוזנינו הלא מקצועיות מודרניים מדי.

למען הסר ספק, הלכנו לארכיון המיקרופילמים בספרייה הלאומית, ובדקנו את כל גיליון 10 במאי 1940 של 'הארץ', הסרוק שם. הציטוט הנ"ל לא נמצא שם, וגם לא במהדורה הבאה, של יום ראשון, 12 במאי.

מה כן מצאנו? את הידיעה הזו, המנתחת את משמעויות המינוי (12.5.40):

%d7%a6%d7%a8%d7%a6%d7%99%d7%9c

"המנוי הזה הכניס רוח של עידוד בכל העולם התרבותי והגביר את האמון בניצחון הסופי על הזדון והרשע, הזורע מות ואבדון בכל האמצעים האיומים שבידו. בחירתו של צ'רצ'יל לתפקיד האחראי ביותר בשעת הרת עולם זאת היא טבעית לאחר שהכל ראו בו כבר קודם לכך את האדם המוכשר ביותר להנהלת המלחמה, העלול לפעול בזריזות ובמרץ והמחונן בכשרון התפיסה וההחלטה המהירה, וביחוד בכשרון החשוב ביותר למדינאי- לראות את הנולד."

ועוד כתבת פרופיל על 'צרצ'יל עצמו, בה נכתב, בין היתר, "כל ימיו היה נאמן למנהיג היחיד, שבסמכותו הוא מכיר – הוא שכלו המזהיר":

%d7%a6%d7%a8%d7%a6%d7%99%d7%9c2

 

יוצא, אפוא, ש'הארץ', אותו ניסתה ב"ק להציג כעיתון בעל כושר שיפוט גרוע, הוכח דווקא כבעל כושר שיפוט טוב, על אותה נקודה בדיוק.

אין כאן אלא דוגמה נוספת לזהירות ולספקנות שכדאי שילוו את ה"ציטוטים" הרבים הרצים ברשת.

תגובת שרה ב"ק: את הציטטה הבאתי מכתב עמית שהעלה בפיסבוק. יכול להיות גם שהדברים נכתבו בתאריך אחר. בכל מקרה, בפעם הבאה אבדוק בעצמי, או שאיעזר בך..

עדכון (15.11) – אושיית הפייסבוק אסף וול מודה שהוא שהפיץ את ה"ציטוט" אותו בדה מלבו, ומגדיר את האירוע כ"בדיחה שיצאה משליטה"

למאמר זה התפרסמו 3 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. בפעם הבאה היא תבדוק בעצמה לפני שהיא מצטטת מסטטוס של מישהו בפייסבוק. מסתבר שזה דבר שאינו מובן מאליו במקצוע העיתונות.הם מתנהגין כמו נוער מתבגר עם עטים משוכללים.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות