שקרים ששווה להפיץ

דווקא ארגון TED, המשמש השראה למיליוני אנשים בזכות ההרצאות המרתקות אותן הוא מפיק ומפיץ, שימש במה לתעמולה אנטי-ישראלית שקרית מהזן המסוכן ביותר.

ההרצאות המרתקות של ארגון TED  אותן מעבירים מגוון רחב של אנשים במגוון כמעט בלתי נגמר של תחומים (במשך לא יותר מ-18 דקות), ולאחר מכן מופצות ברשת, הפכו כבר מזמן לשם נרדף לנועזות אינטלקטואלית, חדות מחשבה ושפה בהירה. מדובר באחד האתרים הפופולריים והנצפים בעולם, אשר סיסמתו היא "רעיונות ששווה להפיץ".

כל שנה בוחר הארגון מספר צעירים המדגימים "הצלחה יוצאת דופן ויכולת לשנות את העולם לטובה" כעמיתי TED. אחת מעמיתי TED  השנה, היא אימאן מוחמד,אותה מגדיר האתר כצלמת החדשות הפלסטינית היחידה בעזה. בראיון מלא פאתוס באתר הארגון, מתארת אימאן את הקושי הכרוך בפריצת דרך פמיניסטית בחברה השמרנית בעזה. במהלך הראיון, אימאן – ויחד עמה TED – מפיצים כבדרך אגב עלילה חמורה נגד ישראל. כך מתארת אימאן כיצד שברה את אפה במהלך מבצע עופרת יצוקה:

[pullquote]היתה תקיפה ישראלית על בסיס משטרה, ואני הייתי שם לאחר מכן. העניין עם הצבא הישראלי הוא שכשהם מתחילים בהפצצה אווירית, הם מחכים לאזרחים ולצוותים הרפואיים שיגיעו, ואז מפציצים פעם נוספת, כדי למקסם את מספר הנפגעים. אז היו הפצצות בהפרש של כארבע דקות, שזה הזמן שלקח לי להגיע מבית חולים קרוב.[/pullquote]

האם חיל האוויר הישראלי אכן מחכה שעוד אזרחים יגיעו ואז מפציץ שוב על מנת למקסם פגיעה באוכלוסייה אזרחית? למרות שכל חייל צה"ל שהשתתף באחד המבצעים הצבאיים בעשור האחרון יודע שמדובר בשקר גס, מדוע שמיליוני צופי TED לא יאמינו לצלמת הפלסטינית המוכשרת בעלת המבט מעורר החמלה?

האם מנהלי TED, אשר הרשו לדברים הללו להתפרסם באתרם ללא בדיקה, אינם מודעים לאלפי הכרזות שהטיל צה"ל בשמי עזה במהלך עופרת יצוקה (וכאן בווידאו ממבצע עמוד ענן) על מנת להזהיר את תושביו מפני המתקפה הצפויה? ואם עדות ממקור ישראלי אינה מספקת דיה, מה לגבי עדותו של הגנרל הבריטי ריצ'ארד קמפ – מפקד הכוחות הבריטיים באפגניסטאן, ומי שפיקד על חיילים גם בצפון-אירלנד, בוסניה, מקדוניה ועיראק – בפני ועדת מועצת זכויות האדם של האו"ם?

 [pullquote]

אדוני הנשיא, בהתבסס על ידיעותיי ועל ניסיוני, אני יכול לומר זאת: במהלך מבצע 'עופרת יצוקה', צבא ההגנה לישראל פעל להבטחת הזכויות של אזרחים באזורי קרב, יותר משפעל צבא אחר כלשהו בהיסטוריה של הלוחמה…

צה"ל ניצב בפני אתגר שאנו הבריטים איננו חווים באותו היקף. ישנה ההנחה מוקדמת, אוטומטית, פבלובית, של רבים בתקשורת הבינלאומית ובקבוצות בינלאומיות לזכויות-אדם, שצה"ל נמצא בצד הרע, המחלל זכויות אדם.

האמת היא שצה"ל נקט באמצעים יוצאי-דופן, להודיע לאזרחים בעזה על אודות אזורי מטרה, בהטילו יותר מ-2 מיליון עלונים ובבצעו יותר מ-100 אלף שיחות טלפון. משימות רבות, שיכלו לשתק את יכולתו הצבאית של חמאס, נזנחו כדי למנוע אבידות בקרב האזרחים. במהלך הקרב, צה"ל התיר מעבר כמויות-ענק של סיוע הומניטרי לעזה. העברת סיוע ממש לידי אויביך היא, לדידו של הטקטיקן הצבאי, דבר שאינו עולה על הדעת. אך צה"ל קיבל על עצמו סיכונים אלה.

למרות כל אלה, מובן מאליו שאזרחים תמימים נהרגו. המלחמה היא תוהו-ובוהו והיא מלאה בטעויות. טעויות היו מנת חלקם של הכוחות הבריטיים, האמריקניים והאחרים באפגניסטן ובעיראק, ורבות מהן אפשר לייחס לשגיאות-אנוש. ואולם, טעויות אינן פשעי מלחמה.

[/pullquote]

על פי הצילום המצורף לראיון עם אימאן, נראה כי היא מתארת את פיצוץ תחנת המשטרה באל-סג'עיה ביומו השני של עופרת יצוקה. האירוע עצמו זכה לביקורת נרחבת בדו"ח גולדסטון, בעיקר בנוגע לשאלה האם שוטרי החמאס נחשבים ליעד פגיעה חוקי. ובכל זאת, על אמצעי הזהירות שנקט הצבא באירוע הספציפי הנ"ל (ובתקיפת תחנת משטרה נוספת) ניתן ללמוד ממסמך שפורסם כחלק מתחקירי הצבא לאחר עופרת יצוקה:

 [pullquote]

חיל האוויר נקט מספר אמצעי זהירות על מנת למזער ככל האפשר את הפגיעות האגביות, לרבות שימוש בחימוש בעל ראש קרב וכוח הרס מוקטנים אשר צוידו במנגנון השהייה. לא ניתן היה להתריע בפני האוכלוסייה מראש על התקיפה, בשל העיתוי שחייב לשמור על גורם ההפתעה.

[/pullquote]

הצבא אכן מודה כי נהרגו ארבעה אזרחים באירוע, אך קבע שמדובר בפגיעה בלתי מכוונת שאינה חורגת מהמותר על פי חוק הבינלאומי. בהמשך נכתב:

[pullquote]

למרות זאת, ממצאי התחקירים המבצעיים יילמדו כחלק מתהליך הפקת הלקחים, על מנת לבחון אמצעים שיוכלו להקטין את הסכנה לאוכלוסייה אזרחית במסגרת פעילות צבאית של צה"ל בעתיד.

[/pullquote]

האם כך מתנהג צבא אשר שם לו למטרה לפגוע באזרחים באופן מכוון? האם לא היה אדם אחד בארגון המפואר TED שאפו התעקם נוכח ריח השקר החריף שבקע מגרונה של הצלמת העזתית?

אימאן מבצעת מניפולציות נוספות בראיון, אולם דבר אינו משתווה לשקר התועמלני של הרג מכוון של אזרחים על ידי צה"ל. לא היינו נדרשים לשקר הזה לולא היה TED ארגון כה פופולרי וכה נערץ על ידי מיליוני בני אדם הרואים בו דוגמא ומופת למצוינות אנושית. TED הוא ארגון שנועד להפיץ רעיונות לשיפור העולם. חבל שדווקא כאן הוא בחר לפרסם תעמולה שקרית ללא כל ביקורת או סינון.

'פרספקטיבה' פנתה ל-TED וממתינה לתגובתם.

למאמר באנגלית.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות