תומס פרידמן, תוקפני או לא?

"ידיעות אחרונות" מתנצלים על משהו שאין צורך להתנצל עליו

"ידיעות אחרונות" פרסם היום דבר מוזר ביותר. בפסקה האחרונה בידיעה על הכחשתו של עיתון ה"ניו יורק טיימס" כי סרב לפרסם את מאמר החרטה של גולדסטון, נאמר:

"ידיעות אחרונות" מבקש להבהיר כי בניגוד למה שנכתב אתמול, העיתונאי תומס פרידמן לא פרסם מאמרים תוקפניים כנגד מדינת ישראל. אנו מתנצלים על הטעות.

יש להניח כי "ידיעות" אולצו לפרסם משפט זה בעקבות איום כלשהו מצד הניו יורק טיימס. התנצלות זו היא תעודת עניות ל"ידיעות" מכיוון שטענתו המקורית כי פרידמן – אחד מבכירי פרשני הניו יורק טיימס – פרסם מאמרים תוקפניים נגד מדינת ישראל היא מדויקת להפליא.

נזכיר לעורכי "ידיעות" מספר דוגמאות:

מתוך "ישראל מתנהגת כיום באמת כילד מפונק", תומאס פרידמן, 20.10.10:

[…] כאשר אמריקה תבקש מישראל לעשות משהו שבשום אופן אינו נוגע לביטחונה אלא למעשה, יחזק אותו, יש רק תשובה נכונה אחת – "כן". זוהי אמת מידה לרמת הפינוק של ישראל, שלאחר קבלת סיוע אמריקני במיליארדי דולרים ו-300 אלף מתנחלים שהשתקעו בגדה המערבית, אין לישראל שום נקיפות מצפון כשהיא מזלזלת בבקשה האמריקאית להארכת ההקפאה […]

כן. אני יודע. נתניהו אומר שאם יעשה זאת, הימין הקיצוני בממשלתו יפרוש. הוא יודע שאין ביכולתו להשיג שלום עם אחדים מהמשוגעים (lunatics) בממשלתו, אולם הוא אומר לארה"ב שיסכים לפוצץ את הממשלה רק פעם אחת, תמורת הסכם. אולם, לעולם לא נגיע לשלב הזה אם הוא לא יפוצץ אותה עכשיו, ויקים קואליציית מרכז שתוכל לנהל משא ומתן על הסכם.

מתוך "ביבי חושב שהוא יכול לעוף", תומאס פרידמן, 14.11.10:

אם אתה קופץ מהקומה ה 80 של בניין, לאורך 79 קומות אתה יכול לחשוב שאתה עף. העצירה הפתאומית בסוף הנפילה היא שמבהירה לך שאתה לא עף. מדהים אותי כמה מנהיגים ומדינות כיום מתנהגים כאילו הם סבורים שהם יכולים לעוף ומתעלמים מהעצירה הפתאומית שללא ספק תגיע בסוף הנפילה […]

[…] ישנו ראש ממשלת ישראל, ביבי נתניהו, שמספר לכולם עד כמה הוא מחויב לשלום עם הפלסטינים ובה בעת מסרב להקפיא את הבנייה בהתנחלויות כתנאי מוקדם לכל משא ומתן. אף שישראל כבר מחזיקה 300 אלף מתנחלים בגדה המערבית, ביבי אומר שאין כל אפשרות שיורה על הפסקה נוספת בבנייה […]

[…] נתניהו משחק משחקים עם הנשיא אובמה, גורם לישראל להיראות כמי שרוצה אדמה יותר משלום, ומסתכן בכך שלעולם לא יושג הסכם בגדה המערבית […]

[…] זאת העצירה הפתאומית שבסוף הנפילה אלא אם כן תתרחש לפני כן המלחמה הבאה. ולמרות זאת לעת עתה נראה שביבי חושב שהוא יכול לעוף.

מתוך "על ארה"ב להפסיק להיות ספק הקראק של ישראל", תומאס פרידמן, 12.12.10:

ניסיונה הכושל של ארה"ב לשחד את ישראל בשלושה מיליארד דולר של סיוע בטחוני, תמיכה דיפלומטית ומטוסי 35-F מתקדמים, אם רק יסכים ראש הממשלה ביבי נתניהו להקפיא את הבנייה בהתנחלויות ל-90 יום כדי שאפשר יהיה לחדש את המשא ומתן עם הפלסטינים, מאיר עיניים. הוא מוכיח עד כמה ההנהגה הישראלית וההנהגה הפלסטינית איבדו קשר עם המציאות.

הנפט לסעודיה הוא מה שהסיוע והאהדה האמריקאים הם לישראל, ומה שהאהדה והסיוע נטולי התנאים של מדינות ערב ואירופה הם לפלסטינים: סם הזיה המאפשר להם לחשוב שהם יכולים לקרוא תיגר על חוקי ההיסטוריה, הגיאוגרפיה והדמוגרפיה. הגיע הזמן שנפסיק להיות ספקי הקראק שלהם.

ישראל, כשאמריקה – מדינה שהרעיפה עליכם מיליארדים במשך 50 השנה האחרונות והגנה עליכם באינספור מסגרות בינלאומיות – מבקשת מכם להפסיק את הבנייה בהתנחלויות לשלושה חודשים כדי להניע את שיחות השלום, יש רק תשובה נכונה אחת והיא אינה "כמה", אלא "כן, מה שתגידו" […]

מתוך "B.E., Before Egypt. A.E., After Egypt" תומס פרידמן, 1.2.11:

[…] רוה"מ ביבי נתניהו מסתכן בלהפוך למובארק של תהליך השלום. לישראל מעולם לא היה מינוף טוב יותר מול הפלסטינים ומעולם לא היו להם פרטנרים פלסטיניים רציניים יותר. אולם נתניהו מצא כל תירוץ על מנת לא לשים תכנית שלום על השולחן.

מתוך "גלויות מקהיר, חלק 2", תומאס פרידמן, 13.2.11:

ממשלת ישראל היום היא מנותקת, חסרת דמיון, מונעת על-ידי קלישאות, ותוצאה של נישואי קרובים.

במקום להקשיב למה שצעירי הדמוקרטיה בכיכר תחריר אמרו ולנסות לעכל את זה, ממשלת ישראל אימצה שתי גישות בשלשת השבועות האחרונים: להתקשר בטירוף לבית הלבן ולומר לנשיא שאסור לו להפקיר את פרעה – עד לנקודה שהבית הלבן נגעל לחלוטין עם בני שיחו הישראליים – וניצול ההזדמנות כדי לזכות בנקודות פרופגנדה: "תראו אותנו! תראו אותנו! אמרנו לכם! אנחנו המדינה היציבה היחידה באזור, בגלל שאנחנו הדמוקרטיה היחידה".

נכון, ייתכן כי הניו יורק טיימס יבקש לעשות הבחנה בין "מדינת ישראל" ל"ממשלת ישראל", ובכל זאת, צדק "ידיעות אחרונות" בתיאור מאמריו של פרידמן כ"תוקפניים". חבל שלא היה לו את עמוד השדרה לעמוד מול הלחצים העלומים שהפעיל עליו כנראה העיתון האמריקאי.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות