בן כספית מעלה מהאוב את טענת "הכבישים הנפרדים" בשטחים במשך זמן ממושך נאבקה 'פרספקטיבה' נגד טענת "כבישי האפרטהייד" שעלתה מדי פעם בתקשורת הישראלית. בדיוק כשחשבנו שעיתונאי ישראל הבינו סוף סוף שאין הפרדה בכבישי יהודה ושומרון, הטענה השגויה עשתה קאמבק בטור של בן כספית. כספית: אם טעיתי, אתקן חנן עמיאור | 18.12.14 | רכב פלסטיני בכביש 505 (צילום: פרספקטיבה) שתף צייץ שתף שלח לחבר הדפס על האגדה בדבר "כבישי האפרטהייד", חוזרים הפלסטינים שוב ושוב במשך שנים. לטענתם, ביהודה ושומרון ישנה רשת כבישים ליהודים בלבד, ולפלסטינים אסור לנסוע בה. מה שסייע לדיבה הפלסטינית הזו להיקלט, היא העובדה שבימי שיא האינתיפאדה השניה, בזמן שנוסעים ונהגים ישראלים רבים נפגעו ונהרגו מירי מתוך כלי רכב פלסטיניים חולפים, אכן נאסרה במשך תקופה מוגבלת כניסת כלי רכב פלסטינים לקטעי כביש שבהם התנהלה תנועה ערה של רכבי מתנחלים. אלא שהאינתיפאדה דעכה לפני עשור, מחסומים הוסרו, ההגבלות הלכו והתמעטו, ומאז 2009 לא נהוגה הפרדה בכבישי יהודה ושומרון בין ישראלים לפלסטינים. למרות זאת, חלקים מסוימים של התקשורת הישראלית לא שוכנעו והמשיכו לטפול על ישראל את האשמה. בעניין זה ניהלה 'פרספקטיבה' דיון ארוך ועיקש עם מערכת עיתון 'הארץ', שחלק מכותביו נהגו להאשים את ישראל תדיר בקיומם של "כבישי אפרטהייד", עד שהובררה להם טעותם ומזה למעלה משנתיים שהם אינם חוזרים עליה עוד. אין מנוס מהמסקנה שהחזרה על האשמה השקרית הזו מעידה יותר מכל על הטוען אותה, כמי שלפחות בחמש השנים האחרונות לא נסע בכבישי יהודה ושומרון. לכן היתה זו הפתעה, שלא לומר חוויית רטרו משונה, לקרוא את הטור הביקורתי שפרסם לאחרונה ב'מעריב' העיתונאי בן כספית, על הופעתו של השר נפתלי בנט בפורום סבן ("בנט הוא לא ביבי קטן – הוא ביבי מסוכן", 'מעריב' 8.12). כך כספית: כן, היו אצלו [אצל בנט, ח"ע] לא מעט טעויות עובדתיות. הוא לא נתן למציאות לקלקל לו את התזה. הוא טען ש”תג מחיר” לא גבה חיי פלסטינים, בעוד הפלסטינים גובים חיי יהודים (ומה עם מוחמד אבו חדיר, למשל?), הוא טען שהפלסטינים והישראלים עומדים ביחד בפקקי התנועה ביו”ש (ומה עם הכבישים הנפרדים?), וכו’ וכו’. הכבישים הנפרדים. בה"א הידיעה. כלומר הכבישים הנפרדים הידועים. ידועים למי? כספית מאשים את בנט ב"טעויות עובדתיות"? אפשר להתווכח על השאלה האם רצח אבו-חדיר הוא חלק מתופעת תג מחיר, או שהוא מעשה רצח לאומני שעומד בפני עצמו, כמו מעשי הרצח שביצעו ברוך גולדשטיין, עמי פופר, או ג'ק טייטל, אבל עניין "הכבישים הנפרדים" לא עומד ולא יכול לעמוד בשום ויכוח, כיוון שנכון להיום מדובר בטענה שגויה ושקרית לחלוטין הממשיכה להישמע בבמות שונות במסגרת מלחמת התעמולה שמתנהלת נגד ישראל. מדוע אם כן בוחר כספית להציג ברבים את ישראל כמדינה שמנהיגה מדיניות גזענית ומפלה של "כבישים נפרדים"? בן כספית בתגובה: האמת שאתה לא הראשון שפונה אלי בעניין הזה. זה נושא מורכב ואני עושה על זה בדיקה עכשיו. אם יתברר שטעיתי אני אתקן בעיתון ביום שישי הקרוב. אני לא מושלם, אף אחד לא מושלם. עדכון מה-19.12: בן כספית עמד במילה שלו ופרסם את התיקון הבא:
[…] של התעמולה הפלסטינית, (בדומה, למשל, לטענה הכוזבת בדבר "כבישי אפרטהייד" ברחבי יו"ש), היא השרשת הטענה בתקשורת הישראלית, לפיה […] הגב
אתם או משקרים או פשוט טועים: יש כבישים ביו"ש שמוגדרים ככבישים ('צירים' בעגה הצבאית) שהנסיעה מותרת בהם ליהודים בלבד. הפלוגה שלי תופסת כרגע קו בהר חברון, ויש לנו ציר/כביש כזה. בנוסף לכך, צה"ל רשאי בכל עת למנוע תנועת רכבים פלסטיניים כמעט בכל ציר. או שאתם לא בודקים את עצמכם ממש כמו בן כספית, או שאתם משקרים ביודעין, וגרועים הרבה יותר ממנו. הגב
יהודי שמתגונן – מרגיז את הגויים. בגלל זה תוקפים אותנו על הגדר או על סידורי בטחון שצה"ל נוקט בכבישים. הגב
ומה עם לתת לכל מחבל שחודר למוצב מענק 3,500 יורו וכרטיס טיסה חינם כמו למסתננים מאפריקה?! ממש אפליה… הגב
רצוי לפני שאתה כותב ומצהיר לבדוק קצת.האיזור שאתה מדברעליו הוא שטח צבאי ולא שטח ישראלי.לפי ההסכם ואי שטח חברון שייך לרשות הפלסטינית.אז אם כרגע אתם תופסים ציר זה בגלל המצב הביטחוני ולא בגלל שכך הוחלט,להפריד נוסעים יהודים ופלשיתים.דבר שונה לחלוטין מה שכספית כתב בלי בדיקה(מה שמעלה את השאלה למה הוא מכונה עיתונאי,אם לפני שהוא כתב הוא לא בדק אם נכון הדבר או לא,כי אז לדידי הוא לא עיתונאי אלא בלוגר מהזן הנחות ביותר) ובין מה שאתה מעלה כאן.הבנת הקריאה,קצת שאלות מסביב,תפתח עיניים ובסופו של דבר התגובה שלך הייתה יכולה להיות בלתי קיימת.קאפיש לוחם? הגב
בן כספית איננו עיתונאי, אלא פוליטרוק מטעם עצמו. לידיעות המופצות ממנו אין כל משמעות או ערך עיתונאי הגב