'הארץ': במאי 2021 התחוללו כאן "לינצ'ים הדדיים"

וכך מתחיל פרק נוסף במאמציה של התקשורת לצייר תמונה של אלימות סימטרית בפרעות תשפ"א

מאורעות תשפ"א בעכו. צילום: רוני עופר/פלאש90

מזה כמעט שנה וחצי, אנו ב'פרספקטיבה' נאבקים באופן המעוות והשקרי שבו מתעקשת התקשורת לצייר את האירועים שהתרחשו פה במאי 2021, בעיקר בערים המעורבות. מה לא היה לנו? ניסיונות אינסופיים לתאר את אותם מאורעות כאילו התפרצה בהם אלימות סימטרית משני הצדדים – יהודים וערבים; האשמת המתנחלים והרבנים בפרעות; האשמת ישראל בכל מה שקרה; תיאורים מעוותים של האירועים, הפיכת סדר האירועים כדי להציג את האלימות הערבית כתגובה לתוקפנות היהודית, ועוד.  

בסוף השבוע האחרון הצטרף לתופעה פרשן 'הארץ' יוסי ורטר, עם אחד מהניסיונות הפתטיים ביותר שראינו לשוות לאותם אירועים מצג של סימטריה:

זה מחזיר אותנו ל–10 במאי… הטילים נחתו מעזה, בערים המעורבות פרצו עימותים קשים בין ערבים ליהודים, בוצעו מעשי לינץ' הדדיים, הושחתו בתי כנסת ומסגדים.

במאי 2021 הטילים אכן נחתו מעזה, וכאן מתחיל ומסתיים הקשר בין התיאור של ורטר לבין המציאות. ניתן לראות זאת, למשל, מהנתונים שנאספו על הפרעות. בשיא האירועים השתתפו באירועים כ-6,000 איש מקרב ערביי ישראל, ובעקבותיהם נעצרו כ-3,200 איש – רק כ-240 מתוכם יהודים, והיתר ערבים. כמובן, ניתן לטעון כי הפער העצום בעצורים נובע מאכיפה בררנית הנטפלת לערבים. אלא שלא קיים כל נתון סותר המצביע על סימטריה, או משהו שמזכיר סימטריה בהשתתפות באירועים האלימים.

בדיוק להיפך: מניין נזקי המאורעות מראה בבירור תמונה של התפרצות ערבית נגד יהודים – ולא "עימותים בין ערבים ליהודים": עשרה בתי כנסת הוצתו לעומת אפס מסגדים (בניגוד מוחלט לדברי ורטר); 28 מסגדים שימשו להתארגנות להתפרעויות לעומת אפס בתי כנסת; 112 בתי יהודים נשרפו לעומת בית ערבי אחד – שהוצת בידי ערבים; 673 בתי יהודים ניזוקו לעומת 13 בתי ערבים; 849 מכוניות של יהודים הוצתו לעומת 13 מכוניות של ערבים; 386 בתי יהודים נבזזו לעומת אפס בתי ערבים; ונספרו למעלה מ-5,000 זריקות אבנים על יהודים, לעומת 41 זריקות אבנים על ערבים.

תמונה דומה עולה כשמסתכלים על מקרים כגון מעשי לינץ', רצח וניסיונות רצח שאירעו במהלך מאי 2021. ראשית נבהיר כי אכן היו כמה מקרים מכוערים, ברבריים וראויים לכל גנאי של אלימות יהודית נגד ערבים: בחיפה, צעיר ערבי שנקלע לתהלוכה של יהודים הותקף באכזריות; בצומת בנימינה, כנופיות יהודים חיפשו וגם מצאו עוברי אורח ערבים ועשו בהם שפטים; בהרצליה, ערבי בן 60 עבר ניסיון לינץ' ונדקר על ידי חבורת יהודים; ובבת-ים, ערבי עובר אורח עבר גם כן לינץ' אכזרי בידי המון יהודי.

אך גם מקרים אלה לא משנים את התמונה המתבררת כשבודקים את כמותם ואיכותם של מקרי הרצח וניסיונות הרצח נגד יהודים באותה תקופה. כמו למשל הלינץ' בו נרצח יגאל יהושע בלוד; הצתת מלון האפנדי בעכו, בו נשרף למוות אבי הר אבן; השלכת בקבוק תבערה לבית ביפו, שהפורעים חשבו כי הוא שייך ליהודים, שם נפצע קשה מוחמד גיזנטי בן ה-12; ניסיון הלינץ' נגד יהודים בירושלים בתחילת המהומות; מעשי הלינץ' ביפו נגד יהודי שצילם את האירועים ונגד חייל שנפצע קשה; מעשי הלינץ' בלוד נגד צלם ערוץ 20 משה קדוש, מרדכי כץ ואלעד ברזילי; הלינץ' בעכו נגד מור ג'נשווילי; ומעשי לינץ' נוספים נגד יהודים בכפר כנא, עתניאל, טמרה, כפר קרע, סאלם וצומת אבו כף.

מדובר, חשוב לציין, ברשימה חלקית מאוד, המורכבת בעיקרה מהתוצאות הראשונות שהיו מתקבלות ליוסי ורטר במנוע החיפוש Google, אם הוא רק היה טורח לבדוק לפני שהוא כותב הבלים בעיתון. וכל עוד ורטר (ועיתונאים נוספים רבים כל כך) לא טורח לבדוק את עצמו, אנחנו נהיה כאן לעשות זאת בשבילם.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות