'הארץ': הציונות לא קשרה עצמה להיסטוריה של האזור לפי 'הארץ', ליהודים אין היסטוריה באזור אלא רק למוסלמים, והניתוק ה"אירופי" של הציונות מהאזור הוא שורש הבעיה חנן עמיאור | 19.05.25 | ליהודים אין קשר להיסטוריה של המקום? תבליט האבן בשער טיטוס ברומא, המנציח את ההיסטוריה היהודית של המקום שתף צייץ שתף שלח לחבר הדפס ביום שישי פרסמה קרולינה לנדסמן מאמר ב'הארץ', בו היא מציעה שיעקב, כלומר ישראל, יכיר בישמעאל, כלומר בפלסטינים, ויחלוק איתם את המרחב. והנימוק לאי ההכרה של יעקב בישמעאל: ההיסטוריה של האזור אינה ההיסטוריה של היהודים אלא של המוסלמים, והציונות לא קשרה את עצמה להיסטוריה של האזור. ובלשונה: לפי (הסופרת וההוגה ז'קלין) כהנוב, האידיאולוגיה הציונית — שנולדה כתגובה לאירופה, לא כמשתתפת בלבנט — לא מצליחה לקשור את עצמה להיסטוריה של האזור או לאנשים החיים בו. לנדסמן מבטאת פה טענה קולוניאליסטית אנטי ציונית קלאסית, ולפיה הציונות היא בכלל אירופית וללא שום קשר להיסטוריה של ארץ ישראל, שהיא היסטוריה ישמעאלית, כלומר פלסטינית. בכך מציגה לנדסמן את הציונות כשתל זר הכופה את עצמו על הגוף וגם מסרב להישתל בו. אבל יסודות הטענה בבורות מביכה. ראשית, אכן באירופה התארגן המהלך המרכזי של השיבה לציון, אבל למהלך האירופי קדמו מהלכים לא אירופיים בעליל – למשל עליית המוגרבים מצפון אפריקה או עליית התימנים מחצי האי ערב, עשרות שנים לפני הציונות ה"אירופית". חשוב להזכיר את זה כי כאן טמון גם ההסבר לטעות הנוספת של לנדסמן, לפיה "הציונות לא מצליחה לקשור את עצמה להיסטוריה של האזור". מה שהחזיר לציון את היהודים מתימן, צפון אפריקה ומקומות נוספים, היה בדיוק זה – הקשר שלהם להיסטוריה של האזור. הראייה שלהם את הארץ כארץ אבותיהם אליה התגעגעו לאורך קרוב לאלפיים שנות גלות. גם הציונות האירופית, של הרצל, שמה במרכז המהלך שלה את הקשר של היהודים להיסטוריה של המקום, בשני מובנים: גם כהצדקה ליישוב הארץ בידי המוני יהודים מכל קצוות תבל, גם כמנוע אידיאולוגי ורגשי להוצאה לפועל של המהלך השאפתני של שיבת היהודים לארצם, שהוא אולי הדבר הכביר ביותר שעשה האדם בזמן החדש. למעשה, "הקשר של היהודים להיסטוריה של האזור" היה מניע כה מרכזי של הציונות, עד שרק בעטיו בוטלה 'תוכנית אוגנדה', להעברת היהודים ל'מקלט ללילה' ליהודים מפני השואה העומדת בפתח, כתחנה בדרך לארץ ישראל. ולא רק הציונות האירופית. נזכיר ללנדסמן ולאותה כהנוב שהיא מצטטת, שבעבר, עוד לפני שהתעמולה הערבית החלה לערער אמיתות יסוד, הקשר של היהודים להיסטוריה של המקום הוכר באופן המפורש ביותר גם על ידי אומות העולם. גם בהצהרת בלפור וגם בסיכומי ועידת סן רמו. ולא רק הקשר של היהודים להיסטוריה של המקום, אלא גם הזכות המדינית הנובעת ממנו. יש הרבה טענות שטוענת התנועה האנטי ציונית נגד הציונות. חוסר הקשר של היהודים להיסטוריה של ארץ ישראל היא אחת התלושות והחלשות ביותר מביניהן. אין פלא שגם אותה מאמץ 'הארץ'.