'הארץ': "רבים אוהבים לתייג את רוג'ר ווטרס כאנטישמי"

לפי הגדרת האנטישמיות הבינלאומית, רוג'ר ווטרס הוא אנטישמי רדיקלי ומובהק. למה לועג העיתון למי שרואה אותו ככזה?

ביום שישי האחרון התפרסם בשער 'גלריה', מוסף התרבות של 'הארץ', ראיון אוהד ואף חנפני עם הלאומן הערבי שונא ישראל רמי יונס, התומך במוצהר ב BDS, ומכנה את חיילי צה"ל נאצים.

הציטוט שהובא מפיו של יונס, אותו בחר 'הארץ' למרוח על שער המוסף היה: "הייתי רוצה שישראלים יבינו שציונות זה גזענות".

כל מי שמבין מעט בעיתונות יודע שהבחירה דווקא בציטוט הזה, דווקא על השער, משמעה לא רק הסכמה עם המסר, אלא גם הירתמות להפצתו בארץ ובעולם.

אבל נניח לרגע בצד את השער ונתרכז באספקט אחר בראיון.

יונס ביים סרט על כיבוש לוד במלחמת העצמאות בו האשים את חיילי צה"ל, איך לא, בביצוע שורת פשעי מלחמה. אחד המממנים המרכזיים של הסרט היה רוג'ר ווטרס.

בהתייחס לווטרס, מתארת אותו כתבת 'הארץ' נירית אנדרמן כמי ש"רבים אוהבים לתייג כאנטישמי", בנימה לעגנית, או לכל הפחות מסויגת, כלפי הרואים בו אנטישמי.

הסאבטקסט ברור. ווטרס אינו אנטישמי אלא רק ביקורתי כלפי ישראל. לכן גם אין בעיה בכך שתמך בהפקת הסרט, שהאהדה אליו נוטפת מכל שורה בראיון וכאמור גם מהבלטתו על שער המוסף.

אבל יש בעיה. ווטרס הוא אנטישמי מובהק. למעשה, על פי הגדרת האנטישמיות הבינלאומית של ה IHRA, הברית הבינלאומית לשימור זכר השואה, דומה שלווטרס אין אפילו עצם אחת בגוף שאינה אנטישמית.

  1. לפי ההגדרה, לאנטישמיות תיחשב "העלאת התייחסויות זדוניות השוללות מיהודים את אנושיותם, עושות להם ד-הומניזציה, דמוניזציה או מייחסות להם סטריאוטיפים".

ווטרס לא בוחל בכך, למשל בהצגה בהופעותיו דימוי של חזיר ענק ועליו מגן דוד.

  • לפי ההגדרה, לאנטישמיות תיחשב "הכחשת קיום, מטרת, המכניזם (למשל תאי-הגזים) והמגמתיות של השמדת העם היהודי בידי גרמניה הנאצית, תומכיה ובני בריתה במהלך מלה”ע השנייה (השואה)".

ווטרס לא בוחל גם בכך.

  • לפי ההגדרה, לאנטישמיות תיחשב "האשמת אזרחים יהודים, שאינם חיים בישראל, בהיותם נאמנים יותר למדינת ישראל או בהעדפת האינטרסים של היהודים ברחבי העולם על פני האינטרסים של המדינה בה הם חיים".

ווטרס לא בוחל בכך. למשל כשהאשים את היהודים אזרחי ארה"ב ובריטניה באחריות למעשיה של מדינת ישראל כי "הם משלמים על הכל".

  • לפי ההגדרה לאנטישמיות תיחשב  "השוואה בין מדיניותה העכשווית של ישראל לבין זו של הנאצים".

ווטרס לא בוחל גם בכך, למשל כשקבע ש"ההסברה הישראלית היא כמו התעמולה הנאצית". וכן כשקבע ש"ההקבלה (בין מעשי ישראל ח"ע) לבין מה שאירע בגרמניה של שנות השלושים, ברורה באופן מכריע".

  • לפי ההגדרה, לאנטישמיות תיחשב "הכחשת זכותו של העם היהודי להגדרה עצמית, בין היתר באמצעות הטענה שקיומה של מדינת ישראל היא יוזמה גזענית.

ווטרס לא בוחל גם בכך ולמעשה מצהיר בגלוי, (בראיון ל'הארץ' למרבה האירוניה) ש"הפתרון הוא זכויות שוות. אם זה אומר סופה של מדינת היהודים, שיהיה"

דומה שווטרס לא פוסח על אף דוגמה מרשימת הדוגמאות המצורפות להגדרת האנטישמיות הבינלאומית הרשמית, שכל אחת מהן כשלעצמה מזכה את העומד בה בתואר אנטישמי, ואשר אותה קיבלו על עצמן יותר מ 600 ממשלות, פרלמנטים, מועצות מקומיות, ערי בירה אוניברסיטאות ומועדוני ספורט ברחבי העולם, שמספרם רק עולה ככל שחולף הזמן.

איך מתמודד 'הארץ' עם הבעיה?

ניחשתם נכון. הוא מצטרף למתנגדים להגדרת האנטישמיות הבינלאומית, כדי להכשיר את האנטישמיות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות