הם יורים גם בכדורגלנים

גם בתחום הכדורגל הבינלאומי נאבקים הפלסטינים בישראל. איך זה קשור לחיילי צה"ל, ירי חסר אבחנה, כלבים אלימים ופייסבוק?

גם בתחום הכדורגל הבינלאומי נאבקים הפלסטינים בישראל. איך זה קשור לחיילי צה"ל, ירי חסר אבחנה, כלבים אלימים ופייסבוק?

"קוראים להם ג'וואר נאסר 19, אדהם עבד אל-ראוף חלאביה, 17. פעם הם היו שחקני כדורגל בגדה המערבית. עכשיו הם לעולם לא ישחקו שוב  משחקי ספורט. ג'וואר ואדהם היו בדרכם חזרה מאימון כדורגל  מאצטדיון פייסל חוסייני ב-31 בינואר, כאשר כוחות ישראלים ירו בהם בעת שהתקרבו למחסום. לאחר שנורו מספר פעמים, הם הותקפו על ידי כלבי-המחסום, ולאחר מכן הוכו. עשרה כדורים נורו ברגליו של ג'וואר. אדהם נפגע מכדור בכל רגל. לאחר שהועברו מבית החולים ברמאלה לבית החולים המלך חוסיין בעמאן, הם קיבלו את החדשות כי כדורגל לעולם לא ישוב להיות חלק מחייהם (משמר הגבול הישראלי טוען כי שני הצעירים התכוונו לזרוק פצצה)".

 

כך נפתחה לפני מספר ימים כתבה במגזין האמריקאי The Nation, המזוהה עם השמאל הקיצוני. לכאורה ניתן היה להתעלם ממנו, שכן כתבות אנטי-ישראליות מתפרסמות שם כדרך שבשגרה, ולרוב ללא כל השפעה מחוץ לבועה של אותם קוראים אדוקים המשוכנעים ממילא בעמדות הקיצוניות של המגזין. ובכל זאת, הסיפור הנ"ל מתקשר באופן ישיר לקמפיין אנטי-ישראלי בינלאומי המנוהל על ידי ההנהגה הפלסטינית, הקושר בין כדורגל לפוליטיקה.

הדיווח של "The Nation" התבסס על שני דיווחים של סוכנות הידיעות הפלסטינית מע'ן. בדיווח הראשוני, יומיים לאחר האירוע, דווח כי השניים הותקפו על ידי החיילים לאחר ששבו מביקור אצל חבר. אין בכתבה כל אזכור לאימון כדורגל. כחודש לאחר מכן, הדגישה לפתע סוכנות הידיעות את היות הצעירים שחקני כדורגל, וכן דיווחה כי הם נפצעו בעת שחזרו מאימון.

מדוע הפרט הזה כה חשוב?

הכותרת באל-ג'זירה, אשר דיווחה אף היא על האירוע, מבהירה כי הוא "מחדש את הקריאות להרחיק את ישראל מפיפ"א". הקונטקסט לגרסה החדשה של האירוע הוא קמפיין פלסטיני שנמשך זה מספר שנים. התאחדות הכדורגל העולמית (פיפ"א), משמשת כבר זמן רב כזירת מאבק של הפלסטינים כנגד ישראל. בחודש שעבר, הודיע יו"ר התאחדות הכדורגל הפלסטינית, ג'יבריל רג'וב, כי יבקש מפיפ"א להרחיק את ישראל מהארגון. למעשה זו הפעם השנייה שהוא מעלה את הדרישה הנ"ל, לאחר שבחודש אוגוסט של השנה שעברה ביקש רג'וב מהארגון להשעות את ישראל. <spanmso-bidi-theme-font:minor-bidi;="">אם בעבר הטענה הייתה כי ישראל "מקשה על מעבר ספורטאים מרצועת עזה לגדה, ומונעת כניסת משלחות ספורט ממדינות שונות, ביניהן עיראק וסוריה", הסיפור החדש מאפשר לטעון כי ישראל פוגעת במכוון בשחקני כדורגל פלסטינים. מדובר בעליית מדרגה מסוכנת. תומכים פלסטינים אשר מחריפים את המאבק סביב הנושא, אף פתחו עצומה מקוונת הקוראת להשעות את ישראל מההתאחדות (נכון לכתיבת שורות אלה, על העצומה חתמו כ-8000 איש).</spanmso-bidi-theme-font:minor-bidi;="">

ובכן, השאלה היא האם הפלסטינים מצאו מקרה עליו ניתן לבסס את הטענה כנגד ישראל, או שהם יצרו את המקרה יש-מאין?

נחזור לעובדות האירוע, המעלות מספר שאלות בנוגע לנרטיב הפלסטיני. כלי התקשורת הישראלי היחידי אשר דיווח על פציעתם של ג'וואר ואדהם הוא 'הארץ', אם כי גם הוא עשה זאת רק במהדורה באנגלית. הדיווח ב'הארץ' היה ענייני, והציג את גרסאות שני הצדדים. על פי הפלסטינים מדובר בצעירים תמימים אשר הלכו לבקר חבר, קנו סיגריות, וברגע שהדליקו את הסיגריה נורו והותקפו על ידי הכוחות הישראליים. על פי דובר מג"ב, הפלסטינים נורו לאחר שנראו מתכוננים לזרוק פצצות לכיוון כוחות המשטרה, ולאחר שהבינו כי הם זוהו, ניסו להמלט. תוך כדי נסיון ההמלטות, הם אף זרקו את אותן הפצצות לעבר כוח משמר הגבול. 'הארץ' מציין כי לתגובת מג"ב אף צורפה תמונה של "הפצצה", אם כי היא לא פורסמה בעיתון.

בבלוג הפרו-ישראלי "Elder of Ziyon<spanmso-bidi-theme-font:minor-bidi;="" color:black;background:white"="" ;="">" התפרסם פוסט הסוקר את האירוע, ומנסה לחזק מעט את גרסת המשטרה. בבלוג נטען כי  ג'אוור פרסם בעמוד הפייסבוק שלו מספר סטטוסים המראים כי הוא פעיל פוליטית, ואף עסק בעבר במעשי אלימות:</spanmso-bidi-theme-font:minor-bidi;="">

תרגום:

אני שולח את ברכותי לאחי בחזית העממית לשחרור פלסטין…

תמונות נוספות של נאסר, וכן תמונות אשר מראות לכאורה את אדהם מקבל אימון צבאי ותומך במאבק אלים, פורסמו בבלוג (יצוין כי שמו של אדהם כפי שהוא מופיע בפייסבוק אינו תואם לשמו בדיווח, אם כי הצלבת נתונים מעלה בוודאות שמדובר באותו אדם).

כאמור, התמונות אינן מוכיחות את גרסתה של ישראל לאירוע, אך הן מאד מחזקת את הסבירות כי הצעירים אכן השתתפו באירוע אלים כלפי ישראל, וכתוצאה מכך נורו.

אך התמונות באינטרנט גם חושפות פן אחר של הסיפור. כזכור, הפציעות של אדהם וג'אוור תוארו כך:

עשרה כדורים נורו ברגליו של ג'וואר. אדהם נפגע מכדור בכל רגל.

גם כאן תמונות (רבות) מהפייסבוק (מיום 24.2) ממחישות את ההגזמה:

(נאסר מימין, אדהם משמאל)

בבלוג ניתן לצפות בתמונות רבות של הפצועים, בכולם נראה כי התיאור של הפציעות ברגליהם הינו מוגזם. התמונות פורסמו הרבה לפני רוב הדיווחים, והם נגישים לכל מי שהיה עושה חיפוש בסיסי בפייסבוק. חרף זאת, אין לכתבים במע'ן, אל ג'זירה, The Nation, ואף באתר הניטרלי העוסק בכדורגל, Inside World Football, בעיה להעלות טענות מופרכות כנגד ישראל. מסתבר שכאשר מנסים לקדם קמפיין פוליטי בינלאומי, בנושא מושך תשומת לב כמו כדורגל, המדיה האנטי-ישראלית כה בטוחה בעצמה, שהיא איננה חוששת כי מישהו ישקיע בבדיקת העובדות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות