כל אחד והנאצי שלו

ביום שני, 12.1, אישרה ועדת השרים לחקיקה את הצעת החוק האוסרת כינוי אנשים בכינויים הקשורים לנאציזם ושימוש בסמלים נאציים כגון טלאי צהוב וחליפות פסים של אסירים במחנות ריכוז. במקורה, הוגשה הצעת החוק הזו בכנסת הקודמת על ידי ח"כ אורי אריאל, אז נציג מפלגת האיחוד הלאומי, והוגשה מחדש על ידי ח"כ שמעון אוחיון ממפלגת ישראל ביתנו, שבדברי ההסבר להצעת החוק, כתב כי:

 

למרבה הצער, תופעת השימוש בסמלים ובכינויים נאציים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. הקלות הבלתי נסבלת שבה נעשה שימוש יום-יומי במושגים אלה כחלק מהשיח הציבורי והפוליטי ותוך זלזול מופגן ברגשות ניצולי השואה וצאצאיהם, ראויה לכל גינוי.

 

הצעת החוק מדברת על "תופעה" ועל "שימוש יום-יומי" בסמלים נאצים. סקירה של השנים האחרונות מעלה כי המקומות בהם שימוש בסמלים נאצים הפך ל"תופעה" הם בעיקר מגרשי הספורט והפגנות של חרדים קיצוניים, בנוסף על אירועי וונדליזם ואלימות על רקע אנטישמי. ואכן, רוב עורכי העיתונים ואתרי החדשות מצאו לנכון להבליט את הדוגמאות הנ"ל כיעדים העיקריים של הצעת החוק, הן בתוכן הידיעות שפרסמו, ובעיקר באמצעות התמונות שליוו אותן. כידוע, לתמונה המלווה את הידיעה חשיבות עצומה העולה לעיתים על הידיעה עצמה, שכן היא מסמנת ומסכמת עבור הקורא את הסיפור כולו במבט אחד חטוף, גם אם הוא לא קורא מילה אחת מהידיעה.

 

אולם מסתבר שרקעיתון אחד הבדיל עצמו מהשאר. אליו נגיע בסוף. תחילה, מספר דוגמאות לכיסוי התקשורתי של הצעת החוק.

 

אתר 'וואלה!' סימן את החרדים הקיצוניים כיעדי החוק, עם פרסום תמונה של ילדים חרדים המחופשים בהפגנה לאסירים במחנה ריכוז:

 

 

נענע 10 בחר בתמונת הצדעה במועל יד של זרועות לבנות מקועקעות, וציין כיעדי החוק חרדים, פעילים חברתיים שקראו לשר האוצר נאצי במחאה החברתית, ונאו-נאצים תוקפי קשישים ובתי כנסת:

 

 

עיתון 'ישראל היום', באמצעות התמונה שהצמיד לדיווח, סימן את מרססי הגרפיטי ממניעים לאומניים, כיעד העיקרי של החוק:

 

                            

 


עיתון 'הארץ' שם גם הוא תמונה של הפגנה של חרדים:

 

 

בחדשות 2 קבעו שהחוק מכוון נגד שני מוקדים: מגרשי כדורגל והפגנות של קיצונים חרדים.

 

אתר nrg  כלל לא פרסם תמונה ולא פירט כנגד מי מכוונת הצעת החוק.

 

וכנגד מי, לדעת 'ידיעות אחרונות', מכוונת הצעת החוק של ח"כ אריאל, אז ממפלגת האיחוד הלאומי, וח"כ אוחיון ממפלגת ישראל ביתנו?

 

התמונה שנבחרה ללוות את הדיווח על הצעת החוק, היא התמונה של אותם מפוני גוש קטיף שיצאו מבתיהם ביום הפינוי כשעל דשיהם תלאי כתום:

 

                                      

 

בניגוד לשאר הדוגמאות והתמונות שפורסמו על ידי כלי התקשורת האחרים, התמונה שבחרו עורכי 'ידיעות' משקפת מקרה חריג וחד פעמי, שכזכור, גונה בחריפות מצד רובו המוחלט של הימין הפוליטי אליו השתייכו המצולמים, והסתיים בהתנצלות מצד יוזמיו.

 

ההיגיון הבריא של רוב עורכי העיתונים הוביל אותם למסקנה מהן התופעות בהן אמורה הצעת החוק החדשה להילחם. רק 'ידיעות' בחר בתמונה חד פעמית שאינה משקפת "תופעה" או "שימוש יום-יומי", אך מסמנת היטב עבור הקוראים מיהם הבעייתיים –  המתנחלים כמובן.

 

 

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות