למי נתונה מרות ראש השב"כ, ל"ערכים" או לממשלה?

נחום ברנע טוען שראש השב"כ "חייב קודם כל בנאמנות למדינה ולערכיה ורק אחר כך לדרג הפוליטי." הוא משקר, ויש לו לכך סיבה טובה (ומפחידה)

מי כפוף למי כאן בתמונה הזו? נושא "ערכי המדינה" בשם הציבור או זה הנושא אותם בשם עצמו? (צילום: קובי גדעון, לע"מ)

בטורו מיום שישי האחרון, 21.2.2025, במוסף לשבת של 'ידיעות אחרונות', הביע העיתונאי נחום ברנע זעזוע ואימה מפני האפשרות שהממשלה תחליט להפסיק את כהונת ראש השב"כ ולהחליפו באחר.

בעיני ברנע מדובר, לא פחות ולא יותר, ב"מאבק קיומי" נגד אפשרות ההדחה.

כבר כאן המקום להעיר הערה לגבי חוקיות האפשרות להדחת ראש השב"כ בידי הממשלה, אותה מציג ברנע כאיום קיומי על המדינה:

סעיף 3 ג' לחוק שירות הביטחון הכללי קובע:

(ג) הממשלה רשאית להפסיק את כהונתו של ראש השירות לפני תום תקופת כהונתו.

כך שלפחות את הנקודה הזו נסכם: החוק מסמיך את הממשלה בצורה המפורשת ביותר להדיח את ראש השב"כ, אם היא רואה לנכון.

יתרה מזו, החוק אפילו לא מחייב את הממשלה לנמק את ההדחה. זכותה להחליט כך וזהו.

כדי לבסס את הכעסנות שלו, המציא ברנע סדר עדיפויות חדש. כך ברנע:

מי שעומד בראש הארגון חייב קודם כל בנאמנות למדינה ולערכיה ורק אחר כך לדרג הפוליטי

כלומר, המרות הקובעת של ראש השב"כ אינה לממשלה ("הדרג הפוליטי" כהגדרתו המשנמכת של ברנע) אלא "למדינה וערכיה".

והמסקנה: אם מתרחשת התנגשות בין הממשלה לבין "ערכי המדינה", ערכי המדינה גוברים ועל ראש השב"כ לציית להם ולא לממשלה.

ומשנוגעים הדברים לראש השב"כ, משמעות הדברים ברורה: הפיכה של השב"כ נגד הממשלה.

אבל ברנע משקר. החוק נותן תשובה ברורה בדבר שאלת המרות, ו"ערכי המדינה" לא מוזכרים בנוסחו.

תחת הכותרת כפיפות השירות קובע החוק מפורשות:

4. (א) השירות נתון למרות הממשלה; הממשלה תאשר יעדים לשירות בכפוף להוראות חוק זה.

(ב) ראש הממשלה ממונה על השירות מטעם הממשלה.

ועולה השאלה: מי קובע מהם "ערכי המדינה"?

גם כאן התשובה ברורה: בהיותנו דמוקרטיה, מי שקובע את ערכי המדינה הוא הציבור, באמצעות הנציגים שהוא בוחר, כלומר ממשלתו החוקית.

נראה שברנע לא מרוצה מהבחירה הערכית של הרוב החוקי, ולכן קובע שערכי המדינה כפי שרואה אותם הממשלה אינם ערכי המדינה, ואילו ערכי המדינה כפי שהם בעיניו ובעיני ראש השב"כ, הם הם "ערכי המדינה", שראש השב"כ חייב בנאמנות אליהם לפני נאמנותו לממשלה.

כשברנע כותב כך, זה מוכר לעייפה ולא באמת חשוב או מעניין, בהיותו עיתונאי שולי וקיצוני בעל רקורד ארוך של שקרים, עיוותים וניסיונות לזריעת כאוס. (ניתן להתרשם משרשרת ביצועיו כאן)

אבל בהמשך הציטוט מוסיף ברנע הערה יותר חשובה ומעניינת:

רונן בר התעקש על סדר הנאמנויות הזה, לכן הוא מועמד להדחה

כלומר – גם רונן בר שותף לדעתו, לפיה אם לדעתו "ערכי המדינה" כפי שקובעת אותם הממשלה בשליחות הציבור אינם כערכיו, עליו למרוד בממשלה ולגייס את השב"כ לביצוע הפיכה והפלת הממשלה.

וזה כבר יותר משמעותי מהבליו של ברנע עצמו. וגם מסביר מדוע מסתייגת הממשלה מהמשך שירותו של רונן בר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות