סיכום – התקשורת הזרה והטבח בהר-נוף

החל מהטלת ספק שמדובר בכלל במתקפת טרור, עבור דרך התעלמות מזהות הרוצחים וכלה בצירוף הרוצחים והרצחים כמקשה אחת – קבלו את "מיטב" העיוותים, ההשמטות והטעויות של התקשורת הזרה, שבחלקה לפחות פשוט לא הצליחה לדווח כמו שצריך על הטבח בבית הכנסת בהר נוף

מקום הפיגוע הבוקר, הר-נוף (פלאש 90)

 

רבות דובר היום על הכותרת שהעניקה רשת CNN לדיווח על הפיגוע הקשה שאירע בבית כנסת בירושלים, עת שני ערבים ממזרח ירושלים רצחו ארבעה מתפללים יהודים באמצעות סכיני קצבים ואקדח. הכותרת האומללה של CNN העניקה מעמד שווה לרוצחים ולנרצחים כמו אין הבדל בין נסיבות המוות שלהם:

4 ישראלים, 2 פלסטינים נהרגו במתקפת בית-כנסת, אומרת משטרת ישראל

cnn2

 

רשת ה-CBC הקנדית החליטה להתעלם לחלוטין מהנרצחים היהודים וכתבה:

משטרת ירושלים ירתה למוות בשניים לאחר מתקפת בית כנסת לכאורה

cbc har nof

 

הנה כותרת נוספת וסתומה ב-CBS הקנדי. ואנחנו שואלים: ככה בית כנסת מתנהג? כמה אלים מצידו.

בית כנסת בירושלים מותיר 4 הרוגים, המשטרה יורה בשני חשודים

cbs har nof 2

 

רצף של כלי תקשורת בחרו להניח את המילים "מתקפת טרור" בתוך מרכאות, משמע, אין וודאות שמדובר בטרור, אלא רק בטענה ישראלית שמדובר בטרור.

כך ה-CNN, שוב:

לפחות חמישה אנשים נפצעו ב"מתקפת טרור" בבית כנסת בירושלים, מצייץ [בטוויטר] דובר צבאי ישראלי

CNN2

 

כותרת המשנה של ה-BBC :

לפחות ארבעה ישראלים נהרגו ושבעה נפצעו במה שהמשטרה מכנה 'מתקפת טרור' בבית כנסת בירושלים.

BBC

 

אתר Buzfeed:

 "מתקפת טרור" בבית כנסת בירושלים מותירה 4 הרוגים, 6 פצועים

BuzzFeed

 

ואולי הכי פחות מוצלח, ההאפינגטון פוסט:

גברים חמושים יזמו מתקפת "טרור" בבית כנסת בירושלים, הרגו לפחות 4

HP1

 

לאחר מספר דקות, פתרו עורכי ההאפינגטון פוסט את בעיית הטרמינולוגיה באמצעות מחיקת המילה "טרור" לגמרי מהכותרת:

huff post 2

 

ולסיום, כותרת לא ברורה מ'הניו יורק טיימס' בה לא מצאו העורכים מספיק מקום להסביר לקוראים ממה בדיוק נבעה הריגתם של הארבעה (בגוף הדיווח זה כן מוסבר):

ארבעה נהרגו במתחם בית כנסת בירושלים

nyt headline four killed synagogue attack

חשוב לציין שחלק מכלי התקשורת הנ"ל כבר הספיקו לשנות את הכותרות שהם פרסמו, ובכל זאת השאלה חייבת להישאל: מה כל כך מסובך בלדווח באופן מדויק מלכתחילה?

 

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. זה אולי מקומם, אבל לא מפליא. זהו תוצר ישיר של שנים של טרמינולוגיה מופרכת, נרטיב מומצא, סילוף אמיתות ועיוות צדק שמהדהד וחודר ללא עוררין או הרמת גבה לכל חלקה טובה או לא בעיתונות, באקדמיות, בבתי משפט ובמסדרונות משרדי החוץ של ממשלות אלו או אחרות, כולל שלנו. שנים של נרטיב הזוי שייצר במקרה הטוב בלבול, חוסר וודאות, טשטוש בין הטוב והרע, פקפוק באמיתות הסטוריות ועובדות ברות קיימא ובמקרה הרע, כמו היום, הפך נרצח לרוצח, קורבן לתוקף, בהמתיות אכזרית חסרת צלם אנוש למלחמה צודקת. אף אחד כבר לא יודע מי הטוב פה ומי הרע, מי הכובש ומי הנכבש, מי המותקף ומי המתקיף, לצד מי להיות או למה, מהי המציאות ומהי הפנטזיה, מי הלוחם ומי החולם.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות