עלילות מאהל חירבת חומסה וחבר הקונגרס האמריקני

פינוי מאהל פיראטי מתוך שטח אש, בהתאם לפסיקת בגצ, מתגלגל עד חבר קונגרס אמריקני המגנה בשידור את ישראל ה"שורפת כפרים פלסטיניים". זה היה יכול להיות מצחיק אם זה לא היה מסוכן

חירבת חומסה. צילום: פלאש90

חירבת חומסה הוא "כפר" מיוחד. אין מקום דומה לו.

לאחרונה דיווחה סוכנות הידיעות AP על "הכפר שנהרס שלוש פעמים": לאחר שישראל הרסה את המאהל הבדואי שבבקעת הירדן בנובמבר, היא הרסה אותו שנית ב-2 לפברואר, ואז שוב הרסה אותו ב-4 לפברואר. איזה עוד כפר יכול להיחרב ביום אחד, לקום לתחייה רק בשביל להיהרס שוב, ואז לעבור הריסה שלישית יומיים אחר כך?

באיזה מקום אחר יכולה הריסה של 15 מבנים מאולתרים (לפי הרשויות הישראליות, מדובר בשבעה אוהלים ושמונה מכלאות עזים) להיחשב להחרבה של כפר שלם, ואז להפוך להריסת כפרים (ברבים), ולבסוף ל"שריפתם" של כפרים רבים?

היכן עוד פינוי של פולשים משטח אש צבאי מהווה "פשע מלחמה לפי הדין הבינלאומי"?

כבר בנובמבר, כלי תקשורת בינלאומיים דיווחו שישראל "החריבה כפר פלסטיני", בלי לציין מה היה היקף ההריסה. לפני כשבועיים חווינו שידור חוזר של הטענות לפיהן "כפר" שלם "נהרס", בעוד לפי מתפ"ש (מתאם פעולות הממשלה בשטחים) מדובר היה בפירוק והחרמת שלושה אוהלים ששימשו למגורים, ארבע מכלאות עזים, ארבעה תאי שירותים, חמישה מכלי מים ושני רכבים. מתפ"ש הוסיפו שכשעה לאחר ההחרמה, הגיעה משאית מטעם הרשות הפלסטינית והחלה להקים מחדש את האוהלים והמכלאות. הכוחות הישראלים חזרו והחרימו משאית ואת הציוד שבה.

שוב, דיווחי החדשות סיפרו על הריסה של כפר. לא רק AP השתתפה בחגיגה. גם הסוכנות הצרפתית AFP סיפרה ש"ישראל הורסת כפר בדואי בשנית", וגם רויטרס. סידרת תמונות שפורסמו ברויטרס הכילה כיתובים אודות ה"כפר" ש"הוחרב בידי כוחות ישראלים":

מתוך הדיווח ברויטרס

אף אחת מהסוכנויות לא טרחה לצטט את מתפ"ש או לספר מה בדיוק נהרס ב"כפר". אף אחת מהן גם לא סיפרה לקהל שלה שבטרם החרמת האוהלים, סיפורו של חירבת חומסה נבחן בבג"ץ, אשר ציין בפסיקתו כי השטח הוכרז כשטח אש כבר בשנת 1972, ושאין מחלוקת שלעותרים אין כל זכויות קניין על הקרקע, שהם פלשו אליה ללא אישור, שכוחות צה"ל מתאמנים שם לאורך שנים והשהייה שם מסוכנת, ולבסוף כי כל בנייה שם היא בלתי חוקית.

"ישראל שורפת כפרים"

דוגמא להשפעה שיש לדיווחים מופקרים באופן שיטתי, סיפקה לנו הרשת האמריקאית MSNBC. כמה ימים לאחר פירוק האוהלים בחירבת חומסה, התארח ברשת חבר הקונגרס רו קאנה וסיפר שאסור לישראל להמשיך לבנות התנחלויות חדשות, וגם אסור לה להמשיך לשרוף כפרים פלסטיניים.

מנחה התכנית, מהדי חסן, לא טרח לתקן את האורח ולהבהיר שלמעט התנחלות אחת, עמיחי, ישראל לא בונה התנחלויות חדשות (כפי ש-MSNBC נאלצו להבהיר לאחרונה, לאחר שפנינו אליהם) ובוודאי שאינה שורפת כפרים פלסטינים (רשת CBS נאלצה לתקן את דיווחיה שישראל "הרסה" כפר פלסטיני). המנחה הוסיף חטא על פשע כששאל את קאנה אודות עמדות הנצים "בוושינגטון, תל אביב וריאד" בנוגע למדיניות ממשל ביידן כלפי איראן. כלומר, הוא התייחס לתל-אביב כאל בירת ישראל.

שלחנו תלונה לרשת MSNBC, ודרשנו מהם לתקן את הדברים שנאמרו בשידור. בינתיים, בדיווחים ב'הארץ' וב- Times of Israel, חבר הקונגרס רו קאנה חזר בו מטענותיו על "שריפת כפרים" בידי ישראל. בנוסף, בשיחה בטוויטר אנו הערנו לו על טענתו על "התנחלויות חדשות". כך הוא סיכם את השיחה:

למעשה, אני באמת מעריך את העבודה שאתם עושים. דיון ציבורי כמו זה הוא מה שמחזק את הדמוקרטיה שלנו. דבריי לא היו מדויקים מספיק, וברור שמדובר במצב מאוד מורכב. הביקורת שלכם הייתה הוגנת, ואני תמיד מעריך פניות כאלה.

מאמר זה הוא גרסה מקוצרת לשני מאמרים שהופיעו במקור באנגלית באתר CAMERA. עיבד ותרגם לעברית: שלומי בן מאיר.

למאמר זה התפרסמו 2 תגובות
Loading Gif... לפתיחת כל התגובות
  1. אם היה מדובר בדובדבנים אמיתיים, מכל הצ'רי פיקינג (הכוונה להוצאת חצאי אמיתות במכוון למטרת הצגת מצג שווא) שמהדי חסן עושה על ישראל (להוציא את השקרים של ממש דוגמת ישראל שורפת כפרים) היה אפשר להכין ריבה נחמדה לכל ילדי ישראל, הגדה ועזה ביחד. הוא עובד קשה בשביל להוציא את ישראל רע, משתמש בעיקר בדמגוגיה במקום בניהול עימות ענייני עם מרואיינים ישראלים וכך גם בהצגת דיווחים. כך למשל, קמה ממשלה מסוכנת בראשון אדם גזען ורוצח (יעני בנט) אבל הוא נמנע מלהזכיר את הפרטים הקטנים כמו מפלגה *איסלמיסטית!* בקואליציה או את מפלגות השמאל או את העובדה שאפילו אם בנט כן בעייתי, הוא ימלא את התפקיד רק חצי קדנציה.

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות