על מי מותר לכתוב כל מה שרוצים?

חוש הביקורת של כמה עורכי מדורי דעה נעדר כשמדובר במתנחלים.

התופעה הרדודה והילדותית של הכללת ציבור שלם, עליה הצבענו לפני מספר ימים, ממשיכה במלא עוזה בטור של דב הלברטל מלפני יומיים ב'הארץ' ("רובים במקום ספרים", 9.9.11).

טורו ניתן לתמצות במשפט אותו רשם בפסקה הראשונה:

אני מאשים את הציבור הדתי באוזלת יד בהתייחסותו הסלחנית והמבינה במשך שנים רבות כלפי המתנחלים.

מכאן עד לסוף הטור, מסביר לנו הכותב מי הם "המתנחלים", כיצד הם חיים את חייהם ומגדלים את ילדיהם, ובמה הם אשמים. לדוגמא:

אני מאשים בעוול בן עשרות שנים, שבהן גידלו דורות של ילדים, שבמקום להתפתח באופן נורמלי, עם זיכרונות ילדות קסומים, הנושאים את יצירות הפאר של האדם, העושר התרבותי, הספרות, המוסיקה, מרחבי הנוף ועוצמת הערים הגדולות, הם נשאבים לתוך שנאה יוקדת: במקום ספרים, רובים. במקום מנגינות, יריות. במקום תחושת נעימות, הפיכת דוכנים, עקירת עצים וזריקת אבנים. זה עולמו של ילד מתנחל, הגדל בלא שמחת חיים ואהבת חיים טבעית, אלא בטראומה דכאונית רוויית פחד ושנאה.

שימו לב, שוב, למילה המכלילה "מתנחל" ולקביעה החד-משמעית "זהו עולמו של ילד מתנחל". הלברטל הכפיף את תיאורו המפורט על 300,000 אנשים.

או למשל:

אני מאשים את הציבור הלאומני בסגנון לבוש והופעה מרושלים, שמפאת הכבוד לא אפרטם, החפים מכל זיק של מכובדות ושיק חרדי או חילוני.

מסתבר ש-300,000 אנשים גם לא יודעים להתלבש על פי הסטנדרטים המקובלים על הכותב חובב האופנה.

כמו שכל ישראלי שפוי ובר דעת מסוגל להפעיל חוש ביקורת בסיסי ויודע לזהות כתיבה רדודה וסטריאוטיפית הבאה לידי ביטוי בהגדרה מכלילה של חרדים ("כל החרדים הם פרזיטים"), או חילונים ("כל החילונים אוהבים מסיבות, אלכוהול וסמים"), או שמאלנים ("כל השמאלנים הם עוכרי ישראל"), או ערבים ("כל הערבים תומכים בטרור"), מדוע עורכי טורי דעה לא מסוגלים להפעיל את אותו חוש הביקורת?

בהנחה שעיתון שמכבד את עצמו לא היה מעז לפרסם טור אינפנטילי הכולל את המשפטים שהבאנו בסוגריים, מדוע זה בסדר לפרסם טור כזה על מתנחלים?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות