אנשי דת נוצרים בירושלים מפיצים נגדנו עלילות

וכמובן שהתקשורת העולמית בולעת אותן בשקיקה

נוצרים מציינים את חג הפסחא בעיר העתיקה בירושלים. צילום: ג'מאל עוואד/פלאש90

מאת ד"ר טרישיה מילר

במהלך השבוע בו העולם הנוצרי חגג את הולדתו מחדש של ישו, מנהיגים נוצרים בירושלים שקדו על החייאתן של עלילות נגד יהודים ונגד המדינה היהודית. בכך הם המשיכו דפוס היסטורי המזכיר את עלילות הדם שהופצו נגד היהודים לאורך מאות שנים.

 בראיון לסוכנות הידיעות AP שפורסם במהלך חג הפסחא, הפטריארך הלטיני פיירבטיסטה פיצבאלה – ראש הכנסייה הקתולית בארץ הקודש, הממונה על ידי הוותיקן – הטיח האשמות קשות בממשלת ישראל ובמשטרה – וכפי שנראה, מדובר בהאשמות שקריות לחלוטין.

הכתבה של AP, מאת איזבל דברה, שכותרתה "הנוצרים בארץ הקודש אומרים כי ההתקפות נגדם מתגברות בישראל הימנית-קיצונית", מאשימה את "הממשלה הימנית ביותר שכיהנה בהיסטוריה של ישראל" ב"התקפות נגד הקהילה הנוצרית בת אלפיים השנים באזור":

ממשלת נתניהו החמירה את חיי הנוצרים במקום הולדתה של הנצרות… היא מעודדת קיצונים שהטרידו את הכמורה והשחיתו רכוש דתי בקצב הולך וגובר.

היא מצטטת את פיצבאלה:

הקצב של ההתקפות האלה הוא משהו חדש… האנשים האלה חשים שהם מוגנים, ושהאווירה התרבותית והפוליטית כעת יכולה להצדיק או להסכים עם פעולות נגד הנוצרים.

דברה ופיצבאלה אינם מספקים הוכחה כלשהי לטענות, למעט אזכור שלוש תקריות – חמורות כשלעצמן: שני נערים שהשחיתו 28 מצבות וצלבים בבית הקברות הפרוטסטנטי בהר ציון; תייר אמריקני מעורער בנפשו שהשחית פסל ישועי בקפלת ההלקאה; ואדם שאיים על כומר נוצרי בעזרת מוט מתכתי. מקרים אלה – ומקרים אלה בלבד – מוכיחים לכאורה שהנוצרים חשים כי הרשויות לא מגנות על אתריהם מפני התקפות; שהמשטרה לא לוקחת את ההתקפות ברצינות; ושהתוקפים חשים כי הם מוגנים ונתמכים על ידי הממשלה והרשויות.

אלא שמדובר בשקרים. ראשית, משטרת ישראל שחררה הצהרות חריפות בנוגע לחומרת המעשים והצורך להגן על כל הקהילות הדתיות בירושלים ועל חופש הדת במדינה. שנית, בכל המקרים הנזכרים המבצעים נתפסו ונעצרו, והוגשו כתבי אישום או שהחקירה עודנה נמשכת. הכתבה של AP לא טורחת לספר זאת לקוראים.

באופן אירוני, האשמותיו של פיצבאלה מוכיחות כמה בטוח עבורו, כבן לקהילת מיעוט קטנה, לדבר בגנותן של הממשלה והרשויות בישראל. הוא חופשי לבקר את המדינה בה הוא חי, ואף להפיץ נגדה שקרים, מכיוון שמדובר במדינה דמוקרטית המגנה על זכותו לעשות כן. ראיה נוספת היא העובדה שישראל היא המדינה היחידה במזרח התיכון בה האוכלוסייה הנוצרית הולכת וגדלה.

 עלילות אנטישמיות

כאמור, פיצבאלה הוא לא הראשון להפיץ עלילות. בסרטון הזה, הארכיבישוף עטאלה חנה, הפטריארך היווני-אורתודוקסי של ירושלים, מכחיש את הקשר היהודי לארץ ישראל וקורא להקמת מדינה פלסטינית "מהנהר ועד לים".

טענותיו דומות לאלו שהושמעו על ידי הכומר הלוטרני מיטרי ראהב בכינוס בבית לחם, לפיהן מדינת ישראל היא המקבילה המודרנית לאימפריה הרומית, וליהודים של היום אין כל קשר לארץ והם צאצאי זרים שהמירו את דתם בימי הביניים. זאת, כמובן, בניגוד לפלסטינים, שהם הממשיכים האמיתיים של השושלת של דוד המלך וישו.

דוגמה נוספת היא ריאה אבו אל אסל, לשעבר הבישוף האנגליקני של ירושלים, שאמר:

אנחנו ישראל האמיתית… אף אחד לא יכול להכחיש את זכותי לרשת את ההבטחות, ואחרי הכל ההבטחות ניתנו לראשונה לאברהם ואברהם אינו מוזכר בתנ"ך כיהודי.

הצהרות אלו ממחישות את הגרסה הפלסטינית לתיאולוגיית ההחלפה הנוצרית הקלאסית, לפיה העולם הנוצרי והכנסייה החליפו את היהודים כעם הנבחר. התיאולוגיה הפלסטינית לוקחת את הטענה צעד קדימה ואומרת שהיהודים לא חיו בארץ עד לאחרונה – ואלה שטוענים שהם יהודים, אינם באמת יהודים. הפלסטינים הם ילידי הארץ האמיתיים והיחידים.

כמובן, כדי לתמוך בטענה הזאת, יש להכחיש את כל הראיות ההיסטוריות והארכאולוגיות המעידות על הקים היהודי בארץ לאורך 3,000 שנה. צריך גם לשכתב את התנ"ך והברית החדשה על מנת לתמוך בטענה שישוע היה פלסטיני. הבורות וההכחשה המכוונת של עובדות המציאות, כגון שישו היה יהודי, ההיסטוריה המתועדת של היהודים בארץ ועמדת התנ"ך בנוגע ליחס בין אברהם לעם היהודי, הן סימפטומים למחלת האנטישמיות שפשתה בכנסייה במשך מאות בשנים. הן מהוות בסיס לאמונה, לה שותפים חלקים במנהיגות הדתית הנוצרית בארץ ישראל, שליהודים אין זכות להיות פה. לפיכך, אין זה מפתיע שמנהיגי הכנסיות בירושלים ומחוצה לה מטיחים בעקביות האשמות שקריות כמו אלה המופיעות בכתבתה של איזבל דברה – האשמות המזכירות עלילות דם עתיקות ושקריות המשמיצות את היהודים.

סיכום

דברה אינה מבינה, או שלא אכפת לה, שטענותיו הבלתי מבוססות של פיצבאלה נגד ממשלת ישראל הנוכחית מהדהדת עלילות דם עתיקות נגד העם היהודי, והן מהוות המשך לעשורים של תעמולה אנטי-ישראלית ופרו-פלסטינית המופצת על ידי עדות נוצרית שונות – ללא קשר לשאלה איזו ממשלה מכהנת כרגע במדינה.

במקום להכיר בכך שהפגיעה ברכוש, בסמלים ובכומר נוצרי בוצעו על ידי קיצונים שנעצרו במהרה על ידי שוטרים יהודים, דברה ופיצבאלה בוחרים להאשים את ממשלת ישראל ואת היהודים בכללותם במאמץ שיטתי להניס את הנוצרים מארץ הקודש. העובדות מוכיחות כי האשמה זו הם שוגים לחלוטין.

במקרה הטוב, הם אינם מודעים לאמת. במקרה הרע, הם מנציחים במתכוון עלילות אנטי-יהודיות זדוניות. בכל מקרה, הם אמורים לדעת טוב יותר, ולהתבייש בעצמם.

זו גרסה מקוצרת למאמר המקורי שהופיע במלואו באנגלית באתר CAMERA. עיבד ותרגם לעברית: שלומי בן מאיר.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות