ב'הארץ', האסירים ששוחררו עדיין נמקים בכלא

יצחק לאור טוען ב'הארץ' כי למרות הבטחותיה, ישראל לא שחררה אסירים פלסטיניים אלא תמורת גלעד שליט. מה יאמרו על כך 10,248 האסירים הפלסטינים אשר שוחררו מ-1993 ועד ליוני האחרון?

יצחק לאור טוען ב'הארץ' כי למרות הבטחותיה, ישראל לא שחררה אסירים פלסטיניים אלא תמורת גלעד שליט. מה יאמרו על כך 10,248 האסירים הפלסטינים אשר שוחררו מ-1993 ועד ליוני האחרון?

                                                                               מחבל פלסטיני משוחרר, 2011 (פלאש 90)

בעבר כבר כתבנו על קבוצת עיתונאים ופובליציסטים הדוגלים באסכולת "ישראל אשמה בכל" –  אסכולה הגורסת כי ישראל היא תמיד האשמה במצב אליו נקלעה, כולל למשל כאשר יורים עליה אלפי רקטות מרצועת עזה. בין השאר, גורסת אסכולת "ישראל אשמה בכל" כי ישראל היא סרבנית שלום, ישראל מטרפדת את המשא ומתן עם הפלסטינים, וכי על ישראל בלבד חלה האחריות על המבוי הסתום אליו נקלעה עם הרשות הפלסטינית.

השבוע קיבל יצחק לאור, בעל טור בעיתון 'הארץ', מקום של כבוד בקרב קהילת האסכולה, בכך שהצדיק את המנטרות שלה לא באמצעות דעתו (הלגיטימית), אלא באמצעות טענות שגויות החסרות כל בסיס עובדתי. על רקע העיסוק בדרישתו של מחמוד עבאס לשחרר אסירים פלסטיניים כתנאי לחידוש המו"מ עם ישראל, כתב לאור  ("ואת מנדלה היית משחרר?", 'הארץ', 1.7.13):

[ג'ון] קרי בא לאיזור, כמו שהגיעו לכאן, בעשורים האחרונים, אינספור בוסים מן המערב. בינתיים לא נפסקה ההתנחלות, לא נפסק שוד הקרקעות, ומשך שנים רבות, בניגוד להבטחות, לא שוחררו אסירים, אלא תמורת גלעד שליט.

לא שוחררו אסירים במשך שנים רבות אלא תמורת גלעד שליט? מסתבר שיצחק לאור לא טורח לקרא את העיתון בו טוריו מלאי הטעויות מתפרסמים. הוא פספס, כנראה, את הכתבה הבאה שפורסמה ב'הארץ' ב-2011 רגע לפני ביצוע עסקת שליט:

טענתו ההזויה של לאור מצטרפת לזו של בעל טור אחר ב'הארץ', גדעון לוי, אשר כתב לאחר מלחמת לבנון השניה ("לשחרר ומהר", 10.9.2006) כי:

אין עוד צעד היכול לשנות את האווירה במהירות כמו השחרור המיוחל של אסירים. לכן יש לתבוע עכשיו מהממשלה לשחרר אסירים רבים, במסגרת מו"מ ואפילו כמחווה חד צדדית,

כאילו שישראל לא שחררה כבר אלפי אסירים לפני כתיבת טורו של לוי. על פי נתונים של לשכת העיתונות הממשלתית, מאז הסכמי אוסלו ב-1993 ועד לנובמבר 1998, ישראל שחררה לא פחות מ-7,638 אסירים פלסטיניים. שחרורים נוספים הראויים לציון:

199 אסירים פלסטיניים שוחררו במסגרת הסכם ביניים עם הרשות הפלסטינית (9.9.99)

109 אסירים פלסטיניים שוחררו במסגרת אותו הסכם ביניים (15.10.99)

159 אסירים פלסטיניים שוחררו כחלק ממחווה של רצון טוב לרגל עלייתו לשלטון של מחמוד עבאס (27.12.04)

500 אסירים פלסטיניים שוחררו במסגרת החלק הראשון של מחווה של רצון טוב של אריאל שרון של שחרור 900 אסירים (21.2.05)

398 אסירים פלסטיניים שוחררו במסגרת החלק השני של התחייבותו של אריאל שרון (2.6.05)

כאמור, בין 2007 לעסקת שליט (2011) שחררה ישראל 1,233 אסירים נוספים, ומאז עסקת שליט שחררה לפחות תריסר נוספים. למשל, לפני פחות מחודש שוחרר עמר אבו שבן לאחר 10 שנים בכלא; במאי שוחררו טאריק קעדן וג'פאר עיז-אדין מסיבות הומניטאריות; באפריל שוחרר מוחמד א-טאג' מסיבות הומניטאריות; במרץ שוחרר שובת הרעב אימן אלשראונה (ממשוחררי עסקת שליט אשר שב לפעילות לטרור); בפברואר שוחרר אקראם ריחאווי. ואלה רק המשוחררים של 2013. ב-2012 שוחררו לפחות עוד שישה נוספים.

לסיכום, לפחות 10,248 אסירים פלסטיניים שוחררו מהכלא הישראלי בשני העשורים האחרונים (מעבר למשוחררי עסקת שליט), חלק ניכר מהם כמחוות של רצון טוב או בגלל סיבות הומניטאריות, כאשר האחרון שוחרר לפני פחות מחודש. מה, אם כן, גורם ליצחק לאור לטעון שישראל לא שחררה אסירים זולת משוחררי עסקת שליט? גם אם הוא באמת מאמין בכל ליבו כי ישראל אשמה בכל, וכי היא כל היום עסוקה בלטרפד את המו"מ, ממתי העובדות הפסיקו להיות גורם מחייב כשאדם בא לשטוח את טענותיו מעל דפי העיתון?

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות