בן כספית מביא דברים בשם אומרם

כספית פותח את טורו ב'מעריב' בציטוט מפי שרה נתניהו שלא מופיע בשום מקור אחר. וגם: מה אמר נתניהו בטקס מינוי אלשיך?

אמרה או לא אמרה? רה נתניהו. צילום: מרים אלסטר, פלאש90

טורו של בן כספית בסוף השבוע האחרון ב'מעריב' פותח בקשר שבין הפגנת הימין נגד הממשלה בשבוע שעבר, לבין דברים ששרה נתניהו אמרה לכאורה אי אז:

כשנשאלה פעם מה התוכנית, אמרה שרה נתניהו משהו כמו "נבעיר את הרחובות, נוציא את ההמונים, לא ניתן להם לנהל משפט". אז הגענו לשם… אבל ברור ששעת השי"ן הגיעה ומעתה ואילך ההוראה היא לא להשאיר דבר, למעט אדמה חרוכה.

כספית מייחס לגברת נתניהו דברים חמורים. מצד אחד הם מופיעים במירכאות, ומצד שני הם מסויגים ב"משהו כמו", משמע אין מדובר בציטוט מדויק. כך או כך זו האשמה קשה – לאשת ראש הממשלה לשעבר יש תכנית להבעיר את הרחובות, על מנת לסכל את המשפט של בעלה? בהחלט יש בכך כדי לגנות אותה ולהטיל דופי במחאה נגד הממשלה.

יש רק בעיה אחת: כשחיפשנו את הנסיבות בהן הדברים נאמרו, לא הצלחנו למצוא ולו רמז לכך ששרה נתניהו אי פעם אמרה משהו כזה. פשוט כלום. לא הבערת הרחובות, לא הוצאת ההמונים ולא סיכול המשפט. הייתכן שהדברים שאמרה נעלמו מעיני כולם עד שבן כספית הוציא אותם לאור?

הרי דברים חמורים הרבה פחות ששרה נתניהו אמרה בעבר (כמו אותה שיחת צעקות עם יועץ התקשורת, הפעם בה איימה לעזוב את הארץ או כשזעמה על אלי מויאל בשיחה עם אשתו) זכו לסיקור ועשו כותרות. יתרה מכך, מי שמכיר את כתיבתו של בן כספית יודע אילו מטעמים הוא היה עושה שוב ושוב מאיום כזה להבעיר את הרחובות ולמנוע את ניהול המשפט. ופתאום הוא מעלה מהאוב דברים שנאמרו "פעם", עליהם לא טרח לדווח בזמן אמת?

בהחלט מוזר.

פנינו לבן כספית וביקשנו ממנו מקור לציטוט של שרה נתניהו. פנינו גם לעורך 'מעריב' גולן בר יוסף ושאלנו אותו אם הוא בדק את נכונות המידע לפני שאישר אותו לפרסום. לפי שעה, שניהם ממאנים לענות לנו.

מה אמר נתניהו בנוגע לריגול משטרתי?

בהמשך הטור, בן כספית מזדעק על צביעותו של בנימין נתניהו, שמצדו הזדעק על השימוש המשטרתי בתוכנות ריגול:

השיא הוא, כמובן, בהזדעקות של הקוזק הנגזל על השימוש ברוגלות. הרי הרשת מלאה בסרטוני הנאומים שלו בטקס מינוי המפכ"ל רוני אלשיך. הוא הביא את אלשיך מהשב"כ בדיוק לצורך הזה: להכניס את הטכנולוגיה ואת הסייבר למשטרה. זה לא סוד, הוא הצהיר את זה פעמים רבות. והוא עומד שם וקורא לאלשיך להביא את הטכנולוגיה החדשה שיש בשב"כ ובאמ"ן, למשטרה.

סרטוני אותו נאום של נתניהו אכן מסתובבים ברשת, ושם נתניהו אכן קורא לאלשיך "להשתמש בטכנולוגיות החדשות" המשמשות את מערכת הביטחון "גם לצורך עבודת השיטור". מה שבן כספית לא מציין הוא שבאותו נאום נתניהו הקפיד לציין כי "במשטר דמוקרטי חובה לשמור על איזון אופטימלי בין זכויות הפרט לאבטחת שלום הציבור". והוא הוסיף והרחיב:

לכל אחד הזכות לפרטיות… זו זכות מוקנית שמגדירה אותנו כבני אדם, מאחרון האזרחים עד ראשון השופטים. זוהי זכות יסוד במדינות חופשיות, והיא תובעת מאיתנו שלא לנצל לרעה את העוצמה הטכנולוגית שמסורה לידי זרועות הביטחון. הנושא הזה ימשיך ללוות אותנו, כי אני אמשיך ללחוץ עליכם להשתמש בטכנולוגיות, ומנגד צריך לדעת את הגבולות כדי שלא נחצה את הקו של האיזון הנדרש בין הצרכים הסותרים.

האם כשקוראים את הדברים האלה, ההזדעקות הנוכחית של נתניהו אכן נראית צבועה וסותרת את הנאום שנשא ב-2015? נדמה לנו שהרבה פחות.

למאמר זה התפרסמו 0 תגובות

הצהרת נגישות

Contrary to popular belief, Lorem Ipsum is not simply random text. It has roots in a piece of classical Latin literature from 45 BC, making it over 2000 years old. Richard McClintock, a Latin professor at Hampden-Sydney College in Virginia, looked up one of the more obscure Latin words, consectetur, from a Lorem Ipsum passage, and going through the cites of the word in classical literature, discovered the undoubtable source. Lorem Ipsum comes from sections 1.10.32 and 1.10.33 of "de Finibus Bonorum et Malorum" (The Extremes of Good and Evil) by Cicero, written in 45 BC. This book is a treatise on the theory of ethics, very popular during the Renaissance. The first line of Lorem Ipsum, "Lorem ipsum dolor sit amet..", comes from a line in section 1.10.32.The standard chunk of Lorem Ipsum used since the 1500s is reproduced below for those interested. Sections 1.10.32 and 1.10.33 from "de Finibus Bonorum et Malorum" by Cicero are also reproduced in their exact original form, accompanied by English versions from the 1914 translation by H. Rackham.
Ez accessibility wheelchair logo

נגישות